בהריון? מה אסור לך לאכול ולא ידעת עליו

בעונה החמה חיידקים יכולים להתפתח במזונות שכולנו מכירים ושמענו עליהם, כמו דגים נאים, אבל יש לא מעט מזונות אחרים שהם אסורים בזמן ההיריון ולא בטוח ששמעתם עליהם

זמן צפייה: 01:07

מאת: רונית דוייב

במיוחד בקיץ, שהטמפרטורות מחוץ למקרר גבוהות במיוחד, הסיכון לקלקול מזון גובר, ואיתו גובר הסיכון לקלקולי קיבה, מהם כולנו היינו רוצים להימנע. אבל ברור, שהאוכלוסיות הרגישות במיוחד לתופעה הם תינוקות, בני הגיל השלישי ונשים הרות.

בעונה החמה חיידקים ופרזיטים רבים יכולים להתפתח במזון, כגון: אי קולי, סלמונלה, גיארדיה ועוד, ועלולים לגרום לתסמינים השונים שאנו מכירים בקלקול קיבה: שלשול, בחילות, הקאות, תפיחות של הבטן ולעיתים גם חום. התסמינים חולפים בדרך כלל תוך ימים ספורים, אבל הסכנה העיקרית היא התייבשות.

בהריון, מצב של התייבשות קיצונית מסכן הן את האם והן את העובר, ועלול להוביל לצירים וללידה מוקדמת. לכן במצב של הקאות ושלשול חריפים או ממושכים במהלך ההריון, יש להתיעץ עם הרופא ולקבל טיפול מתאים, בדרך כלל טיפול תומך למניעת ההתייבשות.

מיץ סחוט טרי ''המרענן הרשמי'' של כל הריונית ובכלל של עם ישראל יכול להיות מסוכן בהריון
מיץ סחוט טרי ''המרענן הרשמי'' של כל הריונית ובכלל של עם ישראל יכול להיות מסוכן בהריון

במקביל, חשוב מאד להימנע ממזונות מסוימים, שאחת ועל כמה וכמה שכחם בחוץ הם "מלכודת לחיידקים". ונכון, יש את המזונות שכולנו מכירים ושמענו עליהם, כמו דגים נאים, אבל יש לא מעט מזונות אחרים שהם אסורים בזמן ההיריון ולא בטוח ששמעתם עליהם:

• נבטים לא מבושלים- הנבטים עלולים להכיל חיידקי סלמונלה או אי קולי, ולכן עדיף לנקוט זהירות ולאכול אותם מבושלים בלבד. לרבות אספספת, תלתן וצנון. חיידקים רבים מתיישבים ונכנסים לפנים הזרעים, עוד טרם גדילתם. לא ניתן לשטוף חיידקים אלה. רק בישול ארוך מאוד מצליח להרוג את כולם.

• תה ירוק נענע ומרווה- בקייץ הרבה נוטים לשתות "אייס טי" שהוכן בבית. הוא מצנן ויש נטייה לחשוב שבגלל שהוא לא האייס טי הקנוי אז הוא בריא וטוב בהריון. ישנן חליטות שעלולות להזיק ללידה ולגרום לתהליכים בלתי הפיכים. מנטה, נענע ומרווה יכולות לגרום להפלה, שכן הן משפיעות על שרירי הרחם ויכולות לגרום להתכווצויות ובמקרים חמורים גם להפלה מוקדמת.

בוטנים- במשפחה עם נטייה גנטית לאלרגיות , החלבון של הבוטן עלול להגיע לעובר ולגרום לו לפתח אלרגיה לבוטנים, לכן מי שרוצה לחסוך את זה שתוותר על זה.

• גבינות רכות- בקיץ כולם מחפשים לאכול אוכל "קליל יותר", ונשנוש של סלט כארוחה אהוב מאד על הריוניות, מתוך מחשבה שהוא בריא ומכיל הרבה ויטמינים, אך לא אחת הסלטים האלו מוגשים עם מגוון גבינות שמוסכנות להריוניות. אכילה של גבינות רכות במהלך ההיריון עלולה להיות מסוכנת. גבינות שנוצרו על בסיס חלב לא מפוסטר עלולות להכיל חיידקי 'ליסטריה'. סוג של חיידקים אלה נקשר עם מצבי זיהום מסוכנים בהריון שיכולים לגרום להפלה או ללידה מוקדמת. המנעי מגבינות ברי, קממבר, פטה, גבינות כחולות.גם לגבי הירקות חשוב לוודא שהם נשטפו היטב, אחרת הדבר יכול להיות מסוכן.

• על האש- הישראלים מאד אוהבים לעשות על האש בקיץ, ובכל פינת דשא ירוק תמצאו משפחה ממנגלת. חשוב לוודא שהבשר טרי, לא היה בשמש ומחוץ לקירור טרם הכנתו. בנוסף לכך מאד חשוב שהבשר יהיה עשוי היטב, ולא חצי נא – זה לא זמן לאכול את הבשר שלכן "רייר" או "מדיום- רייר".

קרקס על גחלים בשר על האש, מנגל
זה לא זמן לאכול את הבשר שלכן רייר או מדיום- רייר | צילום: אנטולי מיכאלו

• מיץ סחוט טרי- מיץ סחוט טרי "המרענן הרשמי" של כל הריונית ובכלל של עם ישראל יכול להיות מסוכן בהריון, בעיקר הסוג הנמכר בדוכנים מכיוון שהוא לא מפוסטר ולכן לנשים בהיריון מומלץ להימנע . במיצים מסוג זה יכולים להימצא חיידקים מסוכנים כגון ה'סלמונלה' וה'אי-קולי'. השתדלי לצרוך רק משקאות מפוסטרים שנמצאו בקירור ומצויים בבקבוק או קרטון סגורים.

• בצק של עוגה (לאופות או טועמות מבינכן)- בזמן שאנחנו אופות, אנחנו נוטות לעיתים לטעת את הבלילה כדי לדעת מה עוד צריך להוסיף ואיך ניתן לשפר. בבלילות עלולים להימצא כמות רבה של חיידקים, בייחוד בגלל הביצים שלא בושלו ויכולות להכיל סלמונלה .

• מוצרי בשר שהופשרו והוקפאו מחדש- חיידק ה'ליסטריה' יכול להתפתח גם בטמפרטורה נמוכה מאוד, כמו במקרר. בשר שהיה מצוי ללא בישול או אפייה במקרר והופשר שם, עלול להיות מסוכן מאוד עבור נשים בהריון.

חומוס- לחומוס יש נטייה להתקלקל במהירות ולהכיל חיידקים מסוגים שונים ולכן מומלץ להימנע מאכילת חומוס קנוי מהסופר או מחומוסיות. כן ניתן לאכול חומוס טרי שהוכן לבד בבית.

• סושי צמחוני- הבעיה המרכזית בסושי בזמן היריון היא הדגים, אך חשוב להיות מודעים לכך שסושי צמחוני לא מפחית את הסיכון להמצאות חיידקים, אם במטבח משתמשים באותם כלים ומשטחי עבודה להכנת שני סוגי הסושי, החיידקים המסוכנים ימצאו גם בסושי הצמחוני ולא שווה לקחת את הסיכון – בייחוד שהולכים לאכול בחוץ ולא באמת יודעים מה רמת ההיגיינה במטבחים.

רונית דוייב, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק

עוד ברשת בריאות

לחתוך או לא לחתוך? האם באמת בריא יותר לערוך ברית מילה?

כ***מק | למה כדאי לכם לקלל? [brightcove_iframe video_id='health-articles-050' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_qgj1qrs7' duration='42']

איך להיגמל מהסמארטפון ע"י גומייה לשיער ופתקית [brightcove_iframe video_id='health-articles-048' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_0kfb4xrg' duration='45']

הללויה: מחקר טוען כי שוקולד משפר ביצועים ספורטיביים [brightcove_iframe video_id='health-articles-047' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ge48rflo' duration='55']