נתניהו על סילוק פקחי הגרעין: "לא מפתיע, איראן מפרה כל התחייבות"

ראש הממשלה התייחס לצעד הדרמטי של טהרן, שהחליטה לסלק כשליש מפקחי הגרעין של סבא"א: "מפרה את כל התחייבויותיה ומוכיחה שבכוונתה להתחמש בנשק גרעיני". מחר, עם צאת החג, ימריא נתניהו למסע מדיני של שישה ימים בארה"ב. על הפרק: פגישה עם ביידן בניו יורק ונאום בעצרת האו"ם

זמן צפייה: 01:55

זמן קצר אחרי שאיראן הודיעה על סילוק כשליש מפקחי הגרעין של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ועל רקע הביקורת החריפה שמתח ראש סבא"א רפאל גרוסי, שכינה את הצעד "חסר תקדים" - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שבת) כי "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן, שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני". מלשכת נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".

לדברי ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הצעד של של טהרן "סותר את שיתוף הפעולה הקיים בינינו לבין איראן". גרוסי הוסיף: "ללא שיתוף פעולה יעיל, לא נוכל לבצע את המנדט שהוטל עלינו - להשגיח שפעילות הגרעין של איראן מיועדת למטרות שלום בלבד". הוא קרא ל"גורמים הבכירים ביותר באיראן" ליצור עמו קשר "בהקדם האפשרי".

דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, אמר כי הרפובליקה האיסלאמית "תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה ב"פוליטיזציה של סבא"א".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1609232002' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='איראן בצעד דרמטי: "כשליש מפקחי הגרעין סולקו, זה חסר תקדים"' poster='' kid='1_ltxptuz7' duration='137']

בחודש שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן האטה את תוכנית הגרעין שלה, אך גורמים בטהרן מיהרו להכחיש את הפרסום ואמרו כי "התוכנית מתקדמת כרגיל". בתוך כך, יום לפני כן דווח כי ארה"ב ואיראן מתחילות לגבש "הבנות שקטות" בנושא הגרעין.

רפאל גרוסי ודגל איראן
רפאל גרוסי ודגל איראן | צילום: רויטרס
עובדים במתקן גרעיני באיראן
עובדים במתקן גרעיני באיראן

על רקע המתיחות הביטחונית, צפוי נתניהו להמריא מחר, עם צאת החג, למסע מדיני של שישה ימים בארצות הברית. בבית הלבן אישרו אמש כי הוא יזכה להיפגש בשולי עצרת האו"ם בניו יורק עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. בדרג המדיני קיימו הערכות מצב ביטחוניות בנוגע לתרחישים שעלולים להשפיע על לוח הזמנים של הביקור.

הביקור בארה"ב יגיע לשיא ביום רביעי, אז כאמור ייפגש נתניהו עם ביידן. יומיים לאחר מכן הוא צפוי לנאום בעצרת האו"ם. ראש הממשלה צפוי לשוב לישראל שעות ספורות לפני תחילת צום יום הכיפורים. אל נתניהו יצטרף שר החוץ אלי כהן, שייפגש עם מקבילו המצרי סאמח שוכרי בניו יורק.

Screenshot 2023 07 27 231438
רה''מ נתניהו והנשיא ביידן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90 / רויטרס

היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן אישר באופן רשמי את פגישת ביידן-נתניהו, ואמר כי המנהיגים "ידונו בשורה של סוגיות אזוריות ומדיניות, בהתמקדות על ערכים דמוקרטיים המשותפים לשתי המדינות". ייתכן שמדובר ברמיזה לכוונה של ביידן לשוחח עם נתניהו על המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית והשפעתה על הציבור בישראל. עוד הוסיף סאליבן כי נתניהו וביידן ידונו בחזון של הנשיא האמריקני להביא "ליציבות ושגשוג אזורי" וכן על הסוגייה האיראנית. כל זאת, על רקע הניסיונות להגיע להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

בתוך כך, יוצאי מערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין בצה"ל, תקפו את נתניהו: "איראן מתקרבת לגרעין - ומול זה נתניהו מתעסק 90% מזמנו בהפיכה שמרסקת את מערכת הביטחון, ובחוקי פטור שערורייתיים לחרדים. אנו, אנשי המודיעין, יודעים את האמת. מצגות יפות וקול בריטון לא עובדים עלינו: נתניהו עשה את כל הטעויות האפשריות בטיפול באיראן. סכנה קיומית מיידית - זה המחיר שישראל משלמת על ראש ממשלה שמתעסק רק בעצמו ובהישרדותו האישית".