איך מחזירים את הילד לשגרת שינה?

שבוע לפני תחילת שנת הלימודים, פרופ' עמוס רולידר התארח בשידור חי בפייסבוק כדי לענות לשאלות שלכם: אז איך חוזרים לשגרת הלימודים? צפו בראיון המלא

זמן צפייה: 22:02

שנת הלימודים החדשה נמצאת ממש מעבר לפינה, והורים רבים מוטרדים מהכנת הילדים קראת החזרה לשגרת הלימודים: כיצד מתחילים לישון מוקדם, איך מלמדים את הילד רוטינת בוקר נכונה, ואיך נפרדים מהילדים בבוקר? אספנו את השאלות הבולטות של גולשי הפייסבוק של רשת, לראיון מיוחד עם פרופ' עמוס רולידר לקראת החזרה לשגרה.

איך נפרדים בבוקר?

ש: בת 3.5, בשבועיים האחרונים לא הייתה במסגרת והיא איתי כל היום. מאוד נצמדת אלי, לא הולכת בלעדי לשום מקום ומבקשת את הנוכחות שלי על ידה תמיד. אני ממש חוששת מהכניסה לגן שתהיה קשה מתמיד. מה ניתן לעשות?

פרופ' רולידר: כיצד ללמד את הילד להיפרד? להלן הרצפט: לפני שעוזבים את הבית, עוברים עם הילד על מה שהולך לקרות, ממש תיאום ציפיות. יש להכין את הילד למצב שקצת קשה לו. דבר נוסף, חייבים שיתוף פעולה מצד הגננת/המורה. לא לשדר חרדה, לא לנאום "יהיה בסדר", חשוב לשדר רוגע. חשוב לשמור על רוטינה קבועה - אומרים שלום לסייעת, שמים את התיק, ואז מגיעה שיתוף הפעולה מהגננת. אחרי הנשיקה והפרידה - לצאת! אל תשדרו לילד חרדה, פשוט לצאת ולעזוב. ללמוד להיפרד זו מיומנות ויכולת מאוד חשובה.

אולי יעניין אתכם:

רוצים לזכות ביום בלתי נשכח לכל המשפחה?

הילד לא אוכל את הכריך בביה"ס? הדליקו לכם נורה אדומה

סבסוד הצהרונים: כמה תשלמו ומהן האותיות הקטנות?

כך תכינו את הילד לכניסה לגן

מהגן אל הכיתה: כך תעזרו לילדים לעלות לכיתה א'

איך מחנכים לארוחת בוקר?

ש: הבן שלי עולה לכיתה ד', הוא לא רגיל לאכול ארוחת בוקר ומתעקש שמספיק לו רק לשתות שוקו. חשוב לי שילך לבית הספר לאחר ארוחה מזינה, אבל תמיד יש ויכוחים. מה אתה מציע לעשות?

פרופ' רולידר: חשוב להכניס ארוחת בוקר לשגרה החדשה. שוקו זה לא מספיק. הנתונים מראים שחצי מהילדים בארץ עוזבים את הבית בלי ארוחת בוקר. לכן ארוחת בוקר היא חלק משינוי כללי של הרגלי התזונה של הילד. ארוחת הבוקר צריכה להיערך רק ליד שולחן האוכל, בלי מסך - כך מלמדים את הילד להיות עצמאי. זו סיטואציה חברתית חשובה - לשבת עם הילדים ל-5-6 דקות של ארוחת בוקר, של שיחה ושל הרגל.

טבלת שינה
טבלת שינה מאת פרופ' עמוס רולידר

המעבר מהחופש ללימודים

ש: איך מסבירים לילדים, שמאוד התרגלו "לבטלה" של החופש הגדול, על חשיבות הלימודים?

פרופ' רולידר: הבעיה היא לא ההסבר, אלא אורח החיים. אנחנו צריכים לעשות הכל שהילד יחווה הצלחה וזה תלוי במורים הנפלאים שלנו. בבית אנחנו נעזור בכך שנלמד את הילד להיות לומד עצמאי. שולחן הכתיבה והעבודה של הילד יהיה בחדר שלו, מקום קבוע ללימודים - בכך הוא יודע שיש מקום מוגדר.

חוזרים לישון מוקדם

ש: איך מחזירים את הילד לקום בשעה מוקדמת?

פרופ' רולידר: הערב, אם עדיין לא התחלתם זאת, הערב זה הזמן להחזיר את הילד לשגרת השינה אליה הוא צפוי בשנת הלימודים. מהערב צריכה להתחיל רוטינת שינה: החל מ-7 ורבע בערב לשבת ליד שולחן האוכל לארוחת ערב משפחתית בלי מסכים, לאחר מכן זמן רגוע, זמן מקלחת ואז לחדר השינה. כבר ב8 וחצי הילד צריך להתחיל בתהליך ההירדמות כדי להגיע לבית הספר עם מספר שעות השינה לו הוא זקוק.

לעוד תשובות לשאלות הגולשים לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, צפו בראיון המלא עם פרופ' עמוס רולידר.

חוזרים ללימודים