איך יוצרים תחרות בריאה בין הילדים?

בעוד שפסיכולוגים ויועצים משפחתיים נוטים להתנגד לתחרות בין האחים, יש אלה המנתבים את התחרות למוטיבציה חיובית לשיתוף פעולה. אז איך עושים את זה?

זמן צפייה: 04:18

כל הורה מכיר את המצבים האלו במהלך היום שבו הוא ממש רוצה להשיג שיתוף פעולה מהילדים, לא מצליח בכך ומשתמש לטובת העניין בטריק השחוק ביותר בספר ההנעה של אנשים לפעולה – יצירת תחרות!

אם הייתי צריכה לעשות "זום אין" ולתאר דוגמא לאיך תחרות כזו מתרחשת במיליוני בתים בישראל, הייתי אומרת שזה נראה בערך ככה: ההורה רוצה, למשל, שהילדים יכנסו למקלחת, מבקש פעם אחת, מבקש פעם שנייה, מתחנן פעם שלישית, צורח בפעם הרביעית. והילדים? מממ... פחות מתייחסים לבקשה שלו. אז עולה במוחו מחשבה מבריקה: בואו נראה מי מגיע ראשון למקלחת? 3...2....1.... כל הילדים ולא משנה מה מספרם מתחילים לרוץ לכיוון חדר האמבטיה, בדרך דורסים אחד את השני ובגדול יהיו מוכנים להרוג אחד את השני ובלבד שיזכו בתואר הנכסף "הראשון שהגיע למקלחת".

אז נכון, יש לנו עכשיו 3 ילדים במקלחת אבל ביחד איתם הגיעו גם מלא בכי ותסכול. כי יש ילד אחד שהגיע ראשון ומבקש לשמוח בשמחתו, הרי שאלנו מי מגיע ראשון והוא הצליח. אבל המנצח בתחרות לא יכול להיות שמח, כי יש לידו את אחיו המפסידים מותשים, מתוסכלים, כועסים ובאופן כללי לא מרוצים ורחוקים מלהראות סימני שיתוף פעולה וכניסה לאמבטיה.

לידם, נמצא את ההורה המותש שאחרי שביקש כמה וכמה פעמים וכבר הייתה לו לרגע תקווה, אותו הורה רואה שבאותה המהירות שהילדים רצו למקלחת, כך כבתה בהם ההתלהבות עם תוצאותיה של התחרות. הילדים מתוסכלים וההורה עומד לרוב נבוך למולם, לא יכול לשמוח עם המנצחים, כועס על המפסידים (שלא יודעים להפסיד בכבוד) ובעיקר כולם נמצאים שם יחד באווירה משפחתית לא משו מרגישים על בשרם את מחירה הכבד של תחרות.

משפחה
מקום אחד נגד השני, נשיג עבודת צוות, עידוד ותמיכה הדדית | צילום: shutterstock

אז נכון, תחרות היא אלמנט אנושי ידוע, אך אם לא ניצור תחרות יחידים בבית, אלא גאוות יחידה, נוכל לרתום את התחרות לטובת שיתוף הפעולה בין הילדים למען מטרה משותפת. במקום אחד נגד השני, נשיג עבודת צוות, עידוד ותמיכה הדדית גם כשמצליח וגם כשלא.

אז איך עושים את זה?

1. כולם יחד נגד הזמן- בכדי לעודד את הילדים בכניסה למקלחת או לביצוע כל מטלה אחרת, אפשר לשים טיימר ולעודד את הילדים לבצע את המשימה יחד נגד השעון שבודק כמה זמן לוקח להם, היום לקח 5 דקות? מחר נבדוק שוב בכמה הם מצליחים לשפר ביחס לעצמם. יש לעודד את הילדים לשתף פעולה ולסייע אחד לשני וכמובן תוך כדי פיקוח שהכל קורה בזהירות ובאווירה טובה.

2. כולם רוקדים עכשיו - ילדים אוהבים מוסיקה. אפשר לנגן שיר שהילדים אוהבים, ועל הרקע ועד שהשיר מסיים להתנגן הם נדרשים לעשות את אחת מהמשימות בבית ביחד בשיתוף פעולה, למשל לערוך את השולחן. המשימה הופכת למשחק חוויתי והילדים נהנים לשתף פעולה ולבצע את המטלה בכיף.

3. קואליציה בבית? הכי טוב ילדים מול הורים - אם כבר לייצר קואליציות במשפחה, תמיד ולעולם נעדיף שהאחים יהיו מאוחדים למול ההורים, כך שיחושו גאוות יחידה ויוכלו להיות אחד למען השני. משחקים משחק? מעולה! ההורים מול הילדים. כך ההורים תמיד יכולים לומר מילה טובה על שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית בין הילדים. זה מייצר מוטיבציה והופך את כל האווירה המשפחתית לטובה ונעימה.

עוד באסיפת הורים

מחקר: לימודי השפה מתחילים כבר ברחם [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-043' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_i0wtsqf6' duration='1929']

צפו בתיעוד נדיר של תינוק שנולד בתוך שק מי השפיר [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-042' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6wa505xv' duration='1929']

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']

אחת ולתמיד: מה באמת צריך לחגוג - יום האם או יום המשפחה? [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-039' autoplay='0' credit='' kid='1_y34tvnob' duration='1929']

אבא כאן בדיוק כמו שאמא כאן

6 כללים ללמד את ילדיכם לעזור במטלות הבית