מהגן אל הכיתה: כך תעזרו לילדים לעלות לכיתה א'

המעבר מהגן לכיתה א', הוא לא קל לילדים ולא להורים. אך במקום לרוץ להקנות לו ידע, שלא בטוח שהוא מוכן אליו, חשוב יותר להקנות הרגלים נכונים שיעזרו להם ללמוד

זמן צפייה: 11:10

מאת: נועה שביט

תיכף מסתיימת שנת הלימודים הנוכחית וכבר הורים רבים לחוצים לגבי השנה הבאה ומה יהיה עם הילד שמסיים את הגן ועולה לכיתה א'. האם הוא בשל? האם הוא מוכן? האם הוא מתאים למסגרת?

כבר שנים שבמהלך החודשים האחרונים של שנת הלימודים, ולאורך החופש הגדול, יש חוגים וקורסים שונים להכנה לכיתה א' על מנת לעזור לילדים לעבור בקלות את המעבר מהגן לכיתה. אבל לא מעט פעמים נשאלת השאלה האם יש בכך צורך? האם מה שמלמדים, או יותר נכון מה שמצפים מהילדים האלה בשלב כל כך מוקדם, הוא יותר מדי ואפילו מוגזם?

מה באמת צריך ילד לדעת כאשר הוא עוזב את המסגרת החמה והמכילה של הגן ומתחיל כיתה א'? עד כמה בקיא הוא צריך להיות באותיות ומספרים, והאם לא יותר חשוב שהוא יבין מה זו דינאמיקה קבוצתית, כיצד להקשיב בכיתה ואיך להישאר מרוכז לאורך יום הלימודים?

הכנה לכיתה א
הכנה לכיתה א | צילום: shutterstock

ההתנהלות היומית של הילדים, ושל ההורים, עומדת להשתנות

בשנים האחרונות, ילדים מתחילים את שנת הלימודים כאשר הם כבר כותבים ולעיתים אפילו קוראים וגם יודעים פעולות חשבוניות פשוטות. עם זאת, הם לא לגמרי מוכוונים ומוחם עדיין לא קולט את כל הפעולות, ובסדר הנכון, על מנת לבצע אותן, מה שיוצר אצלם עומס והצפה חושית, קושי בתפקוד, קשיי קשב וריכוז, ותסכול.

אז בואו רגע נבין מה קורה כאן. בשנה הבאה הם עולים לכיתה א'. זה מרגש, מפחיד, מלחיץ, משמח ועוד המון רגשות טבעיים ונורמאליים לחלוטין שעולים גם אצל הילדים וגם אצל ההורים. ההתנהלות היומית שלהם עומדת להשתנות. הם ידרשו לשבת ולהתרכז לאורך פרקי זמן ארוכים יותר משהיו רגילים אליהם בעבר. יצופה מהם לבצע חלוקת קשב תקינה. הם יצטרכו להבין ולחשב כמויות, לזכור רצף משימות. כמו גם יכולת המוטוריקה העדינה וחוזקת חגורת הכתפיים תבואנה כאן לידי ביטוי.

לאחר שנים של עבודה עם ילדים בגילאי גן ובית, אני יכולה לומר שמה שחשוב זה שהמערכות המוטוריות של הילדים תהיינה מוכנות ובשלות לכיתה א'. הרבה מעבר לעובדה אם הוא יודע את הא-ב' ברצף או מכיר את לוח הכפל בעל פה. על מנת שילד, שעד עכשיו היה במסגרת יחסית משוחררת, ישב בצורה מסודרת לאורך יום לימודים שלם בכיתה עם עוד מספר רב של תלמידים, צריך לעבוד על כמה דברים בסיסיים.

אולי יעניין אתכם:

איך נגרום לילדים שלנו להתאמן?

כך נראה לוח החופשות של התלמידים שמתיש את ההורים

איך מחנכים ילדים להתמודד עם שעמום?

_____

מה חשוב ללמד את הילדים לקראת כיתה א?

 

1. חלוקת קשב: יש לשכלל את היכולת לבצע חלוקת קשב נכונה ללא יצירה של מתח מיותר. תחשבו רגע כמה פעולות במקביל צריך לעשות ילד כאשר הוא יושב בכיתה: הוא צריך להקשיב למורה, לסנן את הרעשים מסביב, לשבת בצורה נכונה, להביט על הלוח ועל המחברת, לנשום נכון ולכתוב, והכל בו זמנית. על מנת לעשות זאת בצורה נכונה, יש צורך ללמד אותו קואורדינציה וחלוקת קשב נכונים, על מנת לא לייצר קשיי קשב וריכוז.

2. מערכת ההצלבה: מערכת ההצלבה היא המערכת שאחראית על תפיסה של תבניות בסיסיות. בינקות היא אחראית על תחילת שפה בצורה נכונה ולאחר מכן על פעולות חשבון פשוט. חוסר איזון במערכת זו עלול לגורם לקושי בפירוק המתח שנצבר בזמן ביצוע פעולה כלשהי ובכך לגרום לחוסר שקט וצורך של הגוף להיות בתנועה. יש לחזק מערכת זו על מנת שבכיתה א' יוכל הילד לקלוט את האותיות והמספרים ולבצע פעולות פשוטות, ובנוסף הוא יוכל לשבת ולהתרכז לאורך פרקי זמן ארוכים יותר ממה שהיה רגיל בגן.

3. תפיסה מרחבית: מערכת זו קשורה לארגון "ספריית הידע הפנימית", כלומר, ליכולת לשלוף אינפורמציה, ללמוד דברים תבניתיים, ולסדר הפנימי והחיצוני. ליקוי במערכת עלול לגרום קשיים בלמידה, בעיקר בלימוד מתמטיקה ושפות בכיתות הגבוהות, קושי בקריאת שעון, לתופעה של בלק-אאוטים ולקשיי התארגנות שיתבטאו בחוסר סדר או באובססיביות לסדר.

ילד לומד
מה באמת צריך ילד לדעת כאשר הוא עוזב את הגן לקראת כיתה א? | צילום: shutterstock

4. מוטוריקה עדינה: מוטוריקה עדינה היא השימוש בשרירים הקטנים לביצוע מטלות הדורשות דיוק. למשל, כתיבה, ציור, היכולת של הילד ליצור בעזרת כלי כתיבה צורות גרפיות, לצייר תבניות ולכתוב אותיות. ככל שהתחום הגרפו-מוטורי בשל יותר, יהיה קל יותר לילד לרכוש את הכתיבה, ללמוד את האותיות, לצייר אותן בגודל המתאים ובתוך השורות. כמובן שבו זמנית יש לחזק את חגורת הכתפיים.

5. הכרת אותיות: כדאי לעבור על הכרת האותיות, הצלילים, אות פותחת אות סוגרת, פירוק מילים לצלילים, מספרים, ספירה מנייה ועוד.

הנטייה היא לחשוב שהמעבר מגן לכיתה א' הוא קשה במיוחד ושהילד עובר מסביבה מכילה דואגת ואוהבת, לכיתה הגדולה, המאיימת והקרה, וכי העיקר הוא להתרכז בפן הלימודי. אמנם יש פה מעבר לא קל, ואצל הילדים הוא אף קשה במיוחד, אבל מה שחשוב יותר מהלימודים עצמם הוא להקנות הרגלים נכונים על מנת שהילדים יהיו פתוחים ומסוגלים ללמוד ולקבל חומר חדש.

בהצלחה!

נועה שביט, מעבירה הכנה לכיתה א' בשיטת ורדי במרכז מאמוש

חוזרים ללימודים