הנה עוד סיבה למה צריך להרחיק ילדים ממסכים

המסכים פולטים אור כחול שיכול לפגוע בעין לטווח ארוך, ובטווח הקצר החשיפה לאור הכחול יכולה לגרום לתופעות כמו עייפות, כאבי ראש, ראיה מטושטשת וגירוי בעיניים

ילדים עד גיל 6 נחשפים לזמן מסך כולל של כ- 60 שעות בשבוע
ילדים עד גיל 6 נחשפים לזמן מסך כולל של כ 60 שעות בשבוע | צילום: שאטרסטוק

לרוב, אנחנו וילדינו נחשפים למסכים בשעות אחר הצהרים ובערב ולכן אנחנו נשארים במצב ערות בשעות מאוחרות יותר ומחזורי השינה שלנו משתבשים, השינה היא שטחית ולא רצופה.

 

העין היא אחד האיברים הרגישים ביותר בגוף, ובזכות כך אנחנו גם יכולים לראות טוב בתנאי חושך. לעומת זאת, בשל הרגישות הגבוהה לתנאי תאורה שונים, חשיפה מרובה לקרינה עשויה לפגוע בתאים העצביים בעין. בחשיפה מוגברת לתאורה מלאכותית, מסכי מחשב, טאבלט וסמארטפונים, המסכים פולטים אור כחול שיכול לפגוע בעין לטווח ארוך ואף לגרום לדלקות לחמית, עליה בלחץ תוך עיני, קטרקט וניוון רשתית.

 

בטווח הקצר, החשיפה לאור הכחול יכולה לגרום לתופעות כמו עייפות, כאבי ראש, ראיה מטושטשת וגירוי בעיניים.

המסכים הפולטים אור כחול מהתלים בגוף שלנו והחשיפה אליו משאירה אותנו במצב ערות. האור הכחול מדכא את יצור המלטונין, שהוא הורמון השינה ומשבש לחלוטין את מחזורי השינה שלנו.

 

איך זה עובד ?

האור הכחול הנפלט מהמסכים, שהוא באורכי גל קצרים (460-480 ננומטר), דומה באופיו לאור היום הטבעי. חשיפה לאור כזה משדרת לגופנו מצב ערות ופעלתנות החיוניים לנו במשך היום. האור הכחול נקלט בקולטניים עצביים ברשתית העין ואלו מדכאים את ייצור המלטונין במוח. עם רדת החשיכה המוח מפריש מלטונין, שגורם לנו להרגיש מנומנמים ותחושת כבדות בעפעפיים שנדרשים לשינה טובה ועמוקה.

 

לרוב, אנחנו וילדינו נחשפים למסכים בשעות אחר הצהרים ובערב ולכן אנחנו נשארים במצב ערות בשעות מאוחרות יותר ומחזורי השינה שלנו משתבשים, השינה היא שטחית ולא רצופה.

 

מחקר ישראלי שנעשה במכון השינה באסותא, בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, מצא כי האור הנפלט ממכשירים דיגיטליים כמו סמארטפון או מחשב, משבש את המחזורים הביולוגים האחראים בגופינו על מחזור השינה והערות. האור המלאכותי נקלט ברשתית העין ומשבש, בין היתר, את הפרשת הורמון השינה, מלטונין, האחראי על השינה וטמפרטורת הגוף. תוצאה מכך קשה לנו להרדם, אנחנו ישנים פחות טוב ובבוקר אנחנו קמים עייפים יותר, מה שפוגע ביכולת הקשב והריכוז שלנו ועייפות במהלך היום.

 

העין היא אחד האיברים הרגישים בגוף
העין היא אחד האיברים הרגישים בגוף | צילום: פוטוליה

קצת מספרים...

ילדים צופים בממוצע כ- 5-6 שעות ביום בטלוויזיה.

 

ילדים עד גיל 6 נחשפים לזמן מסך כולל של כ- 60 שעות בשבוע.

 

לשליש מהילדים בגילאי 2-7 יש מכשיר טלוויזיה בחדר.

 

67% מההורים מתירים לילדיהם שימוש במחשב ללא הגבלה.

 

איך להגן על עיני ילדינו?

הדרך הטובה ביותר להגן על עינינו ועיני ילדינו מהאור הכחול היא הרכבת משקפי ראיה עם הגנה מיוחדת. יש עדשות מיוחדות למשקפיים שחוסמות את קרינת האור הכחול. על אף חסימת האור הכחול, הראיה צלולה ונקייה ולא נגרם עיוות בצבעים, העדשות מפחיתות בצורה ניכרת את תופעות הלוואי של האור הכחול, מפחיתות את העייפות ומגינים על העין מהקרינה המזיקה. היתרון בעדשות הבלו-דיפנדר היא בכך שסינון האור הכחול אינו בציפוי על העדשה, אלא שיכולת חסימת האור הכחול טמונה כבר בחומר הגלם ממנו עשויה העדשה.

 

חושבים שאתם יודעים הכל על ראיה? בדקו את עצמכם

 

בחורף מיותר להרכיב משקפי שמש - לא נכון

גם אם השמש מסתתרת מאחורי העננים, הקרינה חודרת את העננים ולכן לכן גם בחורף חשוב להרכיב משקפי שמש.

 

הראיה משתנה בהריון והמרשם גדל - לא נכון

בזמן ההריון יכולים להיות שינויים בגלל שינויים הורמונליים שעוברים בגוף, אך אם יהיו שינויים בראיה הם זמניים והמצב יחזור לקדמותו אחרי הלידה.

 

הרכבת משקפיים עם מרשם לא תקין גורמת נזק - לא נכון

נזק לראיה לא יגרם מהרכבת משקפיים לא מותאמים, אך כן יכולים להיגרם כאבי ראש ועייפות שיגרמו מהמאמץ לתקן את הראיה.

 

עדיף לא לתקן את הראיה ולהתאמץ - לא נכון

המרשם נקבע עפ"י מבנה העין ולא ישתנה באמצעות מאמץ או אימון שרירים, בעיקר קוצר ראיה שנגרם בגלל עין ארוכה יחסית. ישנם גורמים סביבתיים שיכולים להשפיע על המרשם. שימוש במסכים וקריאה מרובה יכולים לגרום לעליה במרשם, לעומת פעילות בחוץ שמפחיתה עלייה במרשם.

 

עדיף להרכיב משקפי שמש ללא מסנן קרינה מאשר לא להרכיב משקפי שמש בכלל - לא נכון

להיפך, ללא משקפי שמש אנחנו ממצמצים יותר והאישון מכווץ, דבר המפחית את חדירת האור לעין. בעת הרכבת משקפי שמש ללא הגנה, האישון יתרחב ויאפשר כניסת קרניים מזיקות לעין.

 

מספר המשקפיים מתייצב בגיל 18 - לא נכון

אמנם השינויים המשמעותיים במרשם מתרחשים בשנות הגדילה, אך המרשם יכול להשתנות גם בגילאים מאוחרים יותר.

 

לבני נוער אסור להרכיב עדשות מגע - לא נכון

להיפך, אם הם מספיק אחראים לטפל בעדשות זה מספיק. דווקא בגיל זה שיש חשיבות גדולה לדימויי גוף, והם פעילים פיזית, עדשות מגע רק יקלו.

 

עדשות מגע גורמות לדלקות - לא נכון

בשימוש נכון, הקפדה על הוראות האופטומטריסט, ושמירה על היגיינה אין סיבה שיהיו דלקות, גם כשלא מרכיבים עדשות מגע יתכנו דלקות עיניים.

 

קריאה בחושך מקלקלת את העיניים - לא נכון

הקריאה בחושך אולי מאמצת את העיניים, אבל לא מקלקלת את הראיה.

 

גזר בריא לעיניים - לא נכון

לא בדיוק נכון.... גזר מכיל בטא קרוטן שהופך לויטמין איי שבריא לרשתית העין, ומחסור בו גורם לירידה בראיית לילה, אך אין לו השפעה על קוצר או רוחק ראיה, או בעיות מיקוד ופזילה למיניהן. בנוסף, בטא קרוטן מצוי גם בדלעת, בטטה, ברוקולי ועוד...

 

הכותבת היא ליאורה רז, אופטימטריסטית מרשת אופטיקנה.