מתכננת להיכנס להיריון? 7 דברים שחשוב שתעשי בתקופה הקרובה

שלושת החודשים שמקדימים את ההיריון חשובים לפחות כמו חודשי ההיריון עצמם. אז מה חשוב לעשות בהם? יונת רן, רכזת תחום בריאות האישה בקופת חולים מאוחדת, עושה לכן סדר

הידעת? שלושת החודשים שמקדימים את ההיריון חשובים לפחות כמו חודשי ההיריון עצמם, אם לא יותר. בחודשים אלה את יכולה להכין את עצמך להיריון, ולהגיע אליו כשאת במצב מיטבי עבורך ועבור תינוקך, מה שמעלה את הסיכויים להיריון תקין, לידה מוצלחת ותינוק בריא.

לכבוד שבוע "תכנון היריון בריא", שחל השבוע, יונת רן, רכזת תחום בריאות האישה בקופת חולים מאוחדת, מפרטת מהם הדברים שמומלץ לעשות לפני ההיריון.

1. בחירת רופא נשים

מתכננת היריון? בריאה ככל שתהיי, מומלץ לך לתאם פגישה אצל רופא או רופאת הנשים שלך עוד כשנושא ההיריון העתידי עולה על הפרק, ועדיף כשלושה חודשים מראש, כדי שהוא או היא יוכלו לבנות לך תוכנית תפורה לצרכייך. אם את סובלת ממצב רפואי קודם, פגישה זו חשובה אף יותר. בחרי לך רופא או רופאה שבהם תוכלי לתת אמון ואשר תשמחי לחלוק עמם תקופה מרגשת זו.

2. נטילת חומצה פולית

משרד הבריאות ממליץ ליטול חומצה פולית לכל אורך תקופת הפוריות, אך במיוחד בשלושת החודשים שלפני ההיריון ובמהלך הטרימסטר הראשון. טיפול זה מפחית באופן משמעותי את הסיכון למומים במערכת העצבים של העובר. באופן כללי, המינון המומלץ הוא 400 מיקרוגרם ליום, אולם יש נשים בעלות גורמי סיכון שזקוקות למינון גבוה יותר. התייעצי עם הרופא שלך בנוגע למינון המומלץ לך.

בדיקת היריון, אילוסטרציה
בדיקת היריון, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

3. יעוץ ובדיקות גנטיות

גם אם לא ידוע לך על מחלה גנטית במשפחתך, ניתן ורצוי לבצע ייעוץ ובדיקות גנטיות לפני הכניסה להיריון. ישנן בדיקות סקר גנטיות שמומלצות לכל זוג, וכאלו שמותאמות למוצא ההורים העתידיים. מטיבן של מחלות גנטיות, הן עלולות להיות חבויות לאורך דורות, ולבוא לידי ביטוי באופן לא צפוי. ניתן לחסוך עוגמת נפש רבה על ידי זיהוי מוטציות גנטיות ומניעת היריון של ילד חולה.

4. בירור סרולוגי (ויראלי) וביצוע חיסונים

התקופה שלפני ההיריון היא האידיאלית לבירור מצבך החיסוני ומניעת מחלות זיהומיות מידבקות שעלולות לפגוע בעובר. אם את מתכננת להיכנס להיריון, מומלץ שתבדקי האם את מחוסנת כנגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח. אלו חיסונים חיים-מוחלשים שלא ניתן לקבל במהלך ההיריון.

אישה בהיריון מתחסנת נגד שפעת
אישה בהיריון מתחסנת נגד שפעת | צילום: ארגון המיילדות בישראל

5. ניהול הטיפול התרופתי שלך

אם את נוטלת תרופות בקביעות, חשוב שתיידעי את רופא המטפל שלך. ישנן תרופות שעלולות לפגוע בהיריון או בעובר, ויש להפסיקן או להחליפן בתרופות בטוחות לשימוש. הדבר נכון לגבי תרופות מרשם, תרופות ללא מרשם ואפילו צמחי מרפא.

6. משקל תקין

עודף משקל עלול לגרום קושי בכניסה להיריון, כמו גם סיבוכים בהיריון ובלידה. נשים הסובלות ממשקל עודף מעלות את הסיכון לסבול מסכרת היריון, יתר לחץ דם ועוד. לכן, אם את סובלת ממשקל עודף מומלץ להיפגש עם דיאטנית ולנסות לרדת במשקל עוד בתקופת תכנון ההיריון. גם תת משקל עלול לגרום לסיבוכי היריון כגון עובר קטן ולידה מוקדמת, ולכן המלצתנו היא להגיע אל ההיריון במשקל מאוזן ככל האפשר.

7. הפסקת עישון וצריכת אלכוהול

איננו צריכים לספר לך על החסרונות שבעישון. ידוע כי העישון גורם למחלות קשות ולמוות בטרם עת. אולם עישון לפני ההיריון ובמהלכו מסוכן במיוחד, הן לך והן לתינוקך.

בנוסף להקטנת הסיכוי להיכנס להריון, עישון גם פוגע בהתפתחות העובר, מעלה שכיחות של מומים מולדים וכן מעלה את הסבירות למשקל עובר נמוך בלידה ולידה מוקדמת. הסכנות נמשכות גם אחרי הלידה, וכוללות עלייה בשכיחות מקרי מוות בעריסה, עלייה בשכיחות מחלות בדרכי הנשימה של התינוק ועלייה במקרי הפרעות קשב וריכוז. ללא ספק, הדבר הטוב ביותר שאת יכולה לעשות עבורך ועבור תינוקך הוא להפסיק לעשן.

ומה לגבי אלכוהול? נמצא כי שתיית אלכוהול בכל שלב של ההיריון עלולה לפגוע בעובר, החל מגדילה לא תקינה של העובר, דרך מומים ופגמים מבניים באיברי הפנים, ועד פגיעה בהתפתחות הילד. לפיכך המלצתנו החד משמעית היא להימנע משתיית אלכוהול החל משלב תכנון ההיריון ועד לאחר הלידה.

הכותבת היא רכזת תחום בריאות האישה בקופת חולים מאוחדת