הורות בהתאמה אישית

מה עושים עם ילד שיש לו התפרצויות זעם? איך מתמודדים עם ילד מחונן? בסיס ספרה החדש של חדוה זלוטר הוא האינטואיציה ההורית הבסיסית. היא נותנת בו כלים לפיתוח קשב ומודעות לגבי מי הילד שלנו ולמה הוא זקוק, לצד פיתוח קשב ומודעות למה עובר עלינו כהורים ולמה אנחנו זקוקים

משחק קופסה
משחק קופסה | צילום: שאטרסטוק
משפחה
משפחה | צילום: shutterstock

לפני 18 שנים, כשהתבשרתי כי אני עתידה להיהפך לאם לתאומות זהות, ומיד אחר כך, כשהייתי בשמירת היריון עם הרבה זמן פנוי, חיפשתי ספרים העוסקים בתופעת התאוֹמוּת ובהורות לתאומים. "יהיו כמובן דברים בסיסיים שיהיו משותפים בינך ובין הורים לילד אחד או יותר", אמר לי רופא הנשים באחת מפגישותינו, "אבל תכיני את עצמך להורות מסוג מיוחד". והיא אכן הייתה, ועדיין, הורות מיוחדת, מסוג הדברים שעליהם אומרים "זר לא יבין זאת". מבחינתי הורה שלא היו לו תאומים, ובעיקר תאומים זהים, נחשב זר, כזה שהטיפים שלו לגבי התנהלות הורית (למשל בנוגע להאכלת התינוק) אינם יכולים להתאים ל"טריטוריה" ההורית שלי. חיפשתי ספרי הדרכה המיועדים להורים לתאומים, כאלה שיתייחסו לבעיות ודילמות הוריות ייחודיות להם, ומצאתי בקושי ספר וחצי.

 

כמעט 20 שנים אחרֵי רואה אור ספרה של חדוה זלוטר, "הורות בהתאמה אישית" (159 עמודים), ששם לו למטרה להתרחק מהגדרות ותיאורים כוללניים בהורות ולתת במה להורות ספציפית, האמורה לתת מענה לצרכים ייחודיים של ההורה וילדו גם יחד.

 

"מגוון סוגי ההורות כמגוון המשפחות", אומרת זלוטר, אם לשלושה, פסיכולוגית קלינית ואמנית העוסקת בייעוץ להורים. "ומה שנכון להורים וילדים אחרים לא תמיד נכון לי ולילדיי. משיחות עם הורים רבים הבנתי כי קיים צורך לפנות אל ההורה באופן אחר: לא ממקום של המומחה היודע הכל טוב יותר ממנו".

 

 

איך התפישה הזאת באה לידי ביטוי בספרך?
"היא באה לידי ביטוי בנימה הרגשית של הדברים. אני מנהלת שיחה עם ההורה בגובה העיניים. אופן הכתיבה כאילו אומר להורים: 'גם ממני כפסיכולוגית לא נחסכת דרך החתחתים כהורה, כי גם אני בן אדם עם מורכבויות ופגיעות. ודווקא מהמקום הזה אני נותנת לכם יד לא שופטת ולא מאשימה אלא יד מלווה, שתסייע לכם להכיר בחולשות שלכם ושל ילדיכם, שתפחית את הבהלה ותאפשר לכם להבין שכולנו מחפשים את הדרך שלנו בהורות'".

המלצות והדרכות גורפות של מומחים בתחום ההורות, פרטיים ומוסדיים כאחד, יוצרות לעתים רבות תסכול בקרב הורים שאינם מצליחים ליישמן, ומכאן קצרה הדרך לייסורי מצפון, רגשות אשמה, כעס על הילד והרבה כאב. רבים מאיתנו יודעים שקל מאוד להישאב למעגל התחושות ההרסני הזה, אבל קשה יותר לצאת ממנו. לכן זלוטר, אשר מלכתחילה אינה מציבה את עצמה בספר בעמדת "מומחית יודעת-כל", מביאה אל דפיו הרבה אמפתיה. היא ממוקדת ומרגיעה כאחת. "יש אמנם עבודה לעשות", היא כותבת, "אך מה שחשוב הוא שיש בו (בילד) את מה שצריך, יש בכם (ההורים) את היסודות החשובים להורות מוצלחת. אל תדאגו, צריך רק להבהיר את הערפל, להשקיט את הבלבול ולעזור לכם להאמין בעצמכם".

הורות
הורות | צילום: יחצ

איך עושים את זה?

"אני מציגה בספר גישה חדשנית: הסתמכות על האינטואיציות ההוריות והדרכים לפתח אותן. המטרה שלי היא לסייע להורה לפתח מעין מצפן פנימי הורי שיאפשר לו לקבל החלטות ביומיום בהתאם להבנתו את המצב ואת ילדו. המצפן ההורי הוא החלק הפנימי בהורה שעוזר לו 'לתפור' במצבים שונים פתרונות המתאימים לילדו ולו. אני נותנת כלים לפיתוח המצפן הזה בשלל מצבים ובשני כיוונים: פיתוח קשב ומודעות לגבי מי הילד שלנו ולמה הוא זקוק, לצד פיתוח קשב ומודעות למה עובר עלינו כהורים ולמה אנחנו זקוקים".

 

כל אחד מארבעת שעריו של הספר - "החוויה ההורית - מבט מבפנים", "דילמות הוריות כלליות", "דילמות הוריות ייחודיות" ו"הדגשים של ריפוי" - מלווה בתיאורי מקרים שבהם טיפלה זלוטר והצגת דרכי הטיפול בהם, ולהבנה רחבה יותר של הסיטואציה הטיפולית היא מצרפת מעין "תסריט רקע" של מה שמתרחש בעולם הפנימי של הילד ושל ההורה. היא מובילה את ההורה עקב בצד אגודל בנבכי נושאים כמו כעס, התפרצויות, הורה עם רגישות מיוחדת בעברו, התמודדות עם שיעורים ובית ספר, ילדים מחוננים, גבולות, קשיי ריכוז וקשב, ילדים עם רגישות יתר, ומציעה פתרונות ייחודיים.

 

ספרה, כמובטח, לא מקדש את הז'רגון המקצועי ומגיש אותו לקורא במידה הנכונה, מה שהופך את הקריאה בו לבלתי מאומצת, כאילו התנהלה בסלון הביתי באווירה חברית, ולכן היא גם מעודדת את ההורה ליישם את הנאמר בו.

 

 

הורות בהתאמה אישית

מאת חדוה זלוטר

הוצאה: גוונים

שנה: 2015

מחיר: 62 שקלים