מחקר חדש ומטריד: דגים התמכרו למת' בגלל זיהום הסביבה

חוקרים מזהירים מפני איום חדש הפוגע בחיות הבר. פסולת תרופות ושאריות של סמים בלתי חוקיים, מוצאים את דרכם אל המערכת האקולוגית ופוגעים בדגים, ציפורים ובעלי חיים נוספים שהתמכרו למתאמפטמינים, גלולות למניעת הריון ונוגדי דיכאון

Fish,swims,among,plastic,ocean,pollution.,seafood,contamination,problem
זיהום הסביבה פוגע בבעלי החיים | צילום: Shutterstock

מאמר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי Nature Sustainability מזהיר מפני הנזקים הסביבתיים שתעשיית הבריאות גורמת לבעלי החיים. על פי המאמר, זיהום הסביבה שנגרם כתוצאה מתעשיית התרופות, מווה סיכון משמעותי עבור חיות הבר ופוגעת בהתנהגות ובאנטומיה של מינים מסוימים.

החוקרים תיעדו דגי פורל שהפכו למכורים למתאמפטמינים, ודגי פרקה אשר איבדו כל פחד מפני טורפים לאחר שניזונו מנוגדי דיכאון. במקומות אחרים תועדו תהליכים של היפוך מין בחלק מאוכלוסיות הדגים שנגרמו כתוצאה מגלולות למניעת היריון. התהליך הזה הוביל למספר אירועי הכחדה מקומיים כאשר דגים זכרים הפכו לנקבות.

לא רק דגים נפגעים מהזיהום התרופתי. נקבות זרזיר שנמצאו עם מינונים שונים של פרוזק בגופן, נמנעו ממפגש עם בני זוג פוטנציאליים, ואילו הזכרים נראו מתנהגים בצורה אגרסיבית יותר מהרגיל.

מייקל ברטראם, עוזר פרופסור באוניברסיטה השוודית למדעי החקלאות, הסביר שהדאגה היא לא רק לחיות הבר, אלא גם לבריאות בני האדם: "מרכיבים פרמצבטיים פעילים נמצאים בנתיבי מים בכל רחבי העולם, כולל באורגניזמים שאנו עלולים לאכול", אמר.

"יש כמה דרכים בהם הכימיקלים האלה נכנסים למערכת הסביבתית. דרך אחת היא כאשר אין טיפול הולם בפסולת שנוצרת ממהלך ייצור התרופה. דרך נוספת היא במהלך השימוש. כאשר אדם נוטל תרופה, לא כל התרופה מתפרקת בתוך גופנו, ולכן השאריות הללו משתחררות דרך ההפרשות שלנו, אל השפכים ומשם ישירות לסביבה האקולוגית".

אולי יעניין אותך גם: גילויים חדשים בנוגע לחתולת הים "שנכנסה להיריון מכריש"

ובכל זאת יש תקווה באופק. לדברי החוקרים, ניתן לשנות את  מחזור החיים של ייצור התרופות על מנת לבלום את הזליגה שלהן למערכות האקולוגיות. הם ציינו כי ניתן לעצב תרופות המתפרקות בקלות רבה יותר לאחר השימוש, ואמרו כי יש להרחיב את הטיפול בשפכים על מנת למנוע מהזיהום הפרמצבטי לזלוג לסביבה.

"אנו קוראים ליצרני התרופות, למדענים ולקובעי מדיניות, להכיר באיום הסביבתי הגובר ולתעדף בדחיפות את העיצוב המולקולרי הבר-קיימא של תרופות ירוקות יותר כדי למנוע נזק סביבתי נוסף".