אמן דני קיבל 76 אלף דולר ושלח קנבס ריק שכותרתו: ״קח את הכסף וברח״

יצירת אומנות או הונאה? אמן דני התבקש ע״י מוזיאון לאומנות מודרנית לשחזר את יצירתו העשוייה משטרות כסף ועבור כך סיפקו עבורו שטרות בסך חצי מיליון קרונות (76,000$), אך במקום היצירה האמן הגיש למוזיאון קנבס ריק תחת הכותרת: ״קח את הכסף וברח״

White,blank,canvas,in,an,exhibition
קנבס ריק | צילום: Shutterstock

אנחנו לא מומחים גדולים באומנות מודרנית, אבל הסיפור הבא מרגיש יותר כמו תרגיל עוקץ מאשר בחינה של גבולות היצירה. הכירו את ג׳נס האנינג, אמן קונספטואלי מקופנהגן, דנמרק. האנינג ידוע ביצירותיו הפרובוקטיביות, ואף זכה לכינוי ״התחבולן האולטימטיבי״.

כתבות נוספות

בשנת 2021 פנו אליו אנשי המוזיאון לאומנות מודרנית מהעיר אלבורג וביקשו ממנו לשחזר שתיים מיצירות האומנות הקודמות שלו בהן הוא השתמש בצרורות של שטרות מזומן המייצגים את ההכנסה הממוצעת בדנמרק ובאוסטריה.

האנינג נענה בחיוב להצעה, ואנשי המוזיאון סיפקו עבורו בנדיבות סכום של 532,000 קרונות (כ-76,000$) כחומרי גלם ו-40,000 קרונות כשכר עבור עבודתו. אבל ברגע האמת, כאשר צוות המוזיאון קיבל את היצירה, הוא נחרד לגלות שהאנינג העביר בד לבן וריק. האנינג אף הרהיב עוז וכינה את ה״יצירה״ בשם: ״קח את הכסף וברח״.

ג׳נס האנינג
ג׳נס האנינג | צילום: מתוך הרשתות החברתיות

״זו לא גניבה,״ הסביר האנינג בנונשלנטיות. ״העבודה היא העובדה שלקחתי את הכסף שלהם. מדובר בהפרת חוזה - והפרת חוזה היא חלק מהעבודה״.

המוזיאון שנותר בהלם אך למרבה התמיהה החליט להעלות את הבדים הריקים לתצוגה. אבל זה לא נגמר שם. כעת דורשים אנשי המוזיאון מהאנינג להחזיר את הכסף שנועד להכנת היצירה המקורית. האנינג סירב וכל העניין קיבל תפנית משפטית.

״אנחנו לא מוזיאון עשיר. אנחנו צריכים לחשוב היטב איך אנחנו מוציאים את הכספים שלנו, ואנחנו לא מוציאים יותר ממה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו״ הסביר לאסה אנדרסון, מנהל המוזיאון. עם זאת הוא הודה שצחק כשראה לראשונה את הבדים הריקים בשנת 2021.

לאחר מאבק משפטי ממושך, בית המשפט בקופנהגן הוציא פסק דין מהדהד. ג׳נס האנינג חויב להחזיר למוזיאוןן כחצי מיליון קרונות עבור ההשקעה הראשונית של המוזיאון בניכוי עמלת האמן. כעת נותר רק לחכות ולראות אם האנינג יחזיר את הכסף או שימצא דרך יצירתית לערער על פסק הדין.