לא בת 16 ועם חצ'קון על הפנים? אל תמהרי להאשים את השוקולד

מתברר שאקנה היא תופעה שמטרידה לא רק בני נוער, ויכולה להופיע גם אצל תינוקות ואפילו אצל אנשים מבוגרים. אבל אל דאגה, יש לא מעט פתרונות להילחם בתופעה המטרידה

אקנה

יכול להיות שקיוויתם שיחד עם שברונות הלב מהחתיך הכיתתי או ממלכת הכיתה ייעלמו גם החצ’קונים, אך פצעונים יכולים להימשך גם בבגרותכם, ואקנה בכל עת בחייכם, עלול להשאיר צלקות פיזיות ורגשיות. כן, שמחנו לעזור. אבל אל דאגה, ד"ר קרן בן ארי מעוז, מומחית לרפואת עור ואסתטיקה, כאן עם לא מעט טיפים ופתרונות שיעזרו לנו להילחם בתופעה. אז בואו נפוצץ את החצ'קון הזה אחת ולתמיד!

הגורמים לאקנה של מבוגרים

עבור חלק, התקפת האקנה שהחלה בגיל ההתבגרות פשוט לא מרפה. קוראים לזה אקנה מתמשכת, וזה קורה ליותר מנשים מגברים. יש גם אקנה שמתחילה מאוחר שיכולה להתפתח גם למי שמעולם לא סבל מאקנה של בני נוער. "אקנה של מבוגרים נוטה לצוץ סביב הפה, הסנטר והלסת, אם כי הפצעונים והגושים יכולים להופיע גם בגב ובחזה. לא משנה מה הגיל שלך, אקנה נגרמת על ידי הצטברות עודפת של תאי עור מתים, חיידקים וחלב - השמנים הטבעיים שמשמנים את העור." מספרת לנו ד"ר קרן בן ארי מעוז.  "אדם עשוי להיות בעל נטייה גנטית לאקנה ובמקרים נדירים יותר, אקנה הוא סימן גלוי למצב רפואי חמור יותר. ברוב המקרים, עם זאת, הסיבות הסבירות ביותר לאקנה אצל נשים למשל יש נטייה לפצעונים בזמן מחזור, הריון או גיל המעבר. זו הסיבה שניתן לרשום גלולות למניעת הריון לנשים המתמודדות עם אקנה, מכיוון שאמצעי מניעה דרך הפה המכילים אסטרוגן ופרוגסטין יכולים לייצב את התנודות ההורמונליות של המחזור החודשי. ויש גם דרכים נוספות לטיפול."

עוד ב"בריאות"

ישנים פחות מ-7 שעות בלילה? אתם מסתכנים בדמנציה

זה לא סוף המשפט: מה עומד מאחורי הקעקוע של אסף גרניט?

אפקט המראה: הכל על האנשים שנולדו עם איברים הפוכים

 

6 דרכים לטיפול באקנה:

אקנה
אל! תפוצצו את החצ'קון | צילום: shutterstock

אקנה אצל תינוקות

מתברר שמדובר בתופעה נפוצה לא פחות. אקנה ילודים עשוי להופיע על לחייו, סנטרו ומצחו של התינוק במהלך 3 עד 4 השבועות הראשונים לאחר הלידה. אקנה פחות שכיחה, אך לפעמים קשה יותר, מתפתח אצל תינוקות בגילאי 3 עד 16 חודשים.
ד"ר בן ארי כאן כדי להרגיע. הורים, אתם לא צריכים לדאוג: רוב המקרים של אקנה לתינוק הם זמניים ואינם זקוקים לטיפול. פנו לעצת רופא הילדים אם האקנה לתינוק מחמירה או לא משתפרת לאחר 3 חודשים. רופא רשאי לרשום תרופה מקומית (על העור) או אנטיביוטיקה דרך הפה. "נקו את עור התינוק בעדינות. שטפו את פני התינוק במים חמימים כמה פעמים ביום, והוסיפו ניקוי לחות עדין וללא ניחוח או סבון פנים כמה פעמים בשבוע. השתמשו במגע רך כדי לייבש את עורו הרטוב של תינוקך. שמרו על ציפורניים קצרות של התינוק כדי שלא ישרוט את הנגעים שלו."

למרות שפצעון יכול להרוס לך את היום, רוב האקנה תעלם אך סוגים מסוימים של אקנה משאירים צלקות שנמשכות שנים. טיפולי צלקות יכולים להפחית את בולטות הצלקות ולשפר את מראה העור. עם זאת, וודאו שאתם מדברים עם רופא העור על מנת להתאים ציפיות. החדשות הרעות הן שייתכן שלא ניתן להחזיר את העור למראהו לפני כן החדשות הטובות הן שהתייעצות עם רופא עור תזרז את תהליך החלמת הפצעון ותוביל לתוצאות מהירות וטובות יותר, ובמקרים רבים גם למנוע את הגעתם החוזרת של הפצעונים.

הכותבת היא ד"ר קרן בן ארי מעוז, מומחית לרפואת עור ואסתטיקה