השערוריות, הסלבס - ולהקות הבנים שעשו היסטריה: בחזרה לשנות ה-90

הבקסטריט בויז כבשו את העולם, ליאור מילר הפך לאליל הבנות - ואלטון ג'ון התעצבן על צלמי הפפראצי הישראלים וברח מהארץ יום לפני שהיה אמור להופיע מול 50 אלף איש; הניינטיז סיפקו לנו לא מעט אירועים בולטים וכוכבים נוצצים - שככל הנראה נזכור גם בשנת 2030 • "שנות ה-90", פרק בכורה כפול, חמישי ברשת 13

זמן צפייה: 01:00

זוכרים שלפני כמה שנים, כשג'סטין ביבר הגיע להופעה הראשונה שלו בישראל, הוא התעצבן על צלמי הפפארצי שתיעדו כל רגע בביקור ודרס (לכאורה) אחד מהם? זוכרים שאחר כך הוא איים בטוויטר כי "זהו, אני נשאר במלון עד סוף השהות שלי"?. אז זה עוד כלום לעומת מה שקרה כאן שנים לפני כן עם אלטון ג'ון.

זה קרה ב-1993. הזמר הבריטי המצליח, שקיבל תואר אבירות ממלכת אנגליה, הגיע ארצה יומיים לפני שהיה אמור להופיע במסגרת מסע ההופעות שלו לאלבום "The One". הצלמים והתקשורת, שהתלהבו מהגעתו של כוכב בסדר גודל כזה לארץ הקודש, ניסו לקבל ממנו כמה שיותר - אלא שהוא פחות היה בעניין.

"המקרה של אלטון ג'ון היה מטורף", נזכר נחום מוכיח, מי שהיה באותו עשור עורך הבידור של עיתון הנוער "ראש 1". "זה היה בתחילת גל הפפראצי המטורף שבו הצלמים עקבו אחרי האמנים לכל מקום. זה היה אגרסיבי. הוא רק רצה לשמור על הפרטיות שלו אבל הצלמים הצליחו להיכנס ללובי של המלון שבו הוא התארח - והוא בתגובה קפץ מעל כורסה וברח לחדר שלו".

אלטון ג'ון בהופעה בפראג
ברח מהפפראצי. אלטון ג'ון | צילום: רויטרס

"עוד באותו הלילה, עלה אלטון על המטוס הפרטי שלו וחזר לאנגליה", מספר מוכיח. "הוא היה אמור להופיע ביום למחרת מול 50 אלף בני אדם בפארק הירקון  - אבל הוא פשוט ברח!". אחרי תחנוניו של מפיק המופע בישראל, הסכים סר ג'ון לשוב ארצה ולקיים את ההופעה כרגיל (כלומר, באיחור של 24 שעות. נראה אתכם עכשיו מתלוננים על ריהאנה שאיחרה להופעה שלה בשעתיים כי רצתה לבקר בים המלח לפני כן).

"ליאור מילר לא יכול היה ללכת ברחוב"

מה שעשו צלמי הפפראצי לאלטון ג'ון עשו המעריצות לליאור מילר. גם זה קרה בניינטיז - והכול בגלל פרסומת אחת שכולנו זוכרים עד היום: הפרסומת של קסטרו. זו הייתה אחת הפרסומות הראשונות ששודרו בערוץ 2, הערוץ המסחרי הראשון בישראל. ב-31 שניות בלבד - ובזכות מעיל חום אחד - הפך מילר לכוכב הבלתי מעורער של העשור.

"הפרסומת עשתה באזז גדול משום שמה שהראו שם לא היה אופייני לאותה תקופה", מסביר מוכיח. "מה פתאום שבחורה תראה בחור שחושף בפניה את מה שחשף ולא תתרגש? זה עניין של פמיניזם, הפרסומת שינתה את משחק המינים". ולא רק את זה היא שינתה אלא גם את חייהם של המשתתפים בה. מילר ויעל אבקסיס הפכו לבני זוג, נישאו והביאו ילד לעולם.

מלבד השחקנים, מסתבר שגם השיר שליווה את הפרסומת, "Creep" של רדיוהד, זכה לתהילה. "השיר הפך ללהיט עולמי דרך ישראל. הוא שודר בפרסומת ואז גם יואב קוטנר השמיע אותו המון. הלהקה הגיעה להופעה בארץ - ומשם התפרסמה ברחבי העולם".

בהמשך, לוהק מילר לאופרת הסבון הישראלית הראשונה "רמת אביב ג'" וכן הנחה את פסטיגל 96'. "כמי ששלח כתבים לנסות לראיין אותו - זה היה טירוף. ליאור מילר לא יכול היה ללכת ברחוב. חבורות של בנות עקבו אחריו והקיפו אותו - בדומה למה שקרה עם הזמר אדם בשנות ה-80. הוא, וגם אקי אבני באותה תקופה, היו אלילי בנות שהתקשו לתפקד בחיים הרגילים".

בחורים יפים שיודעים לרקוד: הנוסחה הסודית ללהקת בנים מצליחה

אמרתם "אלילי בנות" - אמרתם להקות בנים. אי אפשר שלא להתייחס לתור הזהב של הלהקות שפרצו בשנות ה-90 והפכו בין לילה למושאי האהבה של 90% מהנערות ברחבי העולם. נכון, חבורת בנים מזמרת הייתה כאן עוד הרבה לפני (היי ביטלס וניו קידס און דה בלוק, לא שכחנו אתכם) אבל הניינטיז הביאו לנו את טייק דאת', אן סינק, בקסטריט בויז והגרסה הישראלית - היי פייב.

בקסטריט בויז
אלילים. בקסטריט בויז | צילום: Getty Images / אימאג'בנק

אנ'סינק
אן סינק | צילום: Getty Images

אז איך מקימים להקת בנים מצליחה? את הנוסחה הסודית מגלה לנו מוכיח: "בחורים יפים וחתיכים שצריכים לדעת לרקוד - ורק בסוף יהיה נחמד אם הם גם ידעו לשיר". (אנחנו באופן אישי מעדיפים את וואן דיירקשן - אבל זה רק כי נולדנו בעשור הלא נכון).

ומה באשר למצעד הפזמונים? שם, למרות המעריצות ומייקל הרפז - אתניקס היא זו שכיכבה בראש הרשימה. הלהקה שגילתה את אייל גולן קיבלה את תואר "להקת השנה" ארבע פעמים במהלך שנות ה-90, וכמעט כל שיר שהוציאה הפך ללהיט. (אגב, הידעתם ששלום אסייג השתתף בקליפ של BMW שחורה? גם אנחנו לא)

שנות ה-90 הביאו לנו גם את להקת ללדין, בנות יעקב ואת הספייס גירלז. מי שעוד החלו את הקריירה באותו עשור הן שרית חדד, שהוציאה את אלבומה הראשון ב-95' ועד לשנת 2000 הספיקה כבר להוציא את שמונה כאלה, וכן דנה אינטרנשיונל, שפרצה ב-92' והגיעה לשיא ב-98' עת זכתה באירוויזיון עם "דיווה". (והביאה לנו את הרגע האייקוני שבו נפלה רגע אחרי שקיבלה את הפרס הכבד. תודה דנה!)

דנה אינטרנשיונל באירוויזיון
דיווה! דנה אינטרנשיונל באירוויזיון | צילום: רויטרס

*****

"כמבקר קולנוע ומוזיקה שעוקב אחר הדברים האלה, אני חושב שזה היה העשור שבו האמנים הגיעו בשיא הקריירה שלהם", מסכם מוכיח. "בשנות ה-90 יישרנו קו עם כל מדינות העולם בעניין הזה. מלבד אלטון ג'ון, הגיעו לכאן גם מדונה, אירוסמית', U2, דיוויד בואי ומייקל ג'קסון, שבא לכאן ב-93'. הוא רצה לצלם קליפ עם חיילות באחד הבסיסים - אבל זה לא התאפשר כי הייתה מהומה כל כך גדולה - שהוא התקפל וברח עם הצוות שלו".

"שנות ה-90", פרק בכורה כפול, חמישי אחרי החדשות ברשת 13