סערת האימוץ: "לא נשתוק"

האגודה למען הלהט"ב הודיעה כי תצא להפגין ביום חמישי מול קריית הממשלה - במחאה על עמדת המדינה שלא לאפשר לזוגות חד מיניים לאמץ ילדים

אחרי הסערה שגרמה תגובת המדינה לעתירה להכיר בזכותם של זוגות גאים לאמץ, האגודה למען הלהט"ב הבהירה כי לא תשתוק על ההחלטה וכי בכוונתה למחות על הודעת המדינה. "ביום חמישי הקרוב, בשעה 18:30 מול קריית הממשלה בתל אביב, נגיע במפגן כח גדול כדי להבהיר שאנחנו לא אזרחים סוג ב' במדינת ישראל, המדינה שלנו", הבהירו באגודה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המדינה נגד זוגות גאים (רויטרס)
המדינה נגד זוגות גאים (רויטרס)

"לאחר שנחשפנו לעוד צעד חשוך ונמוך מצד הממשלה, אנחנו בוחרים לא לשתוק", נכתב בהודעה שפרסמו. "לשפוט יכולת של אדם או זוג לכישורי ההורות שלו רק על בסיס נטייתו המינית זו החלטה מעליבה, מזלזלת וחשוכה שדורשת קריאת התעוררות רצינית. האגודה למען הלהט"ב וארגוני הקהילה הנוספים פועלים מאתמול בהילוך גבוה ובדרכים שונות כדי להבהיר שלא נעבור על כך בשתיקה".

[brightcove_iframe video_id='gutman_vtr2_n20170717_v1' autoplay='0' credit='' desc='אמיר פרישר גוטמן בראיון' kid='' duration='1929'']

באגודה אמרו כי בעקבות תגובת השר חיים כץ, הם סבורים שפגישה דחופה עם ארגוני הקהילה היא הכרחית כל עוד תגובת המדינה עדיין נמצאת בבג"ץ. "החלטות שכאלה הן שגורמות לנו להבין את חשיבות המאבק היום יומי של קהילת הלהט"ב במדינת ישראל", הוסיפו. "הצטרפו אלינו למאבק נגד ממשלה אוכלת אזרחיה".

''לערוף רפורמה''. השר כץ (Flash90)

היום, יממה לאחר שעמדת המדינה, שמתנגדת לאימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים, עוררה סערה ומחאה במערכת הפוליטית ובציבור, הבהיר שר הרווחה חיים כץ באופן חריג כי "הניסוח היה כושל". בתגובת המדינה לבג"ץ, שנוסחה על ידי משרדי הרווחה והמשפטים, נכתב כי "רצוי ככל הניתן להימנע מהעמסת 'מטען נוסף' על הילד".

"לצערנו הניסוח שהוגש לבג"ץ היה ניסוח כושל שראוי שלא ייאמר", נמסר מלשכתו של שר העבודה והרווחה. "לשר אין כל כוונה למנוע או לשלול את היכולת לאמץ מקבוצה כזו או אחרת".

עוד נמסר מלשכת השר כץ כי "מדיניות השר לגבי אימוץ, כפי שנתקבלה על ידי משרד המשפטים ומשרד הרווחה, היא שיש לערוך רפורמה מקיפה בשירותי האימוץ ובמקביל להשקיע יותר בטיפול בקהילה. הרפורמה חיונית וזאת משום שמשך הזמן בממוצע עד לאימוץ ילד בישראל כולל אימוץ מחו"ל עומד על יותר מ-7 שנים, ובכל שנה נמסרים לאימוץ 100 ילדים בלבד".

הראל סקעת, ארכיון (Yonatan Sindel/Flash90)
הראל סקעת, ארכיון (Yonatan Sindel/Flash90)

"תחושה של חריגות"

אתמול פורסמה תשובת המדינה לעתירה לבג"ץ, שהוגשה בשבוע שעבר, לקראת דיון שיתקיים בסוגיה ביום חמישי. לפי נימוקי המדינה, במקרה של ילד שנמסר לאימוץ, העברתו לזוג גאה עלולה להוות "מטען".

עוד נכתב בעמדת המדינה כי "השירות למען הילד לא המליץ על שינוי הדין מכיוון שהתפיסה בשירות היא ש'הילד הנמסר לאימוץ נושא תחושה של חריגות', ולכן רצוי ככל הניתן להימנע מהעמסת מטען נוסף על הילד, בדמות השמתו בתא משפחתי שנתפס בחברה הישראלית עדיין כתופעה חדשה ושונה".

המרכז הרפורמי לדת ומדינה ועמותת אבות גאים עתרו לבג"ץ כדי לאפשר גם לזוגות ידועים בציבור וגם לבני זוג בני אותו מין לאמץ, בעוד החוק העדכני אומר כי "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד". המדינה ציינה כי בעבר נקבע כי ידועים בציבור יוכלו לאמץ, ללא צורך בשינוי החוק, אך כי הוחלט שלא לשנות את החוק כך שיאפשר גם לזוגות חד מיניים לאמץ.

"לשם הושטת הסעד המבוקש נדרש תיקון חקיקה מתאים", נכתב בעמדת המדינה. "לשון החוק המפורשת אינה מאפשרת את הפרשנות המבוקשת על ידי העותרים. על כן הזירה המתאימה להעלאת הטענות היא בבית המחוקקים".