הגיע הזמן לשינוי במערכת החינוך

פרופ' כרמלה יעקבי וולק, סגן נשיא לחדשנות ולפיתוח בין תחומי במכללה למינהל, מאמינה כי הלמידה צריכה להיות בקבוצות, עם מומחים נוספים מלבד המורה הקבוע, למידה באמצעות משחקי מחשב ומורים, שכל הזמן לומדים בעצמם ומתפתחים

חינוך
חינוך | צילום: שאטר סטוק

"קשה להימנע מביקורת על מערכת החינוך. קודם כל בשל העובדה המדהימה שהילדים שלנו לומדים על פי אותן שיטות לימוד בהן למדנו אנחנו, הוריהם והרי מאז ילדותינו העולם השתנה לחלוטין. לכן, כשאני רואה את ה'תוצרים' של מערכת החינוך, ברור לי שבשדה החינוך חייב להתחולל שינוי עמוק, מהפכה אמיתית, אם רוצים שהילדים שלנו יתקדמו ויתפתחו.

 

ואלה חלק מהשינויים המתבקשים:

 

שינוי שיטת ההוראה

"בעולם משתנה בה הדרך לרכוש ידע, והמעורבות בחברה ובעולם העבודה נעשית באמצעות פלטפורמות טכנולוגיות ורשתות חברתיות, שינוי שיטות ההוראה הוא קריטי.

 

אחת השיטות שהוכחה כמוצלחת וכדאי לאמץ אותה (תוך התאמתה לחברה שלנו) היא השיטה המופעלת בפינלנד. בשנים האחרונות לומדים בפינלנד בהתאם לרפורמה חדשה לפיה הילדים אינם לומדים כבעבר לפי מקצועות הלימוד כמו גיאוגרפיה, היסטוריה, מתמטיקה, אלא לומדים תוך התמקדות בפרוייקט או תופעה ספציפיים. התלמידים שעובדים בצוותים עובדים על הפרוייקט באופן רוחבי. הם בוחנים, חוקרים, שואלים שאלות ומציעים פתרונות חברתיים, כלכליים,  מתמטיים, שפתיים ועוד.

 

בשיטת לימוד כזאת המטרה אינה רק לרכוש ידע, ו'להספיק את החומר'. אלא לסייע לתלמידים לפתח כישורים, לקבל כלים וכמובן גם ידע  כדי להכינם לעולם העבודה והחברה הטכנולוגיים והמורכבים בו יתפקדו בעתיד כאנשים מבוגרים.

גם בעבודתי עם סטודנטים במכללה למינהל אני פועלת בהתאם לשיטה הזאת בפתרון בעיות מורכבות הקשורות לעולם האמיתי.

 

כאמור, אנחנו עדים להשתנות העולם לנגד עינינו. בדו"ח שפורסם בפורום הכלכלי העולמי מ-2016 על עתיד העבודה נכתב כי כיום אנשים מחליפים 15 עבודות בחייהם ובכל פעם הם ממציאים את עצמם מחדש. כיום מודל העבודה אינו עוד כשכיר או כעצמאי. המודלים שונים ומורכבים בשל כך נדרש אומץ וגישה חדשנית  כדי להיפרד מהשיטות הלימוד השמרניות במערכת החינוך,  ולאמץ דרכי לימוד עדכניות  שיכינו את הילד לעולם החדש המורכב, הטכנולוגי והמשכיל.

 

שינוי סביבת הלמידה

"נוכח השינוי בעולם הדיגיטלי צריך לעבור ללמידה מעורבת. לא עוד סביבת למידה היררכית אלא כזאת שמאפשרת ומעניקה לתלמידים תחושה שדעתם חשובה ולא רק הדעה של המורה.

בעבר וגם כיום מורה העומד בכיתה ומלמד פרונטלית את התלמידים זו דרך לימוד שאינה יכולה להמשיך ולהתקיים יותר. הלמידה צריכה להיות בקבוצות, עם מומחים נוספים מלבד המורה הקבוע.

 

המערכת זקוקה לפלטפורמות דיגיטליות חכמות המותאמות לעולם המודרני על מנת שיתאפשר לילדים ללמוד גם באמצעות משחקי מחשב, שיהפכו את מטלות  הלימוד לכיפיות וכאלה שמניבות בונוסים לילד ממש כמו במשחקי המחשק.

 

צוות המורות/ים

"זה לא שאני טוענת שהמורות אינן כשירות להוראה, אבל מוטל על מערכת החינוך לדאוג לכך שהן יוסיפו להתפתח, כדי שלא יישחקו עד דק. ממש בדומה לרופאים שמוסיפים להתעדכן לאורך כל הקריירה שלהם, גם מורות ומורים צריכים להוסיף ללמוד ולהתפתח כל הזמן.

 

בפינלנד לדוגמא, הילדים לומדים בכיתה 4 שעות ביום, כשהמורים  זכאים לשעתיים שבועיות להשתלמות והתפתחות מקצועית שהמערכת מאפשרת להם.

המורים, גם בבתי הספר היסודיים, הם בעלי תואר שני. ובתהליך המיון להוראה מתקבלים מועמדים מהעשירון העליון בהישגים.

כך גם צריך להיות אצלנו: עלינו לגייס מורים שמעוניינים ללמוד, להשתנות ולהתפתח. מורים בעלי תשוקה למקצוע. מורים שיביאו לכיתה, בנוסף למקצוע בו הם מתמחים גם את אהבותיהם הנוספות, ותחביביהם. למשל מורה למתמטיקה שהוא חובב מוסיקה יגייס את המוסיקה בתוך הוראת המתמטיקה. להבנתי, מורה כזה הוא אדם שלם ואינו מורה מר ומתוסכל.

 

בתקופה בה הבן שלי היה תלמיד בגימנסיה הרצליה, ראיתי מקרוב מהי תשוקה לחינוך. מנהל בית הספר ,זאב דגני, שהוא גם מנהיג מלא אנרגיה, הנהיג שיטת לימוד חדשנית (ודומה לזאת שהוזכרה כאן), באמצעות פרוייקט הספירולינה (אצה שהיא סופר פוד). זה היה סוג של למידה המשלבת מדע עם עשיה חברתית וכלכלית. במסגרת הפרוייקט הילדים גידלו את האצה במעבדה. ותוך כדי הם למדו ביולוגיה, אקולוגיה, גאוגרפיה וחברה אודות מדינות בהן סובלים התושבים מתת תזונה. בהמשך יצאה משלחת תלמידים לדרום אפריקה להפיץ את ממצאי המחקר שלהם בקרב תלמידים בקייפטאון, וכדי להנגיש עבורם את הספירולינה כמקור חלבון שיסייע בצמצום תת תזונה בעולם.

במהלך הפרוייקט התקיימה עבודת צוות מרתקת לצד למידה מדעית, ישום הממצאים תוך כדי מעורבות חברתית של התלמידים.

 

לו הייתי שרת החינוך הייתי גורמת למערכת החינוך לעבור שינוי מעמיק החל בשינוי שיטות ההוראה, הפיכת סביבת הלמידה לדיגטילית, והשקעה בסגל המורות/ים, הן מבחינת התאמתן למקצוע והן מבחינת ההשקעה בהתפתחות המורה.  אני מאמינה שזהו האינטרס של מערכת החינוך ושל החברה, לגרום למורה לשגשג ולהצליח, כי רק מורה כזה עשוי להשפיע על הצלחת התלמידים, שימשיכו להשכלה גבוהה, ישתלבו בעתיד בעבודה במקצועות מודרניים, ויהיו אנשים ביקורתיים ואזרחים טובים התורמים לחברה" .

 

***פרופ' כרמלה יעקבי וולק, סגן נשיא לחדשנות ולפיתוח בין תחומי במכללה למינהל

 

כרמלה
כרמלה | צילום: עידן גרוס