בשולי עצרת האו"ם: ביידן ונתניהו ייפגשו ביום רביעי הבא

כפי שפורסם בחדשות 13, ראש הממשלה לא ייפגש עם נשיא ארצות הברית בבית הלבן, והפגישה תיערך בשולי עצרת האומות המאוחדות בניו יורק. הרקע להחלטת ממשל ביידן נבע גם מחשש מהפגנות בוושינגטון, אך גורמים דיפלומטיים בכירים אומרים כי זו לא הסוגיה שהכריעה את הכף

Screenshot 2023 07 27 231438
רה"מ נתניהו והנשיא ביידן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90 / רויטרס

כפי שפורסם בחדשות 13: ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, ולא בבית הלבן, ולחדשות 13 נודע הבוקר (שלישי) כי הפגישה צפוייה להתקיים ביום רביעי הבא.

כזכור, בחדשות 13 דווח כי הרקע להחלטת ממשל ביידן נובע משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא מחלוקת בסביבת הנשיא האם נכון לקיים את הפגישה, בשל קידום המהפכה המשפטית וכן בשל אמירות של חברי הממשלה ועמדותיהם. סיבה נוספת, שאף הושמעה בפני בכירים ישראלים, היא שישנו חשש מפני הפגנות המוניות בוושינגטון הבירה אם תתקיים שם הפגישה, אם כי גורמים דיפלומטיים בכירים אומרים כי חרף העובדה שההפגנות המתוכננות העסיקו את הממשל, זו לא הסוגיה שהכריעה את הכף.

נאומו של ראש הממשלה נתניהו בעצרת האו"ם תוכנן במקור ליום חמישי, אך נדחה ליום שישי - מה שאומר שפמליית ראש הממשלה תשהה בניו יורק גם במהלך סוף השבוע ותשוב לישראל רגע לפני יום כיפור.

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ביקורו של ראש הממשלה בארצות הברית אמור לסיים מבחינתו סוג של "חרם" שעבר מאז שחזר למשרד ראש הממשלה, אחרי שכל כך רצה לקבל הזמנה נכספת לבית הלבן. הסוגיות העיקריות שעומדות על הפרק בביקור נתניהו הן הסוגייה האיראנית, הרפורמה המשפטית, שמעסיקה גם את האמריקאים, והמגעים הסעודים.

רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לקפריסין
רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לקפריסין בשבוע שעבר | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אמש הודיע ראש הממשלה כי טיסתו המתוכננת לארצות הברית תחל בסן פרנסיסקו - ותימשך זמן רב משתוכנן. בינתיים, המכרז להטסתו לביקור פורסם, והטייסים - כך נראה - לא קופצים על ההצעה. במהדורה המרכזית פורסם לראשונה אמש כי כ-150 קברניטים בצי ה-777 של אל על כבר הביעו באופן לא-רשמי התנגדות להטיס את נתניהו.

יצוין כי יותר כדי להטיס את ראש הממשלה נדרשים לפחות ארבעה טייסים, כמו גם צוותים גדולים יותר. בעקבות זאת, באל על מתלבטים אם להעביר את הטיסה למטוס "דרימליינר", אך לא בטוח כי גם בצי הזה יסכימו לבצע את הטיסה, ברקע הכעס בקרב הטייסים - שרובם מתנדבי מילואים - על היחס כלפיהם. באל על, כך נראה, ינסו להימנע ככל שניתן מהמבוכה האפשרית שעלולה להיגרם בעקבות סירוב הטייסים.