היתרונות והסיכונים של הליכה יחפה - כולל זיהומים ובעיות בכף הרגל

הליכה יחפה עשויה להיות אחת ההנאות החושות הגדולות של החיים, במיוחד בילדות. מה יכול להרגיש טוב יותר מלרוץ על מדשאה מכוסה עשב או חוף חולי, משוחררים וחופשיים, כמו שאומרים?

Woman,legs,walking,in,summer,forest.,barefoot,and,health,concept.

החל מגיל צעיר רובנו נמנעים מהליכה יחפים מסיבות ברורות – עלולים לדרוך על פיסת זכוכית, לפתח זיהום או לפצוע את כפות הרגליים. אבל, עם מגיפת הקורונה, הרבה אנשים עובדים או הולכים לבית הספר בבית. זה אומר שהמראה היומי מורכב כנראה ממכנסי טרנינג, ללא נעליים, ויחפים או עם נעלי בית לרוב, אם לא, כל היום.

אבל, זה בטוח ללכת או להתאמן בדירה או בבית משלכם בלי גרביים או נעליים, נכון? כן ולא - זה תלוי במגוון גורמים. להלן הסיכונים והיתרונות של הליכה יחפה, בין אם אתם בתוך הבית, מחוץ לבית, או בחוף הים, בבריכה או בחדר כושר.

האם כדאי להתאמן ברגליים יחפות?

זוכרים את שיגעון הריצה היחפה? "הנחת היסוד מאחורי זה הייתה שבריצה עם נעליים מינימליסטיות, אפשר לחזור ל'דפוס הליכה טבעי' יותר, שיוביל, בתיאוריה, להפחתה בפציעות הקשורות לריצה", מסביר ד"ר אנדי ברייף, מנתח אורטופדי מוסמך בברידג'ווד, ניו ג'רזי. אבל זה לא התברר כך. למעשה, רצים ומתרגלים גילו שריצה יחפה עלולה לפעמים ליצור פציעות בכף הרגל כמו שברי מאמץ, דלקות בגידים ועוד.

בעת ריצה יחפה, נקודת המגע עוברת יותר לכיוון אמצע כף הרגל והקדמת, מה שעלול לגרום לבעיות בכף הרגל. השינוי עשוי לגרום לבעיות עבור חלק, אך לא עבור אחרים.

עם זאת, ישנם סוגים נוספים של פעילות גופנית מלבד ריצה שבהן הגיוני לדלג על ההנעלה (או לפחות זו אופציה, אם אתם במצב בריאותי טוב). יוגה, פילאטיס וטאי צ'י, למשל, הם כל סוגי הפעילות הגופנית שאולי תוכלו לעשות ברגליים יחפות.

עוד ב"בריאות"

זה מה שקורה לעור כשאתם אוכלים מלא סוכר

ללכת יחפים בתוך הבית

יש אנשים שלעולם לא נועלים נעליים בבית מכיוון שזה נחשב לא תברואתי או בלתי הולם מבחינה תרבותית. בדומה לריצה יחפה, הסתובבות ברגליים יחפות עשויה להזיק או לא, בהתאם לנסיבות.

יתרה מכך, אתם יכולים לחוות בעיות ברקמות רכות ועצמות רק מהיותכם יחפים, במיוחד אם יש לכם מצב בריאותי קיים או בעיה בכף הרגל.

מצבים מסוימים יכולים להחמיר אם אתם הולכים יחפים

כל אחד יכול לפתח בעיות בכף הרגל מהליכה או עמידה יחפה למשך זמן ממושך. אבל, ישנם כמה תנאים קיימים שיכולים להחמיר בגלל היעדר תמיכה או הגנה לכף הרגל.

נוירומה

מרגישים שיש לכם חלוק נחל מתחת לאחת ממטטרס (העצמות הארוכות בקדמת כף הרגל)? ייתכן שאתם חווים נוירומה, המתרחשת כאשר העצב בכף הרגל נצבט במשך תקופה ארוכה. לדוגמה, זה יכול לקרות כאשר אתה נועל נעליים קטנות מדי.

הכאב יכול להתפוגג מעצמו, אבל זה לא סביר אם אתם מבלים הרבה זמן יחפים. "ללא ריפוד מתאים של כף הרגל, נוירומה בין-דיגיטלית צפויה להתלקח", מסביר ד"ר ברייף. "הליכה יחפה היא בדרך כלל לא מעודדת עבור אלה שיש להם נוירומה."

דורבן בעקב

מכיוון שלהיות יחפים לא מעניק תמיכה מספקת בעקב, זה שוב יכול להפעיל, להוסיף או להחמיר כאב בעקב. בפרט, דורבן בעקב, שהוא בליטה גרמית הנגרמת ממשקע סידן, יכול להיות בעייתי. עדיף ללבוש גרביים ונעליים נוחות או נעלי בית תומכות בפנים.

סוכרת

אם יש לכם סוכרת, אתם יודעים שיש חשיבות עליונה להגנה על כפות הרגליים ולטיפול נכון. "להרבה חולי סוכרת יש נוירופתיה, או חוסר תחושה בכפות הרגליים, ואינם מזהים מתי הם מפתחים חתך, מה שגורם להם להיות בסיכון גבוה בהרבה לזיהום", מסביר ד"ר ברייף.

זה מסוכן במיוחד מכיוון שלאנשים עם סוכרת יכולים להיות גם זרימת דם לקויה או ריפוי פצעים. פצע זעיר ברגל או שלפוחית, למשל, יכולים לגרום למפל של אירועים ובעיות ארוכות טווח שעלולות להוביל לכריתת אצבע, כף רגל או איבר באנשים עם סוכרת.

יתרונות פוטנציאליים של הליכה יחפה

עם זאת, עבור אנשים רבים, הליכה יחפה מדי פעם היא דבר בריא לחלוטין - ויש כמה יתרונות שאתם יכולים להפיק מלהסיר את ציוד הנעלה.

הליכה ברגליים יחפות עשויה לשפר את הפרופריוספציה (מודעות לתנוחת הגוף), לשפר את שיווי המשקל, להציע הקלה מנעליים לא מתאימות, ואולי לחזק את השרירים.

למרות שכנראה לא תחזקו את הקרסוליים או השוקיים, יש את היתרון האפשרי של חיזוק השרירים הפנימיים של כף הרגל, מה שעשוי לעזור בדחיקת כוח כללית ושיווי משקל, מסביר ד"ר ברייף.

פסק הדין

פסק הדין הסופי הוא לא להיות יחפים לעולם. יש תחושה משמחת של השתובבות ללא נעליים או גרביים ולתת לרגליים לנשום, אבל אולי תרצו להגביל מתי והיכן אתם הולכים יחפים, במיוחד אם אתם כבר חווים כאבים בכף הרגל או סובלים ממצבים בריאותיים מסוימים.

"עקרונות המפתח הם להגן על החפצים היקרים שלך", אומר ד"ר ברייף. "נוחות היא המפתח, אבל תמיכה ובטיחות שולטות, גם בתקופות של מגיפה וגם בתקופות של נורמליות." אז שימו לב לכפות הרגליים שלכם, ותנו להן את התמיכה שהן צריכות, יום יום.

*מקור - thehealthy