חופש אמיתי יש רק כשיש חוקים שמחזיקים את האדם | הרמון, פרק 3 ריקאפ

גם האיום על גבריותו של שבתאי מצד אריאל, וגם החשש מלאבד את הגר, גורם לשבתאי להוכיח את עליונותו | הרמון, פרק 3 ריקאפ

זמן צפייה: 44:33

המתח בין שבתאי לאריאל עולה שלב, כשהוא מתעקש לערוך את טקס החתונה שלו ושל מאיה כדת משה וישראל, עם חופה ורב, "כמו כולם". מבחינת האדם הנורמטיבי, מדובר בדרישה לגיטימית, אבל שבתאי הוא רחוק מלהיות האדם הנורמטיבי, מבחינתו מדובר בקריאת תיגר והכרזת מלחמה של ממש, והוא לא מתכוון להעביר את זה בשתיקה.

[brightcove_iframe video_id='vod-harmon-season-01-articles-ep03-hazaza-02' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_i7a1m9hq' duration='109'']

בשיעור פתוח, אליו הגיעה כתבת חדשות, שבתאי פורס את משנתו. בזכות הסיפור על האישה שהציל מהסם, הגדיר באופן ברור את פילוסופיית עולמו – נפש האדם הפשוט חלשה מידי וצפויה ליפול לחטאים ולתהומות. לכן נפש חייבת חוקים, מסגרת ועול איסורים כדי לעבור תיקון, והוא זה שיטיל את עול האיסורים.

במהלך השיחה עם הכתבת, כשרונו של שבתאי הצליח לשניה לערער לי את הדעה הקדומה שלי – האם הביקורת שלנו כלפי הכת של שבתאי, היא למעשה ניסיון להכריח אותו לחיות כמונו? האם זה לא הופך אותנו למנהיגי כת בעצמנו?

מסע שטיפת המוח של הגר מצליח מעל למצופה

יותר מכל, השיעור הזה הראה שמסע שטיפת המוח של הגר מצליח מעל למצופה. היא מגנה על שבתאי, היא מצדיקה את הקומונה כ"בחירה חופשית" של נשותיו. אבל דווקא כשהכל נראה ורוד, הגיעה הפצצה ממנה חשש שבתאי – מה תעשה הגר כשמאיה תעבור לגור עם אריאל? מבחינת הגר, זה ברור שהיא תלך בעקבות אחותה – משמע עבודתו של שבתאי רחוקה מסיום.

[brightcove_iframe video_id='vod-harmon-season-01-articles-ep03-hazaza-04' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_80lsny1l' duration='59'']

גם האיום על גבריותו של שבתאי מצד אריאל, וגם החשש מלאבד את הגר, גורם לשבתאי להוכיח את עליונותו על מאיה במהלך טקס הטבילה שלה. כשהשניים חוזרים אל הבית, לחגיגות יום ההולדת של הגר, אריאל מבין מה אביו עשה ומחליט לשבור את הכלים. כי כמו ששבתאי תמיד אומר, נפש היא דבר חלש.

הרמון ריקאפ

פרק 1: מה ההיפך מאהבה? שליטה

פרק 2: מי יודע שזה באמת שקר, ולא זיכרון מודחק