התינוק בוכה ואתם לא מצליחים להרגיע אותו? 5 פעולות שיכולות לעזור לכם

בשלושת החודשים הראשונים לחייו התינוק מתגעגע לרחם, וכדי לגרום לו לחוות את התחושות שהוא חווה שם, חשוב שנכיר את רפלקס ההרגעה ואת חמש הפעולות שיכולות להפעיל אותו

יש איזשהו מיתוס כמו הרבה מאוד מיתוסים על הורות ועל תינוקות, לפיו ברגע שיוולד לכם תינוק תדעו בדיוק מה הוא צריך ואיך לעזור לו. לצערנו, אלו לא מיומנויות שנולדות יחד עם התינוק, אבל אלו בהחלט כאלו שכל הורה יכול ללמוד.

למה התינוק בוכה?

כדי להרגיע תינוק בוכה, קודם כל צריך להבין מה הסיבה. בכי היא בעצם צורת התקשורת היחידה והבלעדית שלו ונועד להפעיל אתכם כדי שתדאגו לו. תארו לכם תינוקות שלא יודעים לבכות – אין להם סיכוי לשרוד, מכיוון שאין להם יכולת לספר על המצוקה שלהם. תינוקות בוכים בממוצע 3 שעות ביום עד גיל 6 שבועות ועד גיל ארבעה חודשים יירד הבכי לשעה ביום בממוצע. רוב הבכי מתרכז בשעות אחר הצהריים, שעות של סוף היום, לא קל.

קפיצה התפתחותית – הבכי מתגבר

אין מדובר בקפיצת גדילה, אלא בקפיצה התפתחותית שכלית, שמלווה תמיד בימים שבהם התינוק שלנו צריך קצת יותר – עצבני יותר, בוכה יותר וצריך יותר ידיים. הקפיצות האלו מדויקות: מגיעים תמיד באותו גיל אצל כל התינוקות בעולם, ומה שחשוב לדעת זה שבסוף כל קפיצה התפתחותית, התינוק ילמד משהו חדש. בכל קפיצה כזו הדרך בה התינוק תופס את העולם משתנה, הכול נהיה לו חדש והוא מרגיש שהתעורר בפלנטה אחרת בה הוא לא מכיר כלום, פרט להוריו.

כל תינוק עובר 10 קפיצות התפתחות בשנתיים הראשונות – 8 מהן עד גיל שנה, שלוש מתוכן ב-3 החודשים הראשונים. המאפיינים הם צמידות ובכי, איבוד תיאבון, קושי בשינה ויש תינוקות שפשוט ייראו פחות חיוניים.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

התינוק לא מפסיק לבכות
התינוק לא מפסיק לבכות | צילום: shutterstock

בייבי מאושר

happiestbaby היא שיטה מופלאה שפיתח רופא ילדים אמריקאי בשם ד"ר הארווי קארפ. עקרונות השיטה פשוטים מאוד - התינוק שלכם "נולד שלושה חודשים לפני הזמן". בעולם אידאלי הוא היה נשאר בכיף עוד 3 חודשים ברחם, אבל אז היה בלתי אפשרי לצאת מתעלת הלידה, לכן הוא משלים את התפתחותו מחוץ לרחם. אם סיפקתם את כל הצרכים הפיזיים של התינוק והוא עדיין לא רגוע, הוא כנראה מתגעגע לרחם ולתחושות המוכרות לו משם. הפתרון יהיה ניסיון לחקות את התחושות שברחם.

5 פעולות להפעלת רפלקס ההרגעה

רפלקס ההרגעה הוא רפלקס שימושי שמופעל כשהתינוק מרגיש את התחושות המוכרות מהרחם. למצוא אותו זאת מיומנות נרכשת שכל הורה יכול ללמוד. כך תוכלו להפעיל את הרפלקס:

1. עיטוף (Swadiling) - מאפשר לתינוק להרגיש את המגע העמוק וההדוק שהרגיש ברחם. העיטוף מסנן ומשקיט גירויים במצבי מעבר, ומחקרים הוכיחו שכאשר שהתינוק עטוף הוא שקט, רגוע יותר וקצב פעימות ליבו איטי יותר. העיטוף מדמה לתינוק מצב של שכיבה על הבטן, ובכך מאפשר לו שינה ארוכה ורגועה יותר.

2. תנוחת בטן צד (Side stomach) - כדי לדמות את התחושה המוכרת מהרחם ולהפעיל את רפלקס ההרגעה נחזיק אותו על האמה שלנו – בטן צד – כשהראש טיפה מוטה למטה באלכסון.

3. השתקה (Shooshing) - התינוק שלנו לא רגיל לשקט. ברחם לא היה שקט, ובכלל שקט מוחלט מלחיץ את התינוק. עם זאת, לחישת ששש.. ממש לתוך האוזן, כמוה כרעש לבן שייתן מענה לקול שהוא מכיר עוד מהרחם.

4. נדנוד (SWINGING) - אנחנו יודעים שכמעט בלתי אפשרי לעמוד במקום עם תינוק ביד ואנחנו זזים יחד עם איתו באופן טבעי. תינוק זקוק לתנועה כדי להירגע.

5. מציצה (Sucking) - תינוק זקוק למציצה כדי להירגע. הוא נמצא בשלב האוראלי והפה הוא מרכז העולם שלו. בעזרת המציצה הוא נרגע והגוף מגיע לרפיון מלא.

המציצה יכולה להרגיע את התינוק
המציצה יכולה להרגיע את התינוק | צילום: shutterstock

להיות שם בשבילם

אפשרו לתינוק שלכם לחזור לרחם לעוד קצת זמן, הוא זקוק לזה. היו שם עבורו תקשיבו לו, קבלו בהבנה את הצורך המוגבר שלו במגע ועזרו לו בהרגעת הבכי. ותזכרו, בכי זה כמו גל - הוא מגיע לשיא ואז יורד בהדרגה, אח"כ יש שקט, עד לגל הבא. אז תנשמו עמוק, זה עוד מעט נרגע ואז גם תגלו יכולות חדשות שיפתיעו אתכם.

הכותבת היא מומחית לגיל הרך והתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית ומדריכת הורים מוסמכת