טפשת הריון? יש דבר כזה

זו כבר לא אגדה אורבנית – חוקרים מצאו שמוחן של נשים משתנה במהלך ההריון

ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי | צילום: שאטרסטוק

בינן לבין עצמן, כשנשים הרות קוראות לתופעה "טפשת הריון", הן מתייחסות לשכחה, בלבול, או רגשנות מוגברת במהלך ההיריון.

 

עכשיו מסתבר שלא מדובר בפולקלור הריוני, אלא באמת מדעית. מחקר חדש קובע כי במהלך ההיריון מוחן של נשים עובר שינויים. חלק מהתאים האפורים מצטמצמים, אחרים עוברים שינויים מבניים, במיוחד אלה שנמצאים באזורים המעורבים בתפיסת רגשות.

 

המחקר שהתפרסם בכתב העת  Nature Neuroscienc טוען כי השינויים במוח האם נמשכים כשנתיים לאחר הלידה ויש להם מטרה חיובית: הם תורמים לעוצמת ההיקשרות של האם לתינוקה.

 

חוקרים מאוניברסיטת ליידן שבהולנד עקבו אחר 25 אמהות בהריון ראשון, 19 אבות טריים, 17 גברים שאינם אבות, ו-20 נשים שלא הרו מעולם. כל הנבדקים עברו סריקות מוחיות במכשיר MRI  (ללא קרינה). הנשים ההרות נבדקו לפני ההריון, מיד לאחר הלידה וגם כשנתיים לאחר הלידה.

 

החוקרים מצאו כי בכמה איזורים במוח האשה, ובמיוחד באיזורים הקשורים באינטראקציות חברתיות ורגשיות - צומצמה כמות התאים האפורים. בעוד שבחומר הלבן במוח, האחראי על העברת מידע בין תאי העצב - לא חל שינוי.

בפרק אחר של המחקר התבקשו האמהות לצפות בתמונות של תינוקותיהן ואחר כך בתמונות של תינוקות זרים. בעת הצפיה הוקלטה פעילות המוח של האמהות.

 

הממצאים: כשהאמהות צפו בתמונות ילדיהן היתה פעילות יתר באיזורים במוח בהם נרשמה ירידה בנפח החומר האפור. כשהן צפו בתמונות של ילדים זרים לא נרשמה פעילות יתר. החוקרים סבורים כי השינויים במוח של הנשים ההרות דומים לשינויים המתרחשים בגיל ההתבגרות. וכי הם מאפשרים לאם לזהות את צרכיו של תינוקה ולהיקשר אליו יותר.

 

"אובדן תאים אפורים עשוי להעיד על תהליך חיובי של הבשלה ורכישת מיומנות בזיהוי צרכי התינוק, בזיהוי איומים חברתיים וגם בחיזוק הקשר בין האם לתינוקה" מסבירה אלסלין הוקזמה החוקרת הראשית מאוניברסיטת ליידן.

החוקרים ציינו עוד שמוחן של כל הנשים ההרות, בין אם הרו ספונטנית ובין אם בהפריית מבחנה, הגיב באותו אופן".