כיצד עוזרים לילד ביישן לשרוד את הקושיות?

יש ילדים שאינם מרגישים בנוח במצבים חברתיים, במיוחד בערב מיוחד כמו ערב פסח. אז אם ילדכם ביישן, כך תוכלו לתמוך בו לקראת הקושיות

זמן צפייה: 04:18

אין כל רע בביישנות. ילדים ביישנים נוטים "להתחמם" ככל שהם מכירים יותר את האדם שאיתם או המצב שבו הם נמצאים. כלומר, עדיף לתאר ילד כזה כ"מתחמם באטיות" ולא כ"ביישן". תיוג כ"ביישן" עלול לגרום לו להרגיש שמשהו לא בסדר, או שאין דבר שיוכל לעשות כדי להתמודד עם הביישנות. במקום זאת, אמרו "לליאת לוקח קצת זמן להתחמם. היא תשמח לשחק ברגע שתרגיש בנוח". כך אתם מעבירים לילדתכם ולאחרים את המסר שאתם מבינים כיצד היא מרגישה, ושתוכל להתמודד עם המצב כשתהיה מוכנה.

האם הביישנות מהווה בעיה?
שאלו את עצמכם אם הביישנות של ילדכם גורמת לו (או לכם) מצוקה רבה. לדוגמה, ילדכם אינו מצליח להגיד "שלום" כשמישהו מברך אותו, או להתבונן במישהו כשהוא מדבר. ייתכן שהביישנות גורמת לכם או לילדכם להימנע מללכת למקומות שונים. ילדים שמפגינים ביישנות עשויים גם להפגין חרדה במצבים חברתיים כמו מסיבות, מפגשי משחק, פעילויות בית ספריות ופעילויות ספורט. כמו כן הם עשויים לדבר על תחושת בדידות, ולהראות שהם מעוניינים בחברים נוספים, אך אינם יודעים כיצד להתגבר על הביישנות. אם הביישנות של ילדכם מפריעה לביצועיו בבית הספר, או משפיעה על החברויות שלו, ייתכן שהיא עלולה להוות בעיה.

____________________

איך נשרוד את ליל הסדר עם הילדים בשפיות יחסית?

מעבדות לחירות: איך להיגמל מהחיתול?

מכת כינים? לא רק בהגדה של פסח

____________________

הורים רבים מאוכזבים ואפילו מתוסכלים מכך שילדם מתחמם לאט. רוב ההורים רוצים שילדם ירגיש בנוח עם אנשים אחרים ויפגין ביטחון במצבים חברתיים. אם ילדכם מפחד ממצבים חברתיים, זו לא אשמתכם וגם לא אשמתו. ייתכן שזה פשוט חלק ממי שהוא. כדאי להתמקד בצעדים החיוביים שאתם וילדכם תוכלו לנקוט כדי להתגבר על הביישנות. דברו על הדברים מראש, החליטו יחד עם מה אתם וילדכם מרגישים בנוח. גם אם ילדכם אינו רוצה לשיר או לדבר בפני כולם, תוכלו לחשוב יחד עם דרכים אחרות בהן הוא יכול להשתתף בסדר ולהיות פעיל.

הוא לא ביישן - פשוט לוקח לו קצת זמן להרגיש בנוח
הוא לא ביישן - פשוט לוקח לו קצת זמן להרגיש בנוח | צילום: shutterstock

לתמוך בילד ביישן
סביר להניח שתרצו לעזור לילדכם להיות בטוח בעצמו ונינוח במצבים חברתיים, אך לא כל הילדים עושים זאת באופן טבעי. ילדים שמתחממים לאט צריכים לתרגל את המיומנויות החברתיות בצעדים קטנים וניתנים לעיכול. כדי לעזור לילדכם לתרגל וללמוד, אפשרו לו להיות בקרב אנשים אחרים, חזקו ושבחו התנהגות חברתית "אמיצה", הראו לו כיצד לפעול במצבים חברתיים, ותמכו בו במצבים כאלה, אך אל תגוננו עליו יותר מדי.

אז הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם ביישנות של פעוטות וילדים בגיל הגן ובית הספר במצבים חברתיים:

אל תכריחו את ילדכם לעשות משהו שהוא אינו מרגיש בנוח איתו.
הישארו ליד ילדכם במצבים חברתיים כגון בקרבת המשפחה המורחבת או בקרבת קבוצת ילדים שהם אינם מכירים היטב, ועודדו אותו לחקור את הסביבה. כשילדכם ירגיש יותר בנוח, תוכלו להתרחק בהדרגה לפרקי זמן קצרים. ברגע שילדכם מתחיל להיות מוטרד, התקרבו בחזרה, כדי שההתנסויות שבהן הצליח להעז יהיו חיוביות.
אל תגוננו על ילדכם יתר על המידה כדי לא להעביר לו מסר שלדעתכם, זהו מצב מפחיד. כך, אתם עלולים בטעות לתגמל את ביישנותו.
שבחו התנהגות "אמיצה" כגון מתן מענה לאחרים, יצירת קשר עין או משחק הרחק מכם. תנו שבחים ספציפיים - לדוגמה, "נעם, אהבתי מאוד איך שאמרת 'שלום' לסבתא כוכי. שמת לב שהיא חייכה כשדיברת איתה?"
נסו להדגים התנהגות חברתית בטוחה בעצמה, כדי שילדכם יוכל להתבונן וללמוד מכם. לדוגמה, תוכלו אתם לשיר את השירים מההגדה או להקריא קטע בעצמכם.
הפגינו ביטחון ביכולתו של ילדכם להתמודד עם מצבים חברתיים, אפילו אם אתם קצת מודאגים שהוא יהיה מוטרד.
• אם אנשים אחרים אומרים לילדכם שהוא "ביישן", תקנו אותם בעדינות בפני הילד. למשל, "הוא לא ביישן - פשוט לוקח לו קצת זמן להרגיש בנוח. עוד מעט הוא יצטרף".
תרגלו איתו בבית. תוכלו להציע לו לשיר את הקושיות בארוחת ערב משפחתית רגילה, כאשר רק אתם נמצאים, בתור משחק או הצגה. כך תעזרו לו להרגיש בטוח יותר.
הימנעו מהשוואות שליליות עם אחים או חברים בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר. במקום זאת, עזרו לפתח את ההערכה העצמית של ילדכם והתמודדו עם הביישנות בצעדים קטנים יותר.

לעיתים קרובות, ילדים ביישנים לא רוצים שיבחינו בהם. כדאי שילדכם יידע שאנשים עשויים להבחין בו דווקא אם לא ידבר, ולא אם יגיב כשהם מדברים איתו.

שיהיה חג שמח!

המידע באדיבות עמותת גושן- בריאות ורווחת הילד בקהילה, מפעילת פורטל הידע 'איך גדלת!'

עוד באסיפת הורים

כ***מק | למה כדאי לכם לקלל? [brightcove_iframe video_id='health-articles-050' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_qgj1qrs7' duration='42']

איך להיגמל מהסמארטפון ע"י גומייה לשיער ופתקית [brightcove_iframe video_id='health-articles-048' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_0kfb4xrg' duration='45']

הללויה: מחקר טוען כי שוקולד משפר ביצועים ספורטיביים [brightcove_iframe video_id='health-articles-047' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ge48rflo' duration='55']