עירום פעוטות בפייסבוק, קנאביס לילדים, מה למדע יש להגיד על זה

המחקרים החדשים והמרתקים ביותר בעולם ההורות וההיריון והפעם על חשיפת ילדינו ברשת החברתית, שימוש בקנאביס כתרופה לילדים ועל הקשר בין גובה לגנטיקה - האם הוא באמת כזה

כדאי לדעת
כדאי לדעת | צילום: שאטרסטוק

כמה הורים נמנעים מלפרסם תמונות של ילדיהם ברשתות החברתיות? רמז - לא הרבה

 

הורים גאים, האם גם אתם מפרסמים תמונות של ילדיכם ברשתות החברתיות או בוואטסאפ?

 

סקר חדש שערכה ד"ר מיכל דולב כהן ראש המרכז לחקר פגיעות במרחב המקוון במכללת "אורנים" בחן את תפיסות ההורים באשר לפרטיות ילדיהם בכל הקשור לפרסום תמונותיהם, כולל תמונות עירום.

 

425 הורים לילדים מגיל ינקות השתתפו בסקר.

 

תוצאותיו: 31% מההורים אמרו כי מגיל חמש הם לא ישתפו ברשתות החברתיות תמונות של ילדיהם ואולם 92% הצהירו כי בוואסטאפ הם ישלחו תמונות של הילדים בכל גיל.

 

47% מההורים העידו כי בחודש האחרון הם פרסמו תמונות של ילדיהם ברשתות החברתיות. הגדילו והוסיפו -94% מההורים שהעידו כי פירסמו תמונת של ילדיהם בוואטסאפ.

באשר לפרסום תמונות עירום או בלבוש חלקי (טיטול) של תינוקות ופעוטות - 23% מההורים דיווחו כי פרסמו תמונות כאלה ברשתות החברתיות ו-48% מהם שלחו תמונות בוואטסאפ.

 

ההורים ציינו כי הם מפרסמים תמונות עירום או עם טיטול של ילדיהם עד גיל חמש. בגילאים מבוגרים יותר הם נמנעים מלפרסמן ברשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם) אבל הם שולחים, ללא מניעה גם תמונות עירום או בלבוש חלקי של הילדים בוואטסאפ. הם מתייחסים לאפליקציית הוואטסאפ כאל מרחב פרטי יותר מאשר הפייסבוק. ואף מצדיקים כשהם מעידים כי גם הילדים והמתבגרים נוהגים כך ושולחים בוואטסאפ תמונות שלהם בלבוש מלא או חלקי ואינם מוטרדים במחשבות על הסכנות וההשלכות של הפצת התמונות בטווח הארוך.

 

עוד נתון מפתיע בסקר: 68% מההורים שלילדיהם יש סמארטפון ציינו כי הם בודקים את הטלפונים שלהם ו-72% הודו כי הם מצדדים בהתקנת תוכנות מעקב בסמארטפון של הילד.

 

"הפצת תמונת קטין על ידי ההורים ברשתות החברתיות או בוואטסאפ נותנת לילד לגיטימציה לחקותם ולפיכך היא עלולה לפגוע בו בהמשך", אומרת ד"ר מיכל דולב כהן. "מכאן שהפער בין הציפיה מהילד לבין המודל לחיקוי שמציב ההורה הוא בעייתי".

 

צילום ילדים
צילום ילדים | צילום: (שאטרסטוק)

קנאביס לילדים

הגיע הזמן לתת קנאביס רפואי גם לילדים

 

מחקר חדש מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב, קובע כי קנבינואידים, שהן מולקולות פעילות הנמצאות בקנאביס רפואי, יכולות לסייע בהתמודדות עם בחילות והקאות בעקבות טיפולי כימותרפיה אצל ילדים ומתבגרים חולי סרטן.

 

במחקר הוכח כי הקנאביס הרפואי יעיל בטיפול בהתקפים ובתופעת הלוואי שגורמות הבחילות עקב טיפולי הכימותרפיה. החוקרים ביצעו 'מטה אנליזה' - ממוצע משוקלל של 22 מחקרים רלוונטיים בנוגע לשימוש בקנאביס רפואי על ידי ילדים ומתבגרים.

 

בסיכום ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת המדעי: Pediatrics התגלה כי מכל רכיבי הקנאביס הרפואי, הרכיב THC מסייע ביותר בשיפור תופעות לוואי של בחילות והקאות אצל ילדים חולים המטופלים בכימותרפיה ורכיב אחר המצוי גם הוא בקנאביס רפואי ה-CBD מקל על התקפים אפילפטיים.

 

למרות הממצאים החיוביים החוקרים מדגישים כי יש להשתמש בקנאביס במשנה זהירות.

 

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן בישראל: מדי שנה מתגלים בישראל 450 ילדים חולי סרטן. לוקמיה הוא הסרטן הנפוץ בקרב ילדים ומתגברים (30% מהחולים), 20% סובלים מגידולים סרטנים במוח ו-15% חולים בסרטן במערכת הלימפה.שיעורי הריפוי עומדים על 85% בקרב הילדים.

 

קנאביס
קנאביס | צילום: pixabay

על הגובה

לאבא נמוך יש בן נמוך. לאמא גבוהה בת גבוהה? הסטראוטיפ הזה לא בהכרח נכון

 

מחקרים חדשים מוכיחים כי גובה הילדים אינו מושפע רק מגנים, וכי באוכלוסיות מסויימות בעולם מבחינים בשינויים בהתפתחות הגובה אצל ילדים.

 

ד"ר אלינה גרמן מומחית באנדוקרינולוגיית ילדים במרכזים לבריאות הילד והנוער של "כללית" במרחב חיפה וגליל מערבי, מציגה במחקרה מספר נתונים:

 

בקוריאה וביפן גובהם הממוצע של בנים ובנות גדל ב-20 ס"מ במהלך מאה השנים מאז 1896-1996. באיראן הוסיפו בנים לגובהם 16 ס"מ בממוצע.

 

ואילו באפריקה גובה הילדים כמעט לא השתנה לאורך השנים, ככל הנראה בגלל תזונה לקויה ותנאי חיים ירודים.

במחקר שהובילה ד"ר גרמן - בשיתוף עם פרופ' זאב הוכברג מהפקולטה לרפואה בטכניון, ד"ר יונתן דובנוב מלשכת הבריאות המחוזית בחיפה וצוות אפידמיולוגיה גנטית מאוניברסיטת תל אביב - נבחנה השפעתם של גורמים גנטיים וסביבתיים על המעבר משלב גדילת תינוק לגדילת ילד שהוא השלב הקובע עד כדי 50% שנות (בלוח המדידה) את הגובה הסופי של הילד, שכן בתקופה זו הורמון הגדילה מתעורר לפעילות.

 

המחקר מלמד כי הגורמים הגנטיים, בניגוד למה שהיה צפוי, אינם משפיעים בהכרח על תקופת גיל המעבר מינקות לילדות, וכי מקורה של ההשפעה העיקרית הוא בגורמים סביבתיים ומשפחתיים.

 

המחקר פורסם בעיתון לרופאת ילדים "Journal of Pediatrics" והוצג בוושינגטון בכינוס העולמי של כל האיגודים האנדוקרינולוגים לילדים.

רוצים לקרוא על מחקרים נוספים בתחומי הרפואה, בריאות הנפש וחברה? צלצלו למוקד המינויים של הורים וילדים 08-9999410, קבלו גיליון מתנה ותהנו מהטורים של המומחים הגדולים בתחום ההורות!

 

על הגובה
על הגובה | צילום: שאטרסטוק