7 סימנים לזיהוי פוסט טראומה

אנשי הטיפול בנט"ל ממליצים להורים ולקרובים לחיילים לשים לב לקשיים השכיחים אצל לוחמים, המתמודדים עם תסמינים פוסט טראומטים

זמן צפייה: 55:42

מאת: גלי דגן, סמנכ"לית הסברה מעמותת נט"ל

אחת התחושות הקשות עליה מדווחים חיילים משוחררים שחוו אירועים ומראות קשים במהלך פעילות מבצעית היא תחושת הבדידות הרגשית, "שרק להם זה קרה", שלעיתים מלווה גם ברגשות אשם. אנשי הטיפול בנט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) ממליצים להורים והקרובים לשים לב לכמה דברים, התגובות השכיחות אצל לוחמים באות לידי ביטוי בכמה מישורים, והן נחשבות כתגובות נורמליות למצב לא נורמלי.

צריך לזכור, שאצל רוב רובם של החיילים (למעלה מ-90%), התגובות נעלמות תוך זמן קצר, והחזרה לשגרה מתרחשת בצורה טבעית וחלקה. יחד עם זאת, כדאי שנהיה עם היד על הדופק, במקרים בהם אנו מזהים קושי אצל החיילים, שנמשך מעל כחודש מסיום האירוע.

1. קושי להירדם.
2. קושי להתרכז בלימודים או בפעילויות אחרות.
3. רגישות לרעש.
4. התחושה היא שהגוף עובד על "טורים גבוהים".
5. היזכרות באירועים קשים ותחושה שהם חווים אותה שוב.
6. הסתגרות בבית וצמצום הקשרים החברתיים.
7. ירידה במצב רוח, תחושות של כעס ואשמה וגם בושה.

כיצד ההורים והקרובים יכולים לעזור?
קודם כל להבין. להבין שמדובר במעבר קשה, להבין שמדובר בתגובות מאוד שכיחות אצל כל מי שחווה אירועים לא פשוטים. אפשר בזהירות להזמין לשיחה, לדובב ולשמוע. להדהד את התחושות הקשות ובעיקר חשוב מאוד לזכור, וגם לומר זאת לאלו ששבו מהקרב, שאצל רוב האנשים התגובות ילכו וייחלשו תוך ימים/שבועות מעטים, והם יחזרו לשגרה בצורה טובה.

אם התגובות ממשיכות חשוב קודם כל לשים לב לזמן שחלף מאז האירועים. אם חלף יותר מחודש מסיום ההשתתפות בלחימה, או השהות באזור הקרוב ללחימה, ועדיין לא נראה שהתגובות חלפו, כדאי לשקול פניה לגורם מקצועי כדי לקבל עזרה. ניתן להיעזר בגורמים השייכים ליחידה בה משרת החייל אם הוא בסדיר, ואם הוא במילואים ניתן להפנות אותו לקו הסיוע של נט"ל וכמובן שאתם ההורים ,הבנות זוג וחברים מוזמנים לפנות אלינו לקבלת ייעוץ ותמיכה .

עמותת נט"ל –נפגעי טראומה על רקע לאומי מטפלת בנפגעי טרור ומלחמה וקרוביהם בכל הקשור להיבטים הנפשיים. מאז הקמתה של נט"ל (1998) העמותה טיפלה במאות חיילים משוחררים שנחשפו לאירועים וחוויות קשות במהלך פעילות מבצעית והם לא מצליחים להשתחרר באמת. העמותה מטפלת בנפגעים הישירים וגם בקרוביהם. התמיכה והסיוע הנפשי ניתנים בנט"ל ללא כל חובת הוכחה, הטיפול דיסקרטי והוא מסובסד.

ניתן לפנות לנט"ל בקו הסיוע 1-800-363-363
ובצ'ט www.natal.org.il

אל תישארו עם זה לבד

המערכת פרקים מלאים