מה זה המאטה שמסי וסוארס שותים?

רבים תוהים לפשר המשקה אותו שותים מסי וסוארס בכל הזדמנות, אמיר וינוגרד - דיאטן קליני מסביר

מסי וסוארס שותים מאטה
מסי וסוארס שותים מאטה | צילום: מתוך האינסטגרם של מסי

ארגנטינה ואורוגוואי נפגשו אמש (שני) בבלומפילד למשחק ידידות, וזה טיימינג מושלם לדבר רגע על המשקה הדרום-אמריקאי המכונה מאטה (Mate).
חובבי הטלנובלות בוודאי מכירים/ות את המשקה שנראה מעט מוזר, וחובבי הכדורגל בטח כבר ראו את סוארס, מסי ואפילו גריזמן הצרפתי שותים מאטה באצטדיון, בחדר ההלבשה או בירידה מהאוטובוס בדרך למגרש.

אז מה זה והאם זה בריא?
המאטה, בשמו המלא Yerba mate (ובשמו המדעי Ilex paraguariensis), הינו משקה עלים.
3 נקודות חשובות שצריך לדעת:

1. המאטה מכיל רכיבים בריאותיים רבים. מולקולות עם שמות מוזרים כגון רוטין (Rutin), קוורצטין (Quercetin) וספונינים (Saponins) הן בעלות פעילות אנטי-דלקתית, אנטי-חמצונית ואנטי-סרטנית, בין היתר.
בנוסף, נמצא כי המאטה יכול לתרום להפחתת הכולסטרול בדם ולהגן על ה-DNA מפני עקה-חמצונית.

עוד בחדשות האוכל 

ההפתעה לה זכו מסי וחבריו לנבחרת 

מתכון לחמאה ביתית 

מנות לנשנוש מול פרק הבכורה של משחקי השף  

תיתן פייט למיכל אנסקי? בר רפאלי בצעד מפתיע

חדשה בשכונה: מסעדת דגים חדשה בתל אביב   

2. קפאין (Caffeine) – כמויות גדולות מאוד של קפאין, לעיתים מעל 1,000 מ"ג ל-100 ג' אבקה, כשלרוב בכוס מאטה שמים כ-35 ג'. כלומר, כוס יכולה להכיל מעל 350 מ"ג קפאין, שזה שווה ערך ל-2 כוסות קפה שחור או 4 כוסות נס קפה.
מכאן, שנרוויח את יתרונות הקפאין – חומר מעורר, משכך כאב, משתן, נוגד חמצון, אנטי-סרטני, ארגוגני (משפר ביצועים) ועוד.
אך שימו לב –
מצד אחד, כמויות גבוהות של קפאין (3-6 מ"ג קפאין כפול משקל הגוף) יכולות לסייע בפעילות גופנית, בעיקר של כוח מתפרץ, אולם, מצד שני, נשים בהריון יכולות לצרוך רק עד 300 מ"ג קפאין ביום, וגם נשים מניקות צריכות להגביל את צריכת הקפאין.

3. סוגיית סרטן הושט -
בספרות המדעית ניתן למצוא לא מעט מאמרים בנושא הקשר בין שתיית מאטה ומספר סוגי סרטן, העיקרי שבהם הוא סרטן הושט.
נכון להיום, לא נמצא קשר נסיבתי בין השניים, כלומר, לא הוכח כי שתיית מאטה גורמת לסרטן הושט. המחקרים בנושא היו בעיקר מחקרים אפידמיולוגיים (מחקרים נמוכים באיכותם אשר מצאו קשר בלבד) או מחקרי In-vitro (מחקרי מבחנה/מעבדה).

בכל מקרה, הקשר, אם אכן קיים, נובע בעיקר ממולקולות בשם PAHs וממזהמים אחרים, וכן מטמפרטורת המאטה הגבוהה. לכן, לדעתי, עדיף לנקוט במשנה זהירות ולשתות את המאטה (וכנ"ל לגבי קפה ותה) בטמפ' נמוכה ככל הניתן.

שמעתם על מסעדה חדשה שאתם רוצים שנבדוק, רוצים לספר לנו משהו שלא ידענו, יש לכם טיפ בשבילנו? אנחנו במייל gilmishali@gmail.com