מחקר חדש טוען: ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה

לפי המחקר, ראשי התינוקות גדלים בעקבות ריבוי הניתוחיים הקיסריים, ואילו תעלות הלידה של הנשים לא מסתגלות. מה יקרה בעתיד?

זמן צפייה: 00:55

רוצים אמ;לק? צפו בוידאו >>

מחקר שפורסם בPNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America) מצא, כי העלייה בניתוחים קיסריים מאז שנות ה-50 וה-60, כנראה גרמה לראשי התינוקות להיות גדולים יותר. לעומת זאת, תעלות הלידה אצל נשים טרם הסתגלו לראשי התינוקות ההולכים וגדלים. מה שבעצם הופך את הניתוחים הקיסריים להכרחיים

"קשה לחזות מה זה אומר על עתיד האנושות ועל תהליך הלידה" מסביר ד"ר פיליפ מיטרוקר למזגין The Independent. "חוסר ההתאמה הזה עלול להחמיר. אבל אני לא מאמין שבעתיד כל תינוק יוולד רק בניתוח קיסרי" הוסיף.

תינוק ואמא
צילום: קשה לחזות מה זה אומר על עתיד האנושות ועל תהליך הלידה

מיטרוקר טוען שניתוחים קיסריים ורפואה מודרנית, אפשרו לנשים לשרוד לידות קשות במיוחד. אותה רפואה מתקדמת שאיפשרה לנשים לשרוד את הלידות הללו, היא גם הסיבה להמשכיות מבנה האגן הקטן אצל הנשים. "נשים עם אגן צר, לא היו שורדות לידה לפני 100 שנה. כיום הן שורדות בזכות התקדמות הרפואה, ובכך מעבירות את הגנים לאגן צר לדור ההמשך".

דגני רג'סינגאם (Rajasingam), יועץ ילודה שלא היה קשור למחקר, סיפר ל-BBC שגם להשמנה וסכרת יש קשר ישיר לצורך בניתוח קיסרי ברחבי העולם. "מה שצריך לקחת בחשבון כשמדברים על שינוי באבולוציה, הוא שסכרת הופכת לנפוצה יותר בגיל מוקדם יותר. אנחנו רואים יותר נשים בגיל הפריון החולות בסכרת. יש לכך השלכות בצורך לניתוחים קיסריים. כמו כן, יותר ויותר נשים סובלות מעודף משקל, מה שגם משפיע על הלידה" הוסיף רג'סינגאם.

הסבירות לעבור ניתוח קיסרי עולה עם העלייה בגיל האימהי
הסבירות לעבור ניתוח קיסרי עולה עם העלייה בגיל האימהי

דו"ח שפורסם בדצמבר 2015 מהמרכז לבקרת ומניעת מחלות, מצא כי הסבירות לעבור ניתוח קיסרי עולה עם העלייה בגיל האימהי (הגיל בו אישה הופכת לאמא). בנוסף, הסבירות לניתוח קיסרי אף מוכפל כשמדובר בנשים מגיל 40 ומעלה.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ שרק 10-15 אחוז מהלידות בעולם יהיובניתוחים קיסריים, כדי לשמור על שיעורי תמותת האמהות והתינוקות נמוכים. מנתונים שפורסמו באתר ארגון הבריאות העולמי, שיעור תמותת תינוקות ואימהות יורד באופן חד כאשר שיעור הניתוחים הקיסריים הוא 10 אחוז. אך אין הוכחה ששיעורי התמותה ישתפרו כאשר שיעור הניתוחים יגדל.

>>למה ילדים משקרים?

>>איך היחסים שלך עם אמא, משפיעים על חיי המין שלך?

מקור מאנגלית