אמא מבוגרת? הילד שלך חכם

בניגוד לסברות העבר, ישנם גם יתרונות ללידה בגיל מבוגר

נועה קירל
נועה קירל | צילום: שאטר סטוק

הקושי להרות באופן ספונטני בגיל מבוגר, כמו גם הסיכונים המלווים את ההריון, ידועים זה מכבר. ואולם באחרונה, הגיל בו נשים יולדות את הילד הראשון עולה בהתמדה וכבר מדובר בתופעה של ממש.

 

בשנת 2014, הגיל הממוצע של נשים ישראליות שילדו את הילד הראשון היה 27.5  בעוד שבעשור הקודם, ב-2004 הגיל הממוצע היה 26.5.

 

במדינות כמו יוון, אוסטרליה, שוויץ, דרום קוריאה, איטליה ויפן גילן הממוצע של האימהות שילדו לראשונה היה 30 ומעלה. ומנגד, במדינות אפריקה הגיל הממוצע ללידת הילד הראשון היה 18-20. בשנים האחרונות נשים רבות, גם בישראל, יולדות לראשונה אחרי גיל 40.

 

בעבר, הדעה הרווחה הייתה כי לידה בגיל מאוחר עלולה לפגוע בילדים. מחקרים מצאו שהאימהות המבוגרות חושפות את הילד לסיכונים בריאותיים, הפרעות גנטיות, תסמונת דאון ובבגרותו הוא יהיה מועד לחלות יותר בסכרת ובאלצהיימר.

 

כעת מתברר שלא הכל רע. מחקר אירופאי חדש קובע כי הסיכונים הללו פחותים וזניחים בהשוואה לסיכויים הגדולים הצפויים לילדים אלה, גם אם אימהותיהם ילדו אותם בגיל 40 ויותר.

 

המחקר, שפורסם בכתב העת Population and Development Review מתבסס על נתונים של 1.5 מיליון אנשים שנולדו בשנים 1960-1991, וממנו עולה כי ילדים שנולדו לאימהות מבוגרות בריאים, חזקים וגבוהים יותר, וגם חכמים ומשכילים יותר בהשוואה לילדים של אימהות צעירות. עוד קבע המחקר כי הם משיגים ציונים טובים בבית הספר וסיכוייהם להתקבל לאוניברסיטאות גבוה יותר.

 

במסגרת המחקר נערכה גם השוואה בין אחים שנולדו לאותם הוריהם בהפרש שנים גדול זה מזה. הסתבר כי הילד שנולד לאם בהיותה בת 40 משכיל יותר מאחיו שנולד כשאמו הייתה בשנות ה-20 שלה.

 

על פי הערכת החוקרים יתרונות הגיל המבוגר של האם נעוצים בהתקדמות הזמן. "בעידן הנוכחי כשההתפתחות הטכנולוגית מואצת והמחקר הרפואי גנטי מתקדם, תנאי החיים טובים יותר ותוחלת החיים גבוהה, כל אלה מעידים בבירור כי שווה להיוולד להורה מבוגר ולתוך עולם מתקדם ומודרני יותר" כך נכתב.

 

מנתוני המחקר הביאה: ד"ר דריה מעוז, סוציולוגית ואנתרופולוגית ומרצה בכירה במכללה האקדמית "הדסה" בירושלים.

 

רוני דואני
רוני דואני | צילום: שאטר סטוק