שני ערוצים בקושי, גימיקים זולים - ורייטינג שיא: בחזרה לטלוויזיה של שנות ה-90

כל קומיקאי צעיר שהופיע על המרקע הפך לכוכב בין-לילה, כל הבטחה של המגיש עוררה סקרנות בקרב הצופים - וכל סדרה אמריקנית הפכה ללהיט בקרב הנוער וקיבלה גרסה ישראלית; כך נראתה הטלוויזיה בעשור שהתחיל עם ערוץ אחד - ונגמר עם כבלים ואופציות אין-סופיות • "שנות ה-90", פרק בכורה כפול, חמישי ברשת 13

זמן צפייה: 01:00

השנה היא 1997. הרחובות ריקים מאדם, מדינה שלמה עצרה מלכת. אזרחי ישראל יושבים בבית וצופים בערוץ 2. שם, באולפן של דודו טופז, ינחת בקרוב חבר מכוכב אחר. "תאמיני או לא, אבל הרבה מאוד אנשים חשבו שבאמת ינחת שם חייזר, הם ראו בזה אייטם חדשותי", נזכר העיתונאי נחום מוכיח. "הם היו בטוחים ש'הנה, דווקא בתוכנית הזו נראה איך חייזרים נוחתים בארץ'". המשדר שבר שיאי רייטינג (46.8% אם תהיתם) - ואז ציפי שביט הורידה את המסכה.

הראשון בבידור - וגם ברייטינג

הימים הם ימי שנות ה-90 נטולי נטפליקס וכבלים. מלבד כמה ערוצים בודדים, לא היה יותר מדי מגוון בטלוויזיה כך שהרבה מהתוכניות ששודרו זכו לבאזז גבוה ורייטינג עצום. ומה לא היה שם? "המעגל" עם דן שילון, "פספוסים" עם אח שלו יגאל, "הקומדי סטור", ו"הראשון בבידור". "לערוץ 2 לא היו מתחרים", מסביר מוכיח, "בזמנו, ערוץ 1 נחשב לממוסד ומיושן כך שהתוכניות האלה הפכו למדורת השבט, הן זכו ליותר מ-30% רייטינג והיה מי שניצל את זה לטובת גימיקים כאלה ואחרים".

• פוגים, טמגוצ'י, גיים בוי - ואלבום של WWF: בחזרה למשחקים של שנות ה-90

במדורות השבט הללו נחשפנו גם לכישרונות צעירים שהפכו בחלוף השנים לאושיות מובילות בתעשייה. בתוכנית "סופשבוע", למשל, אשר שודרה בערוץ 1 בהגשתו של טופז ב-93', הופיעו לראשונה צביקה הדר, אורנה בנאי - וגם שלום אסייג, שהמשיך משם לפינה קבועה בתוכנית "מרגול" בערוץ 2. (עוד על תחילת דרכו של אסייג בסדרה החדשה "שנות ה-90", חמישי ברשת 13). כנראה שלמרות הגימיקים משהו שם עבד - ועבד טוב.

דודו טופז חייזר ציפי שביט הראשון בבידור
ניתץ את טבלאות הרייטינג. טופז והחייזר | צילום: צילום מסך מתוך ''הראשון בבידור''

צביקה הדר כ''ז'וז'ו חלסטרה'' קומדי סטור
צביקה הדר כ''ז'וז'ו חלסטרה'', מתוך ''קומדי סטור''

עליית הנוער

אבל לא רק תוכניות בידור שודרו באותה תקופה. בניינטיז החל גל - ולא נגזים אם נאמר "צונאמי" של ממש - בז'אנר סדרות הנוער. בראש ובראשונה: בוורלי הילס 90210. מה היה בסדרה הזאת שכל כך סחף את הנערים והנערות ברחבי העולם? מוכיח, שערך את מדור הבידור בשבועון "ראש 1" בעשור המדובר, יודע בדיוק מהי הנוסחה המנצחת: "היה שם מקבץ של חתיכים וחתיכות כמו ג'ייסון פריסטלי, ג'ני גארת, איאן זירינג ואחרים".

"בסדרה הזו עסקו בין היתר באלכוהליזם, שימוש בסמים, אלימות במשפחה, עבריינות ועוד נושאים שעד אז לא היו שכיחים בסדרות אמריקניות. בבוורלי הילס הראו ניסיונות התאבדות וכדומה, והייתה תחושה שאלה נושאים שמעסיקים בני נוער. כסדרה, מבחינה דרמטית, זה עבד יפה מאוד". הוא, כעורך הבידור של העיתון המבוקש, הקשיב לליבם של הצעירים והוציא מוסף מיוחד שכל כולו הוקדש לסדרה. "הוא נחטף כמו לחמניות טריות". לא חשבנו אחרת.

בוורלי הילס 90210 ראש 1
''נחטף כמו לחמניות טריות''. המוסף המיוחד של בוורלי הילס 90210, ראש 1 | צילום: נחום מוכיח

בזו אחר זו, כבשו הסדרות והקומדיות האמריקניות את ליבם של בני הנוער הישראלים: "הנסיך המדליק מבל אייר", "מלרוז פלייס", "דוסון קריק" ו"משמר המפרץ". מלבדן, יש כאלה שאמנם יצאו בשנות ה-90 - אבל זכו  לעדנה מחודשת גם הרבה אחרי, והן פופולריות אפילו ב-2022. כך למשל, "חברים" שיצאה ב-94', ואיכשהו הפכה ללהיט בקרב דור ה-Z, שאפילו לא היו בתכנון כשרוס אמר לרייצ'ל שהם בהפסקה.

בינתיים בישראל, לא נותרו אדישים לנעשה מעבר לים והצטרפו להצלחה - רק בגרסה המקומית: "לא כולל שירות", "עניין של זמן", "הפוך", "פלורנטין" וכן טלנובלות כמו "רמת אביב ג'" ו"כסף קטלני". "אני לא חושב שהייתה זיקה ברורה בין הסדרות האמריקניות לישראליות", ציין מוכיח. "אני חושב שזו פשוט הייתה השראה. כשבודקים כל סדרה לגופה, רואים כי העלילה נעוצה באטמוספירה הישראלית של בני הנוער בארץ, כך שלדעתי לא ניתן לומר באופן מובהק שמה שעשו כאן זה חיקוי של אמריקה".

מתוך ''עניין של זמן''
''העלילה נעוצה באטמוספירה הישראלית''. עניין של זמן | צילום: דב תנא ומיכה בראון

ליאור מילר ויעל בר זוהר ב''רמת אביב ג'''
רמת אביב ג'

"כולם ראו הכול וזה היה הדיבור בקרב בני הנוער. גם בעיתון המתחרה שלנו ('מעריב לנוער') יישרו קו ועסקו בנושאים האלה. זה היה בון טון". מילא בון טון, אבל היו גם כאלה שביקשו לחקות את מה שראו על המסך: "נערים התחילו ללכת עם ג'ינסים של ג'ייסון פריסטלי, נערות לבשו את הביקיני של שאנן דוהרטי - והיו גם מי שסידרו בלורית כמו לוק פרי".

*****

אז איך יודעים שסדרה מצליחה באמת? כשהיא ממלאת אצטדיונים בלי בעיה. "כוכבי 90210 הוזמנו להופיע בסינרמה יחד עם צעירי תל אביב", מספר מוכיח. "מה שהיה שם זה שצעירי תל אביב שרו - והשחקנים האמריקנים עמדו לידם ועשו ליפסינג לשיר 'we are the world' של מייקל ג'קסון. זה היה מצחיק כי הם כוכבי טלוויזיה - אז מה להם ולמוזיקה? מילא היו עושים פה איזו סצנה. כך או כך, באו אלפי מערצים". מצאנו את הקטע והרי הוא לפניכם (למה שרק אנחנו נהנה מכל הטוב הזה?)