כדאי שתכירו את מונח הקסם 'טקס שינה'

מארגנים את הילד לשינה, מכניסים אותו למיטה, אומרים לילה טוב, מכבים את האור והוא פשוט לא מוכן לישון? הכירו את טקס השינה

זמן צפייה: 01:00

מאת: שירי אוסטרובסקי, יועצת שינה לתינוקות ופעוטות

עד כמה מוכרת לכם הסיטואציה הבאה- אתם מארגנים את הילד לשינה מכניסים אותו למיטה אומרים לילה טוב מכבים את האור והוא פשוט לא מוכן ללכת לישון. הוא בוכה, קורא לכם, נעמד במיטה, נרגע רק אתכם, וכך כל ערב הרדמה ארוכה ומתישה וחוזר חלילה. הורים רבים לא יודעים לזהות עייפות יתר או קשיים בהירדמות ולעיתים, אף מגבירים ומעמיקים את הקושי עבור התינוק וכמובן עבורם. על מנת להצליח ליצור שגרה בה הילד נכנס למיטה בצורה רגועה ונרדם בקלות ולבד- צריך להקפיד על טקס שינה.

למה צריך טקס שינה?

טקס שינה נועד לעשות סדר- לייצר הבדלה ברורה בין כל מה שהיה במהלך היום לחלק של ההירדמות והשינה. תחשבו רגע על עצמכם - כשאתם טרודים או עדיין מתעסקים באירועי היום, האם אתם מצליחים להירדם בקלות? כנראה שלא. מהצד של התינוק, גם הוא מלא בחוויות ואירועים שעברו עליו במשך היום והוא צריך מעבר, שאתם יוצרים לו, על מנת להשאיר את היום מאחור ולהיכנס בצורה הטובה ביותר אל הלילה.
מצב נוסף הוא הלחץ והעומס שיש במהלך היום, ואנחנו ההורים לא תמיד מוצאים זמן להכיל את הילד ולהתייחס אליו מספיק. כך מגיעה שעת ערב, ודווקא כשאנחנו רוצים שיירדם, הוא רוצה וצריך אותנו לידו. הקפידו למצוא זמן שאתם כל כולכם עם הילד במהלך היום, כדי שלא ירגיש שהוא מפסיד זמן אתכם ושהשינה היא סוג של פרידה.

שעת סיפור

מהו טקס שינה וכיצד הוא מתנהל?

הטקס הוא טקס מובנה וידוע מראש להורים ולתינוק, מבצעים אותו כשגרה כל ערב.  לרוב טקס שינה יהיה מורכב בצורה הבאה:
• מקלחת
• בקבוק לפני השינה אם התינוק לא גמול
• סיפור או שיר וכניסה למיטה.

את טקס השינה אפשר להתחיל כבר מגיל אפס ולהוסיף שיר רגוע וקבוע לכל ערב. טקס שינה יכול לארוך ממספר דקות ועד רבע שעה תלוי בגיל. מטרת טקס השינה היא לעזור לילד להיפרד מהיום ולהיכנס לשנת לילה. הפרידה היא לא רק מהיום, הפרידה היא גם מההורה, לכן הוספת השיר או הסיפור כחלק מהטקס שינה הוא גם זמן איכות של ההורה עם הילד. ההורה מעניק את מלוא תשומת הלב לילד וללא הפרעות של טלפונים ניידים, מחשבים וטרדות אחרות.

כל שלב של הטקס צריך להיות מותאם: את המקלחת צריך לחמם מראש במידה ומדובר בחורף, להכין את הבגדים ולחמם את המגבת. אפשר לפנק את התינוק בעיסוי עם שמן לאחר המקלחת ולפני ההלבשה בפיג'מה. כבר במהלך המקלחת יש לדבר על השלב הבא, שעכשיו הולכים לישון.

מקלחת לפני השינה
הקפדה על טקס שינה תסייע לילד לקבל את שעת השינה בקלות

כאשר מקריאים סיפור או שרים שיר יש לעשות זאת בחדר שינה עם אורות מעומעמים, ולדבר על כך שתכף נכנסים למיטה והולכים לישון. רצוי להשאיר אור קטן דולק ואת הדלת פתוחה שלא ירגיש לבד ובודד.
אצל הילדים הגדולים, גילאי שנתיים ומעלה אשר כבר מדברים ושפתם עשירה, ניתן אחרי הסיפור ורגע לפני השינה לנהל שיחה קצרה של "איך עבר עליך היום". ההורה יתחיל לספר על היום שלו בקצרה על מנת לעודד את הילד לשתף על היום שלו. לא תאמינו כמה דברים לילדים יש לספר לפני השינה, השיתוף מסייע להם לנקות את הראש ממחשבות ולהיכנס לשינה רגועה יותר.

הקפדה על טקס שינה תסייע לילד להבין שהוא מתקרב לשעת השינה ולקבל אותה בקלות. לכם ההורים, הטקס יתרום בך שאת זמן שעת השינה תעברו בכיף עם ילדכם והפרידה תהיה מהירה ונעימה לכולם.