1 מכל 5 נשים שנמצאות בהיריון סובלת מדיכאון: כך תוכלי להתמודד עם המצב

לא רק אחרי הלידה: כ-18% מהנשים הנמצאות בהיריון מדווחות על תסמינים הקשורים בדיכאון. מהו אותו דיכאון בהיריון, מי נמצאת בסיכון - ואיך ניתן להתמודד עם המצב?

דיכאון בהיריון
דיכאון בהיריון | צילום: ארגון המיילדות בישראל

על פי הערכות מדעיות, אחת מכל חמש נשים שנמצאות בהיריון (כ-18%) מדווחות על תסמינים כלשהם הקשורים לדיכאון ובין 4% ל-7% אף מפתחות אפיזודה דיכאונית טיפוסית. כשהחורף מתקרב (לפחות לפי לוח השנה), ותחושת הדיכאון הכללית עולה, בארגון המיילדות בישראל בחרו להסביר מהו אותו דיכאון בהיריון, שנקרא ע"י חלק מהציבור דיכאון לפני לידה.

נשים אשר חוו דיכאון בעברן נמצאות בסיכון מוגבר יותר לדיכאון במהלך ההיריון. ברוב המקרים דיכאון בהיריון לא חולף לבד ומחייב טיפול עוד לפני מועד הלידה. שכן, אצל חלק גדול מהנשים שסבלו מדיכאון לאחר לידה, הסתבר שהוא החל עוד בתקופת ההיריון, אך לא אובחן ולא טופל.

מכיוון שאור יום משפיע באופן חיובי על מצב הרוח, שעון חורף עם חשיכה מוקדמת עלול גם להשפיע לרעה על אנשים מסוימים. זו גם הסיבה שייתכן שבעונת החורף, התופעה של דיכאון בהיריון, עלולה להיות יותר נפוצה במידה מסוימת.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

דיכאון בהיריון
דיכאון בהיריון | צילום: ארגון המיילדות בישראל

ישנם גורמים נוספים שמגבירים את הסיכון להתפתחות דיכאון בהיריון והם, היריון בגיל צעיר במיוחד, היעדר מערכת תמיכה משפחתית, היריון לא רצוי או לא מתוכנן וכן חשיפה לאלימות. גורם נוסף שעלול להגביר את הסיכון לדיכאון בהיריון הוא בקרב נשים קרייריסטיות הנדרשות לאזן בין קריירה לאימהות ולא זוכות לתמיכה של העמיתים לעבודה.

לדיכאון בהיריון ישנם תסמינים רבים שדומים לתופעות "רגילות" בהיריון. למשל, בחילות, הקאות, או עייפות מוגברת, עלולים להצביע על כך שהאישה סובלת מדיכאון. לפעמים, תתפתח אצלן חרדה מתמשכת סביב הבדיקות השונות שעוברות נשים במהלך ההיריון. תסמינים נוספים שיכולים להצביע על התופעה הם מצב רוח ירוד, חוסר הנאה, ירידה בתאבון, קושי בריכוז, תחושת עצב מתמיד בליווי בכי בלתי מוסבר, פסימיות, הפרעות שינה קשות או חוסר יכולת לצאת מהמיטה.

על פי מחקרים מדעיים נמצא כי לדיכאון במהלך ההיריון ישנן השפעות פיזיות ונפשיות על האם והתינוק כמו סיכון מוגבר ללידה מוקדמת, משקל עובר נמוך מהממוצע וכן קושי ביצירת קשר בין האם לתינוק.

בימים אלו מקדם ארגון המיילדות בישראל, את מודל ליווי היריון רציף לנשים, ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך שימת דגש על הנגשה ומימוש זכויות רפואיות וכן יצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. בשלב יישום המודל, המפגשים בין המיילדת לאישה יכללו בין היתר גם איתור מוקדם של נשים הסובלות מדיכאון בהיריון ותתבצע הפניה לאיבחון מקצועי ולטיפול.