שומרים על הפה: המדריך לשמירה על השיניים ובריאות החניכיים במהלך ההריון

במהלך ההריון חלים לא מעט שינויים בגוף האישה שעלולים להשפיע גם על בריאות הפה והשיניים. קיימים לא מעט מיתוסים שבהריון שיניים הופכות לפגיעות יותר ויש הטוענים שטיפולי שיניים וחניכיים עלולים להיות מסוכנים. האם כל זה נכון? ד"ר מיכאל סמינסקי עונה

זמן צפייה: 05:11

נתחיל מההתחלה - מה מחליש את השיניים?

"הריון זו תקופה מאוד מרגשת, אבל מלווה בסערה הורמונלית שבין היתר באה לידי ביטוי בחניכיים." מסביר ד"ר סמינסקי, רופא חניכיים שהגיע לאולפן "פותחים יום" עם נועה רוזין ואלעד זוהר.
"בחניכיים יש קולטנים להורמונים ולכן זה הופך אותן לרגישות יותר לאותם חיידקים שיושבים על השיניים, הפלק והרובד וככה יש יותר דלקות. אנחנו רואים הרבה נשים בתחילת השליש השני להריון מתלוננות על התופעות האלו שפונות עם תלונות על אדמומיות, דלקת, נפיחות ודימומים. חשוב מאוד לפנות לטיפול וללכת להיבדק ולקבל את העזרה הרצויה."

Encoderhd1 132638996406870000
ד''ר מיכאל סמינסקי

אין הרבה מודעות לבעיות חניכיים בהריון. מומלץ שאם מתכננים הריון אז כמובן רצוי לעשות את כל הטיפולים לפני ההריון כדי לא להיכנס לטראומות.
מטופלת שהגיעה בחודש החמישי להריונה, בנגיעה קלה אפשר לראות נפיחות ודימום מהחניכיים.

הרבה יותר מהתדירות של פעם בשנה

"זאת הזדמנות פז לנפץ מיתוס שרץ ברשתות החברתיות. יש לא מעט תנועות שאומרות לא לפנות לטיפולי שיננית כי זה מסוכן במהלך הריון, בשום פנים ואופן לא. לצערי, כשאנחנו היינו בהריון נתקלתי בזה ובאמת כדאי כן לפנות. כל שליש הריון אישה צריכה לפנות לשיננית. חשוב גם להקפיד ללכת לרופא שיניים, שצריך להיות בקשר עם רופא הנשים במהלך ההריון. עוד נקודה שמאפיינת הריון זה עניין הבחילות ועליית החומציות בפה ולכן אנחנו נרצה לתת קו הגנה לשיניים כי הן חשופות לחומצה.
אז לשטוף את הפה במים ואולי להוסיף שטיפות פה להגן על השיניים, שטיפות פה ללא אלכוהול ועשירות בפלוארידים שמגינות על השיניים."

עוד בבריאות

אוכלים סלמון לצהריים? כנראה שזה מה שיציל אתכם מדיכאון

התאמה בקליק: זה האתר שימצא לכם מטפל בלחיצת כפתור אחת

זה נדיר, אבל קורה: אחד מ-100,000 אלף מתחסנים מפתח דלקת בשריר הלב

 

תמיד מלמדים אותנו שלא צריך ככה אלא אחרת. האם לצחצח חזק על החניכיים או שמא חלש?

"צחצוח שיניים כמובן עדין, מברשת עם סיבים רכים, אנחנו מניחים את המברשת במפגש עם השיניים והחניכיים ועושים תנועות חלשות מאוד קדימה ואחורה ואז ממשיכים ועושים סיבוב בשאר הפה. נקודה נוספת שחשוב לציין היא ניקוי הלשון, שהיא מצבור לחיידקים. יש מגרפות מיוחדות ללשון, אפשר לעשות את זה גם עם מברשת, אבל בהחלט חשוב לנקות את הלשון."

"פותחים יום" - אלעד זוהר ונועה רוזין, א'-ו' בערוץ 13