אירוויזיון 2022: ארבעה שירים חדשים נבחרו לתחרות. האם אחד מהם יכול לזכות?

השירים לאירוויזיון 2022 מתחילים להיחשף וארבע מדינות חדשות בחרו את הנציגים שלהן לתחרות המוזיקה הגדולה בעולם: אוקראינה, אסטוניה, ליטא ולטביה. האם אחד מהשירים האלה יכול לזכות השנה? וגם: למה עדיין אסור להתייחס לטבלאות ההימורים

זמן צפייה: 03:04

עבר שבוע מאז שישראל בחרה במיכאל בן דוד לאירוויזיון 2022 עם השיר "I.M" (מילים ולחן: לידור סעדיה, חן אהרוני ואסי טל) והתגובות החמות לשיר ממשיכות לזרום מכל העולם. אתמול בערב (שבת) ארבע מדינות נמזרח אירופאיות בחרו את הנציגים שלהן לאירוויזיון הקרוב: אוקראינה, אסטוניה, ליטא ולטביה. למי מהם יש סיכוי לזכות באירוויזיון?

 

עוד במתחם האירוויזיון:

אירוויזיון 2022: מחמוד (סולדי) ייצג את איטליה באירוויזיון גם השנה

ספרד ומולדובה פרסמו את השירים שלהן לאירוויזיון 2022. האם הם מהווים איום?

ישראל תשתתף בחצי הגמר השני באירוויזיון. וגם: מי הכוכבים הבינלאומיים שינחו את התחרות?

 

אוקראינה

אוקראינה שומרת על אופטימיות זהירה ולמרות מצב בטחוני לא מזהיר מול רוסיה, התקיים אתמול קדם האירוויזיון במדינה ושמונה שירים התמודדו על המקום הראשון. צוות של שלושה שופטים (ביניהם ג'מאלה, זוכת האירוויזיון משנת 2016 וטינה קרול, נציגת אוקראינה לתחרות משנת 2006) היה אחראי על 50% מהניקוד והקהל בבית העניק 50% מהקולות גם כן. השופטים והקהל העניקו את 12 הנקודות שלהם לאלינה פאש ולשיר עם השם הקליל "Тіні забутих предків" (שמתרגם לעברית כ"הצללים של אבותינו הנשכחים"). השיר, שמשלב מילים באוקראינית ואנגלית, הוא שילוב של ספוקן וורד ובלדה אתנית שמזכירה באווירה את "1944", השיר איתו אוקראינה זכתה באירוויזיון 2016.

אוקראינה החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 2003 עם השיר "Hasta La Vista" שכתבו מירית שם אור וצביקה פיק (מקום 14). שנה לאחר מכן אוקראינה זכתה באירוויזין עם השיר "Wild Dances" שביצעה רוסלנה. אוקראינה היא המדינה היחידה שהצליחה להעפיל לגמר האירוויזיון מדי שנה. אחרי 16 שירים שהמדינה שלחה לתחרות היא הצליחה להגיע לשלישייה הראשונה בגמר חמש פעמים (כולל שתי זכיות).

 

אסטוניה

אם נאמר את האמת, אם אסטוניה לא היתה משתתפת באירוויזיון סביר להניח שלא היינו שומעים עליה. המדינה הבאלטית (יחד עם ליטא ולטביה, אליהן נגיע בהמשך) ערכה אתמול את קדם האירוויזיון שלה (Eesti Laul) בו השתתפו עשרה שירים. ארבעה זמרים שכבר ייצגו את אסטוניה באירוויזיון ניסו את מזלם שוב: אלינה נצ'אייבה ("La Forza", שנת 2018, מקום שמיני), סטיג רסטה ("Goodbye To Yesterday", שנת 2015, מקום שביעי), אוט לפלנד ("Kuula", שנת 2012, מקום שישי) ואנה סהלין ("Runaway", שנת 2002, מקום שלישי). בסופו של דבר הזוכה הגדול של הערב הוא סטפן, זמר בן 24 שלפני שנתיים השתתף בקדם האירוויזיון האסטוני בפעם הראשונה וסיים במקום השביעי. השנה סטפן הגיע עם השיר "Hope" שנשמע כאילו הוא לקוח ממערבונים אמריקאיים מהמאה הקודמת עם שילוב של להקת Mumford & Sons הבריטית. זה אולי לא נשמע כמו תיאור טוב או מזמין לשיר, אבל עשו לעצמכם טובה ותקשיבו לו.

אסטוניה השתתפה לראשונה באירוויזיון בשנת 1994 והצליחה לזכות בה בשנת 2001 עם השיר "Everybody", שנחשב עד היום לאחד השירים שזכו הכי פחות אהוב בתולדות התחרות. מאז ששיטת חצי הגמר קיימת באירוויזיון (2004), אסטוניה הצליחה להעפיל לגמר שבע פעמים בלבד מתוך 17 ניסיונות. האם השנה הם יצליחו להגיע לחמישייה הראשונה בפעם הראשונה מאז שנת 2002?

 

ליטא

אחרי תהליך ארוך שכלל לא מעט חצאי גמר ומשדרים שונים, ליטא סוף סוף קיימה את קדם האירוויזיון שלה אתמול בערב (שבת) וכצפוי, מוניקה ליו הוכתרה כזוכה הגדולה ותייצג את ליטא באירוויזיון עם השיר "Sentimentai". ליו בת ה-34 שחררה עד היום שלושה אלבומים שלא זכו להצלחה גדולה. השיר "Sentimentai" כבש את ליטא מהפעם הראשונה שהוא נחשף לציבור וכבר לפני קדם האירוויזיון הוא הגיע למקום הראשון במדינה במצעד ההשמעות של ספוטיפיי. את  הסגנון של השיר אפשר לתאר כמיד טמפו עם נגיעות נוסטלגיות לשירי פופ מתחילת המילניום. גם צוות השיפוט וגם הקהל בבית העניקו לשיר את המקום הראשון בקדם האירוויזיון וזו הפעם הראשונה שליטא שולחת לתחרות שיר בליטאית מאז שנת 1994. זה הזמן של בר רפאלי לתרגל ליטאית מבית סבתא.

ליטא השתתפה לראשונה באירוויזיון בשנת 1994 וסיימה את התחרות במקום האחרון עם אפס נקודות. המדינה הבאלטית הצליחה להעפיל לגמר האירוויזיון עשר פעמים מתוך 17 ניסיונות וההישג הטוב ביותר שלה עד היום היה המקום השישי עם השיר "We Are The Winners" משנת 2006. בשנה שעברה להקת The Roop סיימה במקום השמיני עם השיר "דיסקוטק".

 

לטביה

המדינה השלישית והאחרונה מהמדינות הבאלטיות בחרה גם היא את הנציג הבא שלה לאירוויזיון 2022 אתמול (שבת). קדם האירוויזיון של לטביה נקראה "סופרנובה", ובדרך כלל הוא נמשך שבועות רבים ומוציא את הנשמה. הפעם, בגלל הקורונה, קדם האירוויזיון צומצם למספר נמוך יותר של חצאי גמר וסיבובי הצלה. לא מעט זמרים שכבר ייצגו את לטביה באירוויזיון ניסו שוב את מזלם (כולל אמינטה שסיימה במקום השישי באירוויזיון 2015 וכתבה את השיר בשנת 2016 שסיים במקום ה-15 בגמר) אבל בסופו של הערב להקת Citi Zeni הוכתרה כזוכה הגדולה עםהשיר "Eat Your Salad". השיר הקצבי מדבר על היתרונות שבצמחונות ועל חיים שמתחשבים בסביבה. בגרסת האולפן של השיר מוזכרת המילה "Pussy" ובזמן ההופעה הלהקה שמרה על דממה ולא שרה את המילה האסורה.

לטביה משתתפת באירוויזיון משנת 2000 ולמרות שהיא הצליחה לזכות בתחרות פעם אחת בשנת 2002, היא נחשבת לאחת המדינות הפחות מצליחות בתחרות. לטביה הצליחה להעפיל לגמר שש פעמים בלבד מתוך 17 ניסיונות, והפעם האחרונה שהיא העפילה לגמר היתה בשנת 2016. לטביה הצליחה לסיים חמש פעמים במקום האחרון בחצי הגמר לאורך השנים.

אתרי ההימורים

כולם אוהבים לדבר על הסיכויים שלנו לזכות באירוויזיון ואתרי ההימורים בחו"ל כבר החלו לקבל הימורים הקשורים לאירוויזיון. כדאי לציין שעד עכשיו נחשפו רק 13 שירים מתוך 41 השירים שיתמודדו בתחרות ולכן לא ממש רלוונטי מה חושבים בזמן הזה. חשוב לזכור שבכל שנה ההימורים משתנים מהקצה אל הקצה כשמתחילות החזרות לאירוויזיון על הבמה האמיתית. ההופעות האלה משנות את כל התמונה ושירים שהובילו בהימורים צונחים למטה ושירים אחרים מתרוממים למקום הראשון (כמו "Fuego" שאף אחד לא ספר לפני החזרות). כרגע איטליה נמצאת במקום הראשון בהימורים ואוקראינה במקום השני. ישראל נמצאת במקום ה-35 בשלב זה אבל כאמור - זה לא אומר שום דבר. התגובות לשיר הישראלי חמות מדרך כלל ולמרות שהרוב הגדול חושב שהשנה לא נביא את הגביע חזרה לישראל, השיר שלנו יצליח הרבה מעבר למצופה ממנו בשלב זה. הימור אישי שלי - אנחנו נגיע לעשירייה הראשונה בגמר הגדול.

[brightcove_iframe video_id='entertainment-the-x-factor-israel-season-04-clips-35-part-07' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_43u5mc79' duration='184']

חצי הגמר השני (עם ישראל) ישודר בכאן 11 בתאריך 12 במאי. הגמר ישודר בתאריך 14 במאי.