מה עושים כשהילד חוזר שיכור הביתה ממסיבה?

יש סיכוי שיום אחד תקבלו טלפון לבוא לאסוף את הילדים שלכם ממסיבה או שהם יגיעו הביתה שיכורים לגמרי. מה עושים?

זמן צפייה: 08:56

מאת: שירלי קליין

הורים לילדים בגיל ההתבגרות נפגשים לא אחת בתופעה נפוצה של שתיית אלכוהול כחלק מסצנת המסיבות או הבילויים של המתבגרים. התנהלות זו אינה פוסחת על אף אחד ואינה נחלתם של אזור מסויים בארץ, של שכבה סוציואקונומית או של מגדר ומין.

הורים, ששולחים את ילדיהם לבילוי תמים ומהנה, נדהמים ומופתעים לגלותם חוזרים הביתה שיכורים, לאחר ערב של שתיית אלכוהול בצורה מוגזמת ולא מבוקרת.  מצד אחד, אל לנו להתמם. תרבות השתייה נמצאת בעולמנו מאז ומתמיד, כחלק מבילוי חברתי המחבר בין אנשים ויוצר קלילות וקרבה לזולת.

מצד אחר, בני הנוער נמצאים בתהליך של גדילה ושל התפתחות הן גופנית והן רגשית, ושתייה לא מבוקרת של אלכוהול יכולה להזיק להם בצורה קיצונית, כמו: הרעלת אלכוהול, שבמקרים קשים גורמת למוות או התנהגות חסרת עכבות (אלימות, עבריינות ומיניות מוקצנת). במצב שבו המתבגר יוצא מאיזון, ומתנהל בצורה לא אחראית שעלולה לפגועה בו או שכבר פוגעת בו, להורים יש תפקיד כבד ערך כמצפן בהחזרתו לאיזון.

קודם כל, הניחו בצד את האגו ההורי, ועזרו להם להתפכח
קודם כל, הניחו בצד את האגו ההורי, ועזרו להם להתפכח | צילום: shutterstock

בני נוער לא שותים סתם, יש לכך מטרה ברורה וחד משמעית, שבבסיסה הצורך  להרגיש שייכות לקבוצת בני הגיל, הידיעה שיש לי מקום אצלם והכי חשוב הרגשת הערך העצמי – אני שווה בין שווים. קבוצת הגיל מאפשרת זאת, ונותנת למתבגר את הביטחון ואת הגב לחוות את החיים דרך התנסויות שונות, כמו: מערכת יחסים, מיניות, עצמאות וכמובן שתיית אלכוהול כמו הגדולים.

לכאורה נראה שהמתבגר מושפע הרבה יותר מחבריו ופחות מהוריו. כמו כן, ההורה לא נמצא לצידם של הנער או של הנערה כל הזמן, כך שבניגוד לפעוט בן שנתיים שההורה נמצא שם כל הזמן, ומונע ממנו לגעת בתנור חם או בחשמל, בגיל ההתבגרות הילד נע בעולם בעצמאות רבה. כך נוצר מצב שבו המתבגר חוצה את הגבולות ושותה לעיתים בצורה מוגזמת ולא מבוקרת. למרות כל זאת, ההורים מהווים נפח חשוב ומשמעותי אצל ילדם המתבגר, גם כאשר יש את התחושה שהילד מזלזל בנאמר או שאינו מתיחס ברצינות יתרה לדברייהם.

ילד שחוזר הביתה שיכור אחרי בילוי רווי באלכוהול מעורר בהוריו תחושות קשות, כמו: תסכול, אכזבה, יאוש וכעס.  בנוסף לכך, הורים עלולים למצוא עצמם במקום שיפוטי ומבקר הן כלפי התנהגותו של ילדם והן כלפי התנהלותם ההורית, אך מקום זה לא תורם לאף אחד.

אז מה כן עושים כשהילד חוזר שיכור?

  1. יש להניח בצד את האגו ההורי, ולעזור לילדים להתפכח ולהרגיש טוב יותר. בדרך כלל, שתייה מרובה של מיים ושינה טובה יעשו את העבודה. הקפידו להשכיבם על הצד, ובדקו לשלומם מידי פעם. יחד עם זאת, אם יש ספק לגבי בריאותם של הילדים, דאגו להביאם למיון או הזמינו אמבולנס.
  2. את השיחה עימם ערכו לאחר שירגישו טוב ויהיו פיכחים ועירניים. קבעו עם הילדים שיחה מסודרת, ושבו עימם בנחת ללא מסיחים ולא "על הדרך". שמעו מהם את הסיפור ללא ביקורת וללא שיפוטיות. בדקו כיצד הם מרגישים עם עצמם על הדרך שבה בחרו. חשבו עימם, האם יכלו לבחור אחרת ועדיין להנות מהבילוי. קבעו יחד גבולות ברורים וחד משמעיים הנוגעים לשתיית אלכוהול – מה מותר ומה אסור, והציגו את הערכים שלכם בעניין. בנוסף, ניתן לשבת עם המתבגרים ולקרוא יחד כתבות, מאמרים ומחקרים בתחום, תוך יצירת שיח פתוח ונעים.
  3. אין להקל ראש בנוגע לשתיית אלכוהול, ולכן הקפידו להיות עם "היד על הדופק". בדקו כיצד המתבגרים שלכם חוזרים הביתה, שוחחו עם החברים על גישתם לאלכוהול ומה עושים כשאחד מהחברים משתכר, למשל: לא מתביישים ומתקשרים להורים.
  4. אל תישארו לבד, היעזרו בהורים נוספים, וצרו קבוצה שמטרתה עזרה הדדית בעת הצורך.

זכרו שיש לכם ילדים טובים, שתיית אלכוהול אינה מבטלת זאת, וזכרו שאתם הורים לילדים מתבגרים. שתיית אלכוהול אינה מדד להורות טובה או להורות לא טובה. הדרך שבה תטפלו ותתמודדו עימה היא המשמעותית והחשובה.

שירלי קליין - מטפלת משפחתית זוגית מוסמכת ומטפלת מינית בקליניקה של מכון אדלר

עוד באסיפת הורים

תובנות קטנות: אל תפחדו לחלום בגדול

אלטרנטיבה לחינוך: אל תחכו שבית הספר יעשה את העבודה לבדו

תלמידים מוחים: למדו אותנו איך לחשוב, לא מה לחשוב

בוקר רגוע: אל תשלחו את הילדים לביה"ס לפני 8 וחצי בבוקר