ח"כ גלאון במסר למפגינים: "די לאפליית גאים, הציבור מאחוריכם"

ח"כ זהבה גלאון בראיון ל"רשת דיגיטל": "יש כל כך הרבה ילדים מתוקים שמחפשים בית חם, אז למה המדינה מונעת מזוג גברים אוהב לאמץ ילד? הערב אין תירוצים - בואו להפגין בהמוניכם"

סערת האימוץ שפרצה בעקבות עמדת המדינה שלא לאפשר לזוגות חד מיניים לאמץ ילדים תגיע הערב לשיא בהפגנה שתערך מול קריית הממשלה בתל אביב. מלבד ארגוני הלהט"ב, מי שעוד תעמוד בחזית המפגינים היא ח"כ זהבה גלאון, מהח"כיות הפעילות למען הקהילה הגאה. בראיון ל"רשת דיגיטל" יוצאת גלאון בקריאה מיוחדת לכל מי שאכפת לו להגיע הערב ולתמוך בקהילה: "בואו בהמוניכם, חם, דביק לח - לא רלוונטי. פשוט תתייצבו שם".

עם איזה בשורה נצא הערב מההפגנה? "המסר הכי חשוב מבחינתי הערב זה שיש התעוררות ציבורית עצומה שלא מוכנה לקבל יותר עוול, בורות ואפליה כמו שראינו השבוע", אומרת ח"כ גלאון. "ההתעוררות הציבורית הזאת כל כך חזקה כי זה הרבה מעבר למאבק של הקהילה הגאה. הגענו למצב שאי אפשר לעבור על דברים כאלה יותר לסדר היום".

זהבה גלאון, ארכיון
זהבה גלאון, ארכיון | צילום: Hadas Parush/FLASH90

"זה לא 'ניסוח כושל' - זו הומופוביה"

המחאה הציבורית פרצה השבוע בעקבות תגובת המדינה לבג"ץ בה נטען כי אימוץ ילד על ידי זוג גאה עלול להוות "מטען" עבורו. שר הרוווחה חיים כץ מיהר להודות כי מדובר ב"ניסוח כושל".

גלאון דוחה את הגירסה הזאת: "מה שמקומם אותי זו לא רק האפליה, אלא הניסיונות להצדיק את האפליה. לא מדובר ב'ניסוח כושל' כמו שהגדיר זאת השר כץ, אלא בלהט"בופוביה ברורה של ממסד שמרני ששולט בממשלה, וכל מה שיוצא תחת ידו זה לרצות את האדונים שלו. מה בדיוק חשבו אותם מומחים ופקידים במשרד המשפטים ובמשרד הרווחה כשהם כתבו את הדברים האלה? אני בשוק. אני לא מצליחה להבין כיצד הם הוציאו מסמך מזעזע כזה".

לדבריה, "יש כל כך הרבה ילדים מתוקים שאין להם בית חם, ויש זוגות גאים שמוכנים לאמץ אותם ולתת להם בית חם - אז המדינה מוכנה בגלל בורות, דעות קדומות ובגלל שהיא שבוייה בידי הממסד הרבני לוותר על המשפחות האלה, רק כי זה לא נופל להגדרה של תא משפחתי מסורתי של אישה ואיש? גבר וגבר שאוהבים אחד את השני לא יכולים לגדל ילדים?"

"השר נדהם מעוצמת התגובה הציבורית"

בעקבות המחאה פנה השר לבג"ץ בבקשה למתן הארכה לטובת "בחינה מחודשת של הסוגייה". כץ ציין כי הבקשה נועדה לכך "שגורמי המקצוע יבחנו את הנושא מחדש ויביאו בחשבון את כלל השיקולים העומדים על הפרק".

האם יש סיכוי לדעתך שבעקבות המחאה הציבורית השר יקדם מדיניות חדשה? "אני חושבת שהשר הבין מהר מאוד את הלך הרוח ונדהם מעוצמת התגובה הציבורית, שהיתה לא רק בקרב הקהילה עצמה. זה מאבק הרבה יותר גדול של כל מי ששוחר חופש, שוויון וחברה פלורליסטית.

אני מקווה שבזמן הארכה שהמדינה קיבלה מבג"ץ היא תוציא תחת ידה מסמך מכובד, מכבד וכזה שמכיר בשינויים שחלים בחברה הישראלית ובעולם ב-2017".

המדינה נגד זוגות גאים
המדינה נגד זוגות גאים | צילום: רויטרס

מכל הסוגיות שעל הפרק, גלאון זועמת במיוחד על "מדיניות המוסר הכפול" לדבריה של הממשלה בכל הקשור לקהילה הגאה: "מצד אחד ישראל מתגאה באו"ם כמה טוב לקהילה הלהט"בית בישראל ובתל אביב וצובעת מטוס בצבעי הגאווה, אבל כשמגיעים לפרקטיקה מה ששולט זה דעות קדומות ומדיניות מטומטמת".

ומה המאבק הבא? גלאון קושרת בין המאבק על זכויות הקהילה הגאה למאבקים בוערים אחרים: "אני רואה את המאבק לשיוויון של הקהילה הגאה כחלק מסולידריות עם מאבקים נוספים בחברה הישראלית. הקהילה הגאה עשתה כברת דרך עצומה בעשור האחרון וחשוב שזה ימשיך כמו שכבר קורה היום להיעשות בסולידריות עם קבוצות נוספות".