אחותו של אחד הנעדרים מקרב סולטן יעקוב: "התקווה שיחזור קיימת"

פרחיה היימן, אחותו של יהודה כץ, סיפרה כי ההודעה על איתור הגופה הציפה את רגשות המשפחה: "מאמינים שגם יהודה ישוב" • נתניהו למשפחת באומל: "מימשנו את ההתחייבות שלנו"

זמן צפייה: 02:45

פרחיה היימן, אחותו של יהודה כץ, אחד מנעדרי הקרב סולטן יעקוב, סיפרה הערב (רביעי) בריאיון לחדשות 13 שמשפחות הנעדרים עודכנו על החזרתה של גופת זכריה באומל לארץ, שהשתתף עם כץ באותו קרב. "ראש אכ"א התקשר והודיע לנו. לא בכל הפרטים – חלקם חסויים, אבל גם הודיע לנו שלגבי יהודה אין עדיין חדשות".

"התחושות והמחשבות מאוד מעורבות", אמרה פרחיה. "במחשבה - ציפייה של 37 שנים של סימן שאלה, מה עלה בגורל נעדרי סולטן יעקוב, בבת אחת, כמכת קורנס, מגיעה הבשורה שזכריה, השם ייקום דמו, נמצא חלל. זה לא מהפך קל. מבחינת הרגשות מעורב כמובן כאב עצום על מותו בקרב של זכריה וגם השמחה על התרת הספק – כי אין שמחה כהתרת הספקות".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל בטנק שבו לחם | צילום: דובר צה''ל

לדבריה, בליבם של המשפחה אמונה שאחיה ישוב: "אנחנו בעניינו של יהודה ממשיכים להאמין שהוא יחזור בשלום, יחזור חי, הגם שזה נשמע בלתי סביר. עדיין כל עוד יש תקווה, אנחנו לא מוותרים עליה וממשיכים להילחם ויש לנו את כל הגיבוי מצה"ל לכיוון הזה".

פרחיה סיפרה שהיא מעודדת מהשיחה עם ראש אכ"א, שמסכים איתה שצריך להמשיך בחיפושים. "הנסיבות שלו הן קצת אחרות מהנסיבות של הטנק של זכריה ושל צביקה. הוא היה בטנק אחר והעדויות עליו אחרות. והתקווה שהוא יחזור קיימת", הסבירה פרחיה.

בתוך כך, נפגש ראש הממשלה נתניהו עם אחיו ואחותו של זכריה באומל, שמעון באומל ואסנה הברמן וילדיהם. במהלך המפגש, אמר נתניהו לבני המשפחה: "בדרך כלל במשפחות שכולות החיים מתחלקים לשניים: לפני ואחרי. אצלכם החיים מתחלקים לשלושה: לפני, תוך כדי ועכשיו. מימשנו את ההתחייבות שלנו". אחותו של באומל סיפרה לנתניהו: "אמרתי לאמא שלי לפני שנים שלא מספיק שרוצים ומחפשים. צריך שיבוא מישהו עם הקלף המנצח ועכשיו אתה הבאת את זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחתו של החייל הנעדר זכריה באומל
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחתו של החייל הנעדר זכריה באומל | צילום: חיים צח / לע''מ

מוקדם יותר היום הודיע דובר צה"ל כי במסגרת מבצע צבאי אותרה והוחזרה לישראל גופתו של רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי. בימים הקרובים יובא באומל למנוחות.

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

קרב סולטן יעקוב נערך ב-11 ביוני 1982 במהלך מלחמת לבנון הראשונה. בקרב לחם צה"ל מול הצבא הסורי על צומת דרכים מדרום לכפר סולטן יעקוב בבקאע שבלבנון. הקרב הסתיים בנסיגת כוחות צה"ל מהצומת, לאחר שכוח צה"ל שפרץ קדימה גילה כי הוא מכותר בתוך מתחם סורי גדול, וחולץ בקושי בסיוע ארטילריה כבדה. ניהול הקרב נחשב לאחד הכישלונות הגדולים של צה"ל במבצע שלום הגליל.

מלבד ההרוגים, הפצועים והשבויים הרבים שהיו לצה"ל, נעדרו שלושה חיילי מילואים, שלאחר החזרת גופתו של באומל, שניים מהם נותרו נעדרים עד היום: יהודה כץ וצבי פלדמן.