סקר הכנסת: מחצית מתושבי הדרום אינם מרגישים בטוחים בביתם

מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי 40% מתושבי הפריפריה אינם חשים ביטחון באזור מגוריהם, ל-42% מאוכלוסיית הדרום אין ממ"ד בבית - וכשליש גרים ללא מרחב מוגן סמוך

זמן צפייה: 00:37

מסקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת לרגל כנס "הפריפריה במרכז", שמתקיים היום (שלישי), עלה כי 40% מתושבי הפריפריה אינם חשים בטוחים באזור מגוריהם. באזור הדרום, כמחצית מהתושבים אינם חשים ביטחון בביתם, בעוד שבצפון 30% מהתושבים מרגישים כך. חשוב לציין כי שיעור היהודים בצפון שאינם חשים ביטחון עומד על 17%, ומנגד שיעור הערבים בצפון שלא מרגישים בטוחים עומד על 41%.

מעבר לכך, על פי נתוני הסקר, ל-42% מתושבי הדרום אין ממ"ד בבית, ול-33% מתושבי הדרום אין מקלט סמוך לביתם. כמו כן, לאחד מתוך שבעה תושבי פריפריה חסר פתרון מיגוני או מקלט ציבורי קרוב, כאשר במגזר הערבי לאחד מתוך ארבעה תושבים חסר פתרון דומה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ועדת הבחירות: אם הכנסת תתפזר – אפשר להקדים את הבחירות ל-25.2

"לא הזיל דמעה": החוקרים שפענחו את רצח מריה טל מדברים לראשונה

קללות וונדליזם: הקיצונים שמטילים אימה על חרדים בי-ם • תיעוד

תחושת ביטחון
תחושת ביטחון | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת
ממ''ד ומקלטים
ממ''ד ומקלטים | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת

כמחצית מתושבי הפריפריה (49%) דיווחו על חוסר נגישות כאשר יותר ממחצית מתושבי הצפון דיווחו על חוסר נגישות וקצת פחות ממחצית מתושבי הדרום סיפרו על בעיות דומות. ההבדל העיקרי בעניין הנגישות הוא בין האוכלוסייה היהודית לערבית - הנגישות של האוכלוסייה היהודית למקלטים ציבוריים היא פי שתיים מאשר אצל האוכלוסייה הערבית. שליש מהמשיבים היהודים דיווחו על נגישות נמוכה ומטה בעוד שבקרב המשיבים הערבים כשני שליש. תמונה זהה מתקבלת כאשר בוחנים את שביעות הרצון מהמצב הפיזי של המקלטים - בקרב האוכלוסייה היהודית שביעות הרצון מהמצב הפיזי של המקלטים גבוהה יותר מאשר אצל הערבים.

עם זאת, מתוך אלו שהעידו שאינם מרגישים בטוחים באזור מגוריהם, בצפון 31% מעוניינים לעזוב את ביתם לאזור בטוח יותר, ובדרום רק 28% שוקלים את האפשרות. הסקר בחן גם מה הן הסיבות להישאר, למרות חוסר בחושת הביטחון. מהנתונים עלה כי הסיבה העיקרית של התושבים הערבים הינה משיקולי משפחה, כך לפי 51% בדרום ו-63% בצפון. הסיבה העיקרית של תושבים יהודים הינה שיקולים כלכליים, כך לפי 49% בדרום ו-44% בצפון.

נגישות למקלטים ציבוריים
נגישות למקלטים ציבוריים | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת

מהמחקר שערך המרכז עולות גם התחושות לגבי מערכי חירום של פיקוד העורף, לפיהן ניתן לראות כי רוב התושבים בפריפריה מרוצים מתפקוד הפיקוד בשעות החירום. שיעור היהודים שמרוצים מתפקוד פיקוד העורף גבוה משיעור הערבים שמרוצים. אולם גם אצל הערבים – שיעור המרוצים גבוה משיעור אלו שאינם מרוצים.

בנושא שביעות רצון מתפקוד שירותיי הרווחה בשעת חירום לא נמצאו הבדלים בין הצפון לדרום, אך הנשאלים כן הביעו פחות שביעות רצון מתחום מתן פתרונות לאוכלוסייה נזקקת, כמו זקנים, חולים, נכים, ילדים קטנים ועוד. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין תשובות האוכלוסייה היהודית לערבית. לגבי שירותי הבריאות בשעת חירום ענו 85% מהנשאלים בדרום ו-73% בצפון כי הם שבעי רצון מזמינות ומהירות במתן מענה, ואף 86% מהדרום ו-75% הביעו סיפוק מאיכות המענה.

שביעות רצון מפיקוד העורף
שביעות רצון מפיקוד העורף | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת
שביעות רצון מפיקוד העורף
שביעות רצון משירותי הרווחה | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת

48% מהערבים אינם שבעי רצון מתחום מתן הפתרונות לאוכלוסייה הנזקקת. שיעור זה גבוה באופן מובהק משיעור היהודים שאינם שבעי רצון מכך (32%). בשני המגזרים ישנה שביעות רצון בינונית מהזמינות והמהירות במתן המענה. בשאלות אלו מה שמאפיין את התושבים שהשיבו שאינם מרוצים הוא מגורים במועצה מקומית או בעיר וקיים הבדל מובהק מאלו שמתגוררים במועצה אזורית.

בנוסף על כך, יותר ממחצית מתושבי הפריפריה אינם מרוצים מהסיקור התקשורתי לגבי אזור מגוריהם. מתוך אילו שאינם מרוצים מהסיקור התקשורתי, 62% סבורים שהסיקור אינו מלא, 2% חשבו שיש עיסוק יתר בפריפריה ו-16.5% השיבו שהסיקור אינו מהימן.

ביטוי בסדר היום הציבורי
ביטוי בסדר היום הציבורי | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת
שביעות רצון משירותי הבריאות
שביעות רצון משירותי הבריאות | צילום: מרכז המידע והמחקר של הכנסת

הנתונים מבוססים על סקר בו השתתפו כ-1,400 תושבי הדרום והצפון, בני 25 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה (כולל היחס בין יהודים לערבים באזורים הללו). הנשאלים הם תושבי אזור אשדוד ודרומה עד אילת, ובצפון - מעכו, עפולה ובית שאן עד לאזור מטולה.