טופ-מודלס נצחיות וטרנדים שחזרו גם שנים אחרי: כך נראתה האופנה בניינטיז

בני הנוער התלבשו בהשראת סדרות הטלוויזיה, דוגמניות העל עסקו בעיקר בדוגמנות - ואת הפאוץ' היו שמים על המותן; שלושה עשורים אחרי, ובעקבות הפתיחה החגיגית של בוטיק מורדי, ישבנו לשיחה עם דורין אטיאס ובדקנו: מה השתנה בעולם האופנה - ומה נשאר בדיוק אותו דבר? | "שנות ה-90", חמישי ברשת 13

זמן צפייה: 04:03

כשנועה קירל שרה ב-2019 על החום של ישראל, היא החזירה לאופנה את אחד הטרנדים הכי בולטים שנראו כאן בשנות התשעים: הפאוץ'. נכון, התיק הקטן שנקרא בעברית תקנית פֻּנְדָּה הומצא עוד שנים לפני שהיא נולדה וניסה להתקמבק גם בהמשך, אבל כשנועה הוציאה את השיר היא נתנתה את החותמת הסופית ותוך ימים בודדים החנויות דיווחו על היסטריה רבתי והפריט הנחשק אזל מהמדפים.

באופן אישי, אם יורשה לנו, אנחנו פחות מתחברים לסגנון - אבל לא התכנסנו כאן לביקורת אופנה. אנחנו פה בשביל לדבר על הטרנדים הבולטים מהניינטיז, אלה שמופיעים על המסך שלנו בכל יום חמישי בסדרה "שנות ה-90" ומזכירים לנו כמה נועזים היינו בעבר. הסדרה כולה - ובפרט הפרק הרביעי שבו ראינו את פתיחת הבוטיק של מורדי - עשתה לנו חשק לחזור במנהרת הזמן לעשור של אופנת הגראנג' וצבעי הניאון.

מי שהצטרפה אלינו למסע לאחור היא מבקרת ומעצבת האופנה, הסטייליסטית ומלכת הדרקונים המקורית: דורין אטיאס. יחד איתה, נזכרנו בתקופה של מכנסי הדגמ"ח, גומיות הסקראנצ'י, נעלי ד"ר מרטינס - וברנדה וקלי. הן, מסתבר, השפיעו על דור שלם למרות שהיו בסך הכול דמויות בסדרת טלוויזיה.

"'בוורלי הילס 90210' היא דוגמה מובהקת להשפעת הטלוויזיה על האופנה בזמנו", נזכרת אטיאס. "מלבד העובדה שאנשים התלבשו כמו השחקנים, היו כאלה שגם הסתפרו כמוהם - החל מהתספורת של קלי ועד לצבע השיער של ברנדה. מלבד זה, כל הילדות ענדו שרשרת כמו שהייתה לקלי, עם חוט ארוך על הצוואר".

קלי 90210
''הסתפרו כמוה וענדו שרשרת ארוכה כמו שהייתה לה''. קלי | צילום: צילום מסך, בוורלי הילס 90210

לאן נעלמו הטופ-מודלס?

מלבד ההשפעות של סדרות הטלוויזיה, עולם האופנה של שנות התשעים התאפיין גם ב"הרואין שיק". מודל היופי היה נוקשה במיוחד ובהתאם לכך, הדוגמניות שצעדו על המסלולים ונפרסו על שלטי החוצות היו רזות באופן קיצוני - מה שעורר ביקורות קשות ותרעומת בקרב הציבור.

"אני חושבת שבזמנו לא הייתה מודעות של בריאות, זו הייתה מודעות של רזון", אומרת אטיאס. "אז, הייתה אולי אחת בדור שדגמנה מידות גדולות. לא סתם המציאו את המונח 'הרואין שיק' - זה מה שרווח ואלה הדוגמניות שעלו למסלולים".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kate Moss (@__katemoss)

 

בשנים האחרונות נראה כי העולם מתקדם לעבר מודל יופי אחר והרבה יותר מכיל ומגוון. "כיום הכול כבר אחרת לגמרי. הדוגמניות הן לא 90-60-90. אם מותג בינלאומי מעלה קמפיין עם דוגמנית רזה מאוד - הוא חוטף על הראש".

לא רק מודל היופי והמידות של הדוגמניות השתנו, אלא נראה שגם עצם העיסוק בדוגמנות הוא כבר לא מה שהיה פעם. אז, נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה, קלאודיה שיפר, טטיאנה פטיץ וכריסטי טרלינגטון היו ה-דוגמניות של התקופה, סופר מודלס בינלאומיות שכיכבו בכל מקום, כבשו את השערים ופרסמו מוצרים עוד שנים לפני שמשפיעניות הרשת השתלטו על השוק.

"באותה תקופה, מי שהובילו קמפיינים היו הדוגמניות, הטופ-מודלס. בעבר, לא הכרנו את הדוגמניות ולא ידענו מה יש להן לומר, אפילו שבחלוף הזמן כל אחת מהן דאגה לדבר ולהשמיע את קולה, ועדיין. עם השנים הבינו המפרסמים שהם רוצים להעביר מסר גם באישיות ולא רק בחיצוניות, רצו להראות את מה שיש בקנקן".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Cindy Crawford (@cindycrawford)

"ואז, בתהליך של אבולוציה, התחילו ללהק שחקניות, אחר כך מובילות דעת קהל ולימים עברו לאושיות רשת - כי היום הכול עובר דרך הרשת". אטיאס מציינת כי ב-2022, לפרזנטוריות חייב להיות ערך מוסף מלבד למראה החיצוני שלהן, ועובדה שרובן הגדול מתעסקות בשלל תחומים אחרים מלבד הדוגמנות.

"אני לא חושבת שיש היום דוגמנית שהיא רק דוגמנית. אחת מדגמנת ומוכרת תכשיטים, אחרת מדגמנת ומנחה בטלוויזיה - והשלישית מדגמנת ומשתפת ברשתות על גידול הילדים. הרשת מאפשרת לכל אחת להביא ערך מוסף ולספר על העולם שלה. היום אין טופ-מודלס, ובנימה אישית - זה חסר לי".

דורין אטיאס
מלכת הדרקונים. אטיאס

כששאלתי את דורין מדוע ישנם טרנדים שהתקמבקו לחיינו למרות שלדעתי האישית הם היו צריכים להישאר אי שם בניינטיז, היא מסבירה תחילה שגם מה שחוזר - לא עושה זאת בתצורה המקורית שלו: "קחי לדוגמה את הפאוץ'. כבר לא הולכים איתו על המותן אלא שמים באלכסון על הכתף. מה גם, הוא לא עשוי רק מניילון אלא יש כל מיני סוגים, והוא הפך לפריט אופנתי מאוד שנשים הולכות איתו גם בשעות הערב".

"אותו דבר לגבי ד"ר מרטינס. הנעליים הללו עדיין גסות אבל הן חזרו לחיינו כשהן יותר מעודנות, הן נהיו מעט יותר נשיות. אגב, את יודעת מאיפה באה המילה 'אופנה'?". כשאני משיבה בשלילה, היא עונה: "אופנה זה 'אופן', מתגלגל וחוזר על עצמו. הטרנדים חוזרים אבל הם תמיד מגיעים עם איזו אינטרפטציה בהתאם לשנה שבהם הם חוזרים". דברו איתנו כשכריות הכתפיים יעשו את הקאמבק שלהן.