רוב מקרי המוות של ילדים - בבית

לקראת תחקיר המערכת על תאונות ביתיות, שישודר בחמישי הקרוב, 9.2, מה באמת הסכנות בבית וכיצד נהפוך אותו לבטוח יותר?

זמן צפייה: 00:38

מאת: ארגון בטרם לבטיחות ילדים

הבית נתפס בעיני רבים כמקום המגן והבטוח ביותר עבור ילדים. אך בעוד שעיקר תשומת הלב נתונה לתאונות הדרכים, מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי רוב פגיעות הילדים מתרחשות בבית, וחלק ניכר מהילדים מקפחים את חייהם בתאונות בביתם.

עיקר הילדים הנפגעים בבית הם בגיל הרך כתוצאה מנפילות מגובה, טביעות בבריכות ביתיות, הרעלות מחומרי ניקוי, הדברה ותרופות, חנק וכוויות ממי ברז באמבטיה.

פגיעות המתרחשות בבית הן מן הקשות שבבעיות הבריאות ומאפיינות במיוחד ילדים קטנים, בין השאר, בשל העובדה שהם מבלים את רוב זמנם בבית. סיבה מרכזית נוספת להיפגעות ילדים בבית נגרמת בשל העובדה שהבית מתוכנן ומאובזר למבוגרים. החללים, הגבהים והמבנה כולו מתוכנן לשימוש ונוחות המבוגרים. כך למשל, מדרגות הן דוגמא למבנה המצוי בבתים רבים, אבל על מנת לנווט בבטיחות במעלה ובמורד המדרגות, נדרשים ילדים קטנים ללמוד שיווי משקל, תפיסת עומק וקואורדינציה.

לדים צעירים מאוד, בעיקר פעוטות, לא תמיד מצייתים לחוקי הבטיחות
לדים צעירים מאוד, בעיקר פעוטות, לא תמיד מצייתים לחוקי הבטיחות

ילדים לא תמיד ערים לסכנות בבית
הורים רבים מאמינים כי היפגעות מהווה חלק נורמלי ובלתי נפרד מהילדות, וכי במידה ותהיה היפגעות, היא לא תהיה משמעותית. הורים רבים אף מאמינים כי לימוד ילדים חוקי בטיחות, מהווה ההגנה הטובה ביותר מפני היפגעות. חשוב לזכור כי ילדים צעירים מאוד, בעיקר פעוטות, לא תמיד מצייתים לחוקי הבטיחות אפילו אם הם מודעים להם, בשל מגבלות התפתחותיות, קוגניטיביות ורגשיות.

לתכנן בית בטוח לילדים
כשאנו קונים או בונים בית חדש, אנו משקיעים המון תשומת לב בתכנון ובעיצוב, החל מבחירת הספה בסלון ועד גוון הקירות בחדרים, הכל - כדי שיתאים לצרכינו ולטעמנו. עם הולדת ילדינו, משתנים צרכי המגורים. כעת, אנו מעוניינים שהבית יתאים לגידולה של משפחה, ואנו שואלים את עצמנו האם הקדשנו מספיק תשומת לב גם לצרכים של הילדים. עם הפיכתנו להורים, מוטלת עלינו החובה לחשוב תמיד צעד קדימה, ולדאוג שהסביבה וכללי התנהגות בטוחים יעניקו לילדינו את החופש לגדול בצורה בטוחה ובריאה.

בדוח האחרון שפרסם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, עולה כי שתי זירות ההיפגעות העיקריות בשנים 2012-2016 הן 'בית וחצר הבית' ו- 'דרך', שחלקן של כל אחת מהן מסך מקרי התמותה הינו כ- 37%.

בבטיחות ילדים חשוב להתייחס תמיד לשני מישורים: התאמת הסביבה הפיזית ואימוץ הרגלי בטיחות
בבטיחות ילדים חשוב להתייחס תמיד לשני מישורים: התאמת הסביבה הפיזית ואימוץ הרגלי בטיחות

אז מה הסכנות לילדים בבית?
בזירת הבית וחצר הבית, המנגנונים העיקריים במרבית מקרי התמותה בשנים 2012-2016 הינם: חנק (16%), היפגעות מרכב בחצר הבית (15%), הרעלה/כוויה (עקב שריפה) (11%), טביעה (11%) ונפילה (10%).

בקרב ילדים ערבים, 3 הסיבות העיקריות לתמותה בבית ובחצר הבית הינן: היפגעות מרכב בחצר הבית (28%), הרעלה/כוויה (עקב שריפה) (14%) וחנק (10%).

בקרב ילדים יהודים, 3 הסיבות העיקריות לתמותה בבית ובחצר הבית הינן: חנק (20%), טביעה (16%) ונפילה (13%).

בבטיחות ילדים חשוב להתייחס תמיד לשני מישורים: התאמת הסביבה הפיזית ואימוץ הרגלי בטיחות.

ההתאמה הסביבתית היא לרוב חד פעמית. ברגע שההורה קיבע את השידה הכבדה לקיר הוא לא יצטרך לעשות זאת שוב. את הרגלי הבטיחות צריך להטמיע בהתנהגות כל הזמן.

ילדים סקרנים והם רואים את העולם כמשחק ועל ההורים לנסות להסתכל על העולם דרך העיניים של הילדים. לדוגמא, הארון מתחת לכיור. ההורה רואה בקבוק של חומר ניקוי, אך הפעוטות רואים בקבוק מיץ. ההורה רואה חפיסת תרופות, הם רואים חפיסת סוכריות. הבית שלנו הוא מגרש המשחקים שלהם, והתפקיד שלנו כהורים היא לוודא שאותו מגרש בטוח עבורם. הפוסטר של החומרי ניקוי הוא מקמפיין מוצלח בהולנד

מתוך קמפיין בהולנד
ההורה רואה בקבוק של חומר ניקוי, אך הפעוטות רואים בקבוק מיץ. מתוך קמפיין בהולנד | צילום: Veiligheid, NL

אימוץ הרגלי הבטיחות הוא שינוי חשיבה של ממש לאור התרחבות המשפחה. לכן אספנו עבורכם את המלצות ארגון בטרם למניעת תאונות ילדים בבית:

1. לא ממקמים רהיטים המאפשרים טיפוס מתחת לחלון, וממגנים חלונות כנגד נפילה באמצעות סורגים או מגבילי פתיחת חלון.
2. לא מעבירים חומרי ניקוי לבקבוקי שתייה ומאחסנים אותם רק במקום רחוק מהישג ידם של ילדים.
3. שומרים תרופות בארון סגור או מדף גבוה, הרחק מהישג ידם של ילדים ומאחסנים אותן באריזות קשות לפתיחה.
4. בזמן אמבטיה, על הילדים לשבת באמבטיה, למניעת החלקה או נפילה. יש לאבזר את האמבטיה במדבקות או שטיחונים מונעים החלקה.
5. מתקינים מעקות אנכיים ומונעים טיפוס. במידה ויש מעקות אופקיים, אוטמים אותם באמצעות חומר קשיח למניעת טיפוס.
6. ממיינים את הצעצועים לפי גילאי הילדים, ומאחסנים צעצועים בעלי חלקים קטנים בקופסאות סגורות.
7. מקבעים רהיטים לקירות באמצעות אביזרי בטיחות מתאימים ומלמדים את הילדים לא לטפס עליהם.
8. יש תמיד להשגיח על הילדים בזמן המשחק בגינת שעשועים, וללכת לגנים אשר מרופדים במשטח בולם זעזועים.
9. כשהילדים בסביבת מים, חובה להתפנות מכל עיסוק ולשמור על מרחק נגיעה וקשר עין רצוף עם הילדים.
10. במידה ויש בריכה בבית, מונעים גישה לבריכה באמצעות כיסוי או גדר.
11. יש להתקין מגביל טמפרטורת מים בברזים, ולא לאפשר לילד לפתוח את הברז לבד

הבית שלנו הוא מגרש המשחקים שלהם, והתפקיד שלנו כהורים היא לוודא שאותו מגרש בטוח עבורם
הבית שלנו הוא מגרש המשחקים שלהם, והתפקיד שלנו כהורים היא לוודא שאותו מגרש בטוח עבורם

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים מסבירה את החשיבות להעלאת המודעות: "הנתונים מצביעים על כך כי רוב הילדים נפגעים דווקא בבית. לצערנו המשפט "ביתי הוא מבצרי" אינו נכון לתינוקות וילדים בגיל הרך. פגיעות המתרחשות בבית כמו נפילות, כוויות חנק והרעלות, מאפיינות במיוחד ילדים קטנים, בין השאר, בשל העובדה שהם מבלים את רוב זמנם בבית ומכיוון שהבית מתוכנן ומאובזר למבוגרים. ניתן למנוע את מרבית התאונות על ידי התאמת הבית לילדים, למשל להתקין אמצעים למניעת נפילה מחלונות ועל ידי הקפדה על התנהגות בטוחה ושמירה על כללים פשוטים המפורטים באתר של ארגון 'בטרם לבטיחות ילדים".

יו"ר הועדה לזכויות הילד, חה"כ יפעת שאשא-ביטון, הובילה את תכנית בטיחות הילדים בכנסת: "היפגעות בלתי מכוונת של ילדים היא בבחינת מכת מדינה והחובה לדאוג לבטיחות ילדים היא ראשונה במעלה. התחושה היא שאנו לא עושים מספיק על מנת להבטיח את בטיחותם של ילדינו – לא מספיק ערניים, לא מספיק מודעים ולא מספיק מקפידים. בחרתי לקחת את בטיחות הילדים כאחד הנושאים החשובים ולהשקיע בהם את מיטב המאמצים. לשם כך פעלתי לקידום תוכנית בטיחות ילדים שדרכה נפעל, הלכה למעשה, למניעת היפגעות בלתי מכוונת של ילדינו. ואכן, זו הפעם הראשונה בה ישנה תוכנית למניעת היפגעות ילדים בתקציב המדינה, בגיבוי שר האוצר ובשיתוף שר הבריאות. התוכנית ממוקדת ודורשת פעולה מערכתית משותפת ומשולבת של כל הגורמים העוסקים בבריאותם וביטחונם של הילדים, משרדי ממשלה ואחרים. התוכנית שמה דגש על פעילות הסברה, הדרכת הורים, הכשרות מקצועיות הקשורות במניעה ופיקוח על בטיחות מתקנים בהם שוהים ילדינו. מחובתנו לדאוג לבטיחות של הדור הבא כבר היום״

התחושה היא שאנו לא עושים מספיק על מנת להבטיח את בטיחותם של ילדינו. חה''כ יפעת שאשא-ביטון
חה''כ יפעת שאשא-ביטון | צילום: צילום: אסף בר-שי

בחמישי הקרוב, המערכת עם מיקי חיימוביץ' חוזרת בתחקיר מטלטל שאתם חייבים לראות על התאונות הביתיות. איך נשמור על הילדים שלנו בבית?

חמישי, 9.2, מיד לאחר החדשות

למדריך המאויר בשיתוף עם מד"א - כיצד לבצע החייאה?

מדריך מציל חיים - כיצד לטפל במקרה טביעה?