דרך חדשה לכריתת שקדים

מסתבר שיש דרכים יעילות ובטוחות יותר לטיפול בבעיית שקדים מוגדלים בקרב ילדים

ילד
ילד | צילום: שאטרסטוק

מהי הדרך היעילה והבטוחה בניתוח שקדים בילדים: הקטנה או כריתת שקדים מלאה? זהו נושא המחקר החדש שהתקיים לאחרונה במרכז הרפואי "סורוקה".

 

"ניתוח שקדים הוא הליך כירורגי בו מוסרים השקדים מהלוע. הוא נחשב לאחד הניתוחים השכיחים בגיל הילדות. הניתוח מתבצע בגלל שקדים מוגדלים החוסמים מעבר אוויר, או בשל דלקות שקדים חוזרות, ומטרתו לטפל בהפרעות נשימה ובתסמונת דום נשימה בשינה, ובכך לשפר את איכות השינה ואיכות החיים של הילד" מקדים ומסביר פרופ' משה פוטרמן מהמחלקה לאף אוזן גרון וניתוחי ראש וצוואר.

 

במחקר, בראשותם של פרופ' משה פוטרמן, פרופ' דני קפלן וד"ר סופיה קורדליוק מהמחלקה לאף אוזן גרון ראש וצוואר, בוצעה הערכה אובייקטיבית של התגובה הדלקתית הכרוכה בניתוח שקדים בשיטה המסורתית (כריתה מלאה) בהשוואה לשיטות ניתוח אחרות בהן מקטינים את השקדים בעזרת לייזר או באמצעות מכשיר דברידר debrider)).

 

מאה ילדים לקחו חלק במחקר, והם נחלקו לשלוש קבוצות:

  • ילדים שנותחו בשיטת הלייזר
  • ילדים שנותחו  בשיטת הדברידר
  • קבוצת ביקורת של ילדים שנותחו בכריתה מלאה - שיטת הכריתה המקובלת שבה נכרת השקד עם הקופסית.

 

לפני הניתוח נלקחה מכל הילדים דגימת דם לצורך בדיקת תפקודי קרישה וסימני דלקת בדם. יממה  לאחר הניתוח בוצעה בדיקת דם חוזרת שבדקה את אותם המשתנים למעט תפקודי קרישה.

 

לדברי ד"ר סופיה קורדליוק, תוצאות המחקר מראות כי בדיקות הדם שבוצעו אחרי הניתוח מדגימות עליה מתונה יותר במדדי ה-CRP  (תהליכים דלקתיים) והפחתה בדלקתיות בעקבות ניתוחים לכריתה חלקית, בעוד שבניתוחים לכריתה מלאה נרשמה עליה גדולה יותר בכלל המדדים ובמדדי ה-CRP  בפרט.

 

בנוסף, מניתוח השאלונים שמילאו ההורים לאחר הניתוח, ניתן לראות כי כתוצאה מהכריתה החלקית הילדים סבלו פחות מדימומים וכאב.

 

"המחקר מדגים לראשונה את היתרונות בכריתה חלקית של השקד הכוללים: תגובה דלקתית מופחתת, הפחתה בכאב וריפוי מהיר יותר, זאת בהשוואה לניתוחים בכריתה מלאה" מסכם פרופ' אביב גולדברט, מומחה למחלות ריאה בילדים ומנהל מחלקת ילדים ב' בסורוקה.