איך נשרוד את ליל הסדר עם הילדים בשפיות יחסית?

בואו נודה באמת, מבחינת הילדים שלנו, אין זה שונה בהרבה מארוחת ערב רגילה מבחינת פרק הזמן בו הם מסוגלים לשבת בסבלנות. אז איך נשרוד את הסדר בשפיות?

מאת: שירלי אגמי - תורג'מן

ליל הסדר הוא אירוע מיוחד במינו! מלא באטרקציות מעניינות ממיטב המסורת: השירים המוכרים, משחקים באגוזים, שותים 4 כוסיות מיץ ענבים (האטרקציה הפופולרית ביותר), מחפשים את האפיקומן, מחכים לאליהו הנביא ועוד. אך יחד עם רוח החג ומנהגיו, ליל הסדר מביא עמו לא מעט אתגרים, שאנחנו ההורים, לעיתים חוששים מהבאות ולחלק מאיתנו, זה יכול להיות עול מתמשך. אז איך נעבור את ליל הסדר ולצאת משם בשפיות יחסית?

לפני הכל - למה אתם מצפים?
לילדים צעירים יש קושי רב לשבת זמן ממושך. עבורם אין זה שונה בהרבה מארוחת ערב רגילה מבחינת פרק הזמן בו הם מסוגלים לשבת בסבלנות ולכן אין זה מותאם שנצפה מהם לשבת בשקט במהלך קריאת ההגדה.

מומלץ לאפשר להם לקום, להסתובב מעט ולחזור לשולחן מדי פעם. כל התעקשות מצדכם רק תגביר את התסכול של ילדכם, שיתכן וכבר חש עייף ורעב, ותעכיר את אווירת החג. זכרו שככל שיתבגרו במהלך השנים, המסוגלות והרצון שלהם לקחת חלק בהגדה יעלה.

אז מה כן? הילדים שלכם יודעים כבר לקרוא?
מצוין! כך יוכלו למצוא עניין רב יותר בקריאת ההגדה ולכן כדאי לתת להם תפקידים ולשתף אותם בקריאה כדי שירגישו שיש להם חלק משמעותי וחשוב בסדר. אם אתם נוהגים לערוך סבב במהלך קריאת ההגדה, זה אף ישאיר אותם קשובים ומרוכזים יותר בזמן שהם מחכים לתורם. כדי להתגבר על החששות והמבוכה שיש לעיתים מקריאה בפומבי, הציעו להם לעשות חזרות על השירים כמו "מה נשתנה" ולהתאמן בקריאה לקראת "תפקיד חייהם" בליל הסדר.

____________________

מעבדות לחירות: איך להיגמל מהחיתול?

כיצד עוזרים לילד ביישן לשרוד את הקושיות?

מכת כינים? לא רק בהגדה של פסח

____________________

אם נודה על האמת, לעיתים גם עבורנו ליל הסדר יכול להיות מעייף, אז למה שלא נכניס במשפחה שלנו מסורת חדשה ונתבל אותה בהומור כדי שכולנו נהנה? אז הנה כמה רעיונות יצירתיים במיוחד:

שתפו את הילדים בהכנות
בקשו מהם להכין כרטיסים מאויירים עם שמות האורחים או ערכות מתנה צנועות לכל אורח עם אביזרים משעשעים שקשורים לרוח החג ויכולים לשדרג את ליל הסדר לארוע מלא צבעוניות ועניין עבור כולנו. עוד אפשרות, היא להכין משחקים ברוח החג שתוכלו לשלבם תוך כדי קריאת ההגדה. ניתן למצוא שפע של משחקים ברחבי האינטרנט.

הפכו את ההגדה למשעשעת
יש משפחות שהמחזת ההגדה הפכה למסורת מעניינת ומשעשעת במיוחד בביתם – קולות מצחיקים, תלבושות מתאימות, נשארו לכם כמה אביזרים מפורים? השתמשו בהם! זקן לבן בהחלט יכול לשמש בתפקיד אליהו הנביא.

מבקר מסעדות
רעיון מקורי נוסף שיכול לרתק את ילדינו הוא טבלת ציונים לכל המטעמים שיש על השולחן כאשר הילדים מתבקשים לדרגם על פי טעמם. זה גם יגביר את הציפייה שלהם ואולי גם יתן מוטיבציה לטעום ולהתנסות יותר. עבור הקטנים שטרם כותבים – מדבקות חייכנים הן אפשרות מצוינת וכמובן שתמיד אפשר להביא לשולחן חוברות צביעה והפעלות שקשורות לפסח שהילדים בוודאי ימצאו בהן עניין.

ועוד עניין קטן וחשוב - האפיקומן
האפיקומן הוא השיא של ליל הסדר עבור הילדים, במיוחד אם אצלכם במשפחה יש מסורת של מתנה שווה במיוחד למוצא המטמון. מצד אחד האפיקומן הוא
ה-אטרקציה של הער, אך יחד עם זאת הוא גם יכול להיות טריגר למריבות ולתסכולים אצל יתר הילדים. אם אתם מארחים וההחלטה בידיכם – גם אם אתם בעד מתנה אחת לילד שמצא את האפיקומן, מתנה זהה לכולם או אולי אתם בכלל לא בעד מתנות - החליטו מראש מה מתאים לכם והודיעו לילדים מה הולך להיות. כך, יש סיכוי גבוה יותר שתצליחו למזער את המריבות ביניהם. אם בכל זאת הם מביעים תסכול ומרגישים חוסר הוגנות? היו אמפתיים – זה באמת מבאס שמישהו אחר מצא את האוצר. אין טעם להתווכח עם רגשות הילד או להמעיט בערך המתנה, זה רק יגביר את הווליום של ההרגשה שלו.

זכרו כי לכל משפחה יש את המנהגים והערכים שלה. אין טוב או לא טוב, נכון או לא נכון – החליטו מה מתאים לכם ומה מתאים לילדים שלכם – ליכולות ולגיל שלהם – ובחרו ממקום שקול שיאפשר לכם לעבור את החג בנעימות וברוגע.

חג אביב שמח!

שירלי אגמי - תורג'מן היא מנחת קבוצות הורים ומלווה משפחות בתהליכי שינוי במכון אדלר.

עוד באסיפת הורים

צילומי הלידה הטובים ביותר בעולם [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-044' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6t6r9u4h' duration='1929']

צפו בתיעוד נדיר של תינוק שנולד בתוך שק מי השפיר [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-042' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6wa505xv' duration='1929']

עכשיו זה מדעי: הנה השיר שיגרום לתינוק לחייך [brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-038' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n76rum3h' duration='1929']