תנשמו שנייה: איך לבטל את הטייס האוטומטי ולקבל החלטות ברוגע?

קבלת החלטות ממקום של לחץ וחרדה היא הגישה הפחות מומלצת, לכן חשוב לנשום שנייה ולקבל החלטות ממקום רגוע. נילי מרגי, מפתחת שיטת "תנשמי שנייה", מסבירה לנו איך לעצור, לנשום ולקבל החלטות ממקום רגוע

Profile,of,a,couple,of,man,and,woman,breathing,deep
קבלת החלטות מתוך רוגע | צילום: shutterstock

בעולם המהיר של היום אנחנו ממהרות לעבודה, לגן, לחוגים, מופגזות כל הזמן בגירויים ומוצאות את עצמנו מתמוטטות למיטה בכל ערב רק כדי לקום למחרת לאותו היום בדיוק וקשה למצוא רגע של רוגע. ושם אנחנו נופלות למלכודת ההחלטות שמתקבלות על ידי הטייס אוטומטי. כי בינינו, למי יש זמן לעצור, לנשום שנייה ולקבל החלטות ממקום של רוגע?

 

כתבות נוספות בלייפסטייל

 

למה אנחנו עובדות על האוטומט?

שמעת בעבר את ההמלצה לצחצח שיניים כל פעם ביד אחרת? המוח שלנו מעוניין לחסוך באנרגיה ולא לעבוד קשה. ולכן הוא בונה הרגלים ודפוסים קבועים. זה נהדר כשאת מכינה לעצמך את הקפה שלך, או כשאת נוהגת לעבודה. אבל פחות מועיל כשמדובר בקבלת החלטות חשובות בחיים. ולכן כדי לשבור הרגלים, ולתת למוח לחשוב ולעבוד קצת יותר יש הממליצים לנסוע בדרכים חדשות מדי פעם (ואם אפשר בלי וויז אז....לא, לא. אי אפשר בלעדיו!) ולצחצח ביד השנייה.

A,young,woman,with,a,smile,holds,two,toothbrushes,in
לפתח הרגלים חדשים - לצחצח בשתי ידיים | צילום: shutterstock

כשאנחנו פועלות על האוטומט שלנו אנחנו לא באמת מעורבות בתהליך קבלת ההחלטות. ההפך הוא הנכון. אנחנו מסתמכות על שיקולי עבר והחלטות קודמות שהן לא תמיד הבחירה הכי טובה עבורנו. מה שעשוי להביא ללחץ וחרדות מיותרים. אנחנו עלולות להתחיל לדאוג שמא עשינו החלטה שגויה או להתחרט שלא הקדשנו מספיק זמן לקבלת ההחלטה. כל הדברים האלו עלולים להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית שלנו.

אפילו בהחלטות היומיומיות את עשויה להרגיש עצבנית וממורמרת כי הדבר האחרון שרצית זה למצוא את עצמך על השטיח משחקת מונופול במשך 3 שעות עם הילדים. כשבעצם מה שבאמת רצית זה לומר לילד שמונופול לא מתאים לך כרגע (ועדיף שלעולם לא), שאת מאוד רוצה לשחק איתו אבל אחרי הקפה ואולי במשחק קצת פחות ארוך.

 

איך לעצור, לנשום שנייה ולקבל החלטות ממקום רגוע?

קבלת החלטות ממקום של רוגע מאפשרת לנו להתחשב בכל הגורמים הידועים לנו באותה העת, מה שיביא להחלטה מושכלת יותר. זו החלטה שנרגיש טוב לגביה, גם אם התוצאה שלה תהיה פחות טובה ממה שציפינו.

קבלת החלטות ממקום רגוע מאפשרת לקבל החלטות שמתאימות לערכים שלנו, מאפשרת לנו לצאת מהקופסא ולמצוא פתרונות וחלופות נוספות לכל אתגר. אז איך מתחילים?  נושמים שנייה. המושג "לנשום שנייה" כולל בתוכו מגוון פעילויות שנועדו לגרום לנו לעצור, לנשום ולבחון את עצמנו, את הפעולות והרגשות שלנו.

מודעות

קודם כל עלינו להבין שאנחנו פועלות באוטומט, להבין מתי זה קורה ומה זה גורם לנו להרגיש. ברגע שתביני שאת פועלת אבל לא בלב שלם, מתחייבת לדברים שלא מתאימים לך, מקבלת החלטות שלא תואמות את הרצונות שלך, פתאום את מוצאת את עצמך עצבנית (בעיקר על עצמך), בלחץ או בחרדה – זהו רגע המודעות. פה את כבר מבינה שהגיע הזמן לנשום שנייה.

Unhappy,woman,thinking,about,problems,,sitting,on,floor,in,bedroom
להמנע מקבלת החלטות מתוך חרדה | צילום: shutterstock

 

נשימה

נשמע פשוט אבל אנחנו לא נושמות. אנחנו מרפרפות בנשימה. וזה באמת עובד! לעצום את העיניים, לנשום כמה נשימות איטיות ועמוקות, לנסות להתמקד בנשימה שלך יגרום לגוף להירגע במידית, וללחץ להתמוסס ולהתפוגג.

המתקדמות יכולות לדמיין עם השאיפה שהגוף מתמלא אנרגיות חיוביות, רוגע ושלווה. ובעת הנשיפה לדמיין שמשתחרר כל הלחץ והמתח שהצטברו.

Profile,of,a,relaxed,woman,breathing,fresh,air,in,a
פשוט לנשום | צילום: shutterstock

 

הפסקה

לקחת הפסקה לכמה רגעים. לצאת למרפסת להביט על הנוף, לצאת לטיול קצר בטבע, לתרגל כמה דקות מיינדפולנס, מדיטציה או לצאת לפעילות ספורטיבית הידועה כמנקה מחשבות. לעשות משהו שגורם לנו שמחה. כשנושמים שנייה מגיעים לתחושת רוגע ובהירות. כשאנחנו רגועות אנחנו יכולות להגיע למסקנה שאנחנו צריכות עוד זמן על מנת לגבש את ההחלטה החשובה, שאנחנו רוצות להתייעץ או "לישון על זה".

הכי חשוב זה לא לכעוס על עצמך על ההחלטות שאת מקבלת. תזכרי שטעויות הן חלק מהחיים. שלא ניתן לעשות את הכול ובהצלחה ושכישלונות הן החלק שבונה אותנו ומצמיח לנו כנפיים.

40ugag
נילי מרגי נושמת שניה ביומולדת 40 בהודו | צילום: אוסף פרטי

 

נילי מרגי היא רואת חשבון ומאסטר ב-nlp, מפתחת שיטת "תנשמי שנייה" וכותבת המדריך המעשי להכרת תודה. לאתר שלה לחצו כאן. לעמוד האינסטגרם שלה לחצו כאן.