"אל תלך יחף אתה תהיה חולה": הגיע הזמן לשבור מיתוסים על בריאות ילדים בחורף

ילדים נוטים לחלות יותר בחורף? האם עונת מעבר מגדילה את הסיכוי לחלות? מתי צריך לתת אנטיביוטיקה? ד"ר ערן נבו, מומחה ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, הגיע לאולפן "פותחים יום" כדי לשבור כמה מיתוסים על חורף ומחלות

זמן צפייה: 07:24

החורף ייכנס רשמית רק ב-21 בדצמבר, אבל כבר עכשיו נשמעים בבתים רבים בישראל משפטים כמו "אל תלך יחף אתה תהיה חולה" ו"אל תצאי עם שיער רטוב החוצה את תתקררי". בדיוק בגלל משפטים כאלה ד"ר ערן נבו, מומחה ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, הגיע לאולפן "פותחים יום" כדי לשבור כמה מיתוסים על חורף ומחלות.

התקררות מובילה לחולי?

"אומנם בישראל יש הבדלי טמפרטורות בין אזורים שונים, אבל בשורה התחתונה לא באמת קר כאן, והמילה התקררות היא לא נכונה. הקור שלעצמו לא גורם לנו להיות חולה, אבל הווירוסים תוקפים כשהטמפ' של הגוף יורדת, ולכן כדאי לשמור על טמפ' גבוהה ולהתלבש היטב".

ילדים נוטים לחלות יותר בחורף?

"תנו לילדים להיות ילדים. משהות של שעה בחוץ סיכוי נמוך שהם יהיו חולים. אז אם ילד הולך יחף בבית או יוצא החוצה עם שיער רטוב הוא לא בהכרח יהיה חולה. דווקא הצפיפות בגן וחוסר האוורור במקומות סגורים גורמים להתפרצות של מחלות. לכן, אפשר להגיד שילדים נוטים לחלות יותר בחורף, אבל לא בגלל הקור אלא בגלל הוויראליות של מחלות במקומות סגורים".

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

צילום: shutterstock

האם עונת מעבר מגדילה את הסיכוי לחלות?

"המעבר מחום לקור מחליש את המערכת החיסונית שלנו, ולכן ההשפעה של עונת מעבר על הסיכוי שלנו לחלות תלויה במטבוליזם, כלומר ביכולת של הגוף לווסת את הטמפרטורה שלנו. כדי לצלוח את המעברים האלה בשלום צריך לעבור ממקום חם למקום קר בהדרגה".

האם לצבע של הנזלת יש חשיבות?

"בקרב ילדים אין משמעות לצבע הנזלת. עם זאת, אצל מבוגרים שסובלים מנזלת לתקופה ממושכת ניתן לקבל הסבר לגבי המחלה ממידת הצמיגות והצבע של הנזלת".

מתי צריך לתת אנטיביוטיקה?

"כמעט אף פעם לא צריך לתת אנטיביוטיקה, מכיוון ש-95% מהמחלות הן ויראליות. גם חום הוא לא סיבה לקבל אנטיביוטיקה, ובכל מקרה ההחלטה היא של הרופא המטפל, שבדרך כלל יעניק מרשם כזה רק במקרים של דלקות".

"חשוב להגיד לכל ההורים, לא להיבהל מחום גבוה, וכי במצבים כאלה לתת תרופה להקלה על החום ולהמתין כשעה. אל תצפו להורדה מוחלטת של החום, אלא בטווח של מעלה עד מעלה וחצי. אחרי כשעה הילד אמור להתאושש, ואם הוא לא, זאת כבר סיבה ללכת לרופא".