לא מפקירים פצועים בשטח

ברגע האמת, המדינה מסובבת לחיילים שלנו את הגב ומשאירה אותם לבד, עם הטראומות. המיזם 'לא מפקירים פצועים בשטח' בא לעזור איפה שהמדינה נכשלת

זמן צפייה: 10:13

כיום במדינה מוגדרים 4000 הלומי קרב, אך אלפים רבים נופלים בין הכסאות. תחקיר המערכת עם מיקי חיימוביץ', שישודר הערב (חמישי, 23.02), חושף סיפורים מרגשים ומקוממים של חיילים אשר נתנו את נפשם למדינה אך ברגע שהם נמצאים בקושי והם צריכים אותה היא מסובבת להם את הגב.

"מדהים שמצד אחד צה"ל ומחלקת בריאות הנפש מובילים בעולם בתחום האבחון והמניעה של הלומי קרב ומצד שני משרד הביטחון הודף אותן, ולא מכיר בהלומי קרב אם זה לא היה מצחיק, זה בטח היה עצוב. זה מצב מזעזע", מסביר פרופ' חיים קנובלר מהמרכז האקדמי פרס, לשעבר ראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל.

תקנות הנכים הקיימות היום במשרד הביטחון מתאימות לאנשים שנפצעו או נפגעו פגיעה גופנית ולא מתאימות לכאלה שנפגעו בנפשם. "השינוי שצריך להיעשות הוא מהותי ביחס כלפי נפגעים נפשיים. צריך להיות טיפול אוטומטי וכוללני בכל מי הוכח כי נפגע קרב ע"י מומחים", הוסיף פרופ' קנובלר.

''חיפשתי משהו מאוד חזק שישאיר אותי בחיים, משהו שיחייב אותי לחיות''
''לחצו כאן וצפו בקטע מתוך התחקיר שישודר הערב, חמישי 23.02, המערכת עם מיקי חיימוביץ'''

"להיות הלום קרב זה משהו שמלווה אותך כל החיים" מסביר שי קוזלובסקי, יוזם 'לא מפקירים פצועים בשטח'. "אף אחד לא מבין אותך, לא האישה, לא משרד הביטחון לא המשפחה ולא החברים. היו לי ימים שלא הייתי מסוגל לעשות שום דבר, לא הייתי מעלה חיוך, יושב כל היום עם כדורים ולא מפסיק לבכות", הוסיף.

לפני שלוש שנים, החליט שי לקחת את הקרוואן של אביו ויצא לטבע לבדו. "הבנתי כמה הטבע, ההתבודדות יכולים להעניק לי שלווה. עצם השקט גרם לי לפחות התקפי חרדה", הסביר. מאז החליט שי לקחת הלוואה ולקנות קרוואנים נוספים וביחד עם עוד הלומי קרב, הם יוצאים למסע התבודדות מסביב לארץ. "הפסיכיאטרים שולחים אותם אלי ואומרים "סע לשי, אל תתאשפז, שי יעזור לך". הם מגיעים אלי במצב נפשי נוראי, יש כאלה שעוד שניה מתאבדים ואני יוצא יחד עם יחידת החילוץ שהקמתי ומשכנע אותם לצאת איתי למסע", מספר שי.

המיזם 'לא מפקירים פצועים בשטח', פועל כבר שלוש שנים למען הלומי קרב, ובחודשים הקרובים, יחד עם מתנדבים נוספים, הם שואפים להרחיב אותו ולהפוך אותו למרחב מוגן עבור הלומי הקרב.

טנקים בגבול עזה
להיות הלום קרב זה משהו שמלווה אותך כל החיים

תגובת משרד הביטחון:
"אגף השיקום מטפל בכ-57 אלף נכי צה"ל, במקצועיות ובמסירות. אנו מצרים על הניסיון לחבר בין טענות לא בדוקות של בודדים, תוך התעלמות מאלפי מקרים של נכים ששוקמו וחזרו להשתלב בחברה באופן מרשים, בסיוע עובדי האגף. משרד הביטחון מפעיל מערך שיקום מקצועי ותעסוקתי רחב מאוד לכלל נכי צה"ל ובכללם לנפגעי פוסט טראומה, הכולל גם מסגרות טיפוליות ייחודיות. אנו פועלים להשתפר כל העת, ונעזרים במומחים בארץ ובחו"ל. על-פי הידוע לנו ובניגוד טענתכם, אובדנות אינה מאפיינת נכי צה"ל פוסט טראומתיים במדינת ישראל. גם אחוזי האשפוז הפסיכיאטרים הינם נמוכים ביותר".

רוצים להצטרף ולתמוך במיזם 'לא מפקירים פצועים בשטח'? כנסו לאתר 'לא מפקירים פצועים בשטח'

המערכת עם מיקי חיימוביץ', הערב (חמישי, 23.02) מיד אחרי החדשות

המערכת פרקים מלאים