דיווח: ארה"ב שוקלת למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני ברפיח

הממשל האמריקני מודאג שתקיפה ברפיח תביא לאסון הומניטרי בעזה, ושוקל דרכים למנוע מישראל שימוש בנשק שמועבר מארה"ב אם תתקוף באזורים מאוכלסים בעיר הדרומית ביותר ברצועה. עם זאת, הנשיא ביידן עדיין לא קיבל החלטה להתנות את משלוחי הנשק לישראל

הנשיא ג'ו ביידן בישראל
הנשיא ג'ו ביידן במהלך ביקורו בישראל | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני בתקיפה עתידית ברפיח - כך דווח הבוקר (חמישי) ב"וושינגטון פוסט". הממשל האמריקני הביע דאגה ממשבר הומניטרי קריטי בעיר הדרומית ברצועה כאשר ישראל תצא למתקפה בה, בשל העובדה שנמצאים בה יותר ממיליון עזתים שנסו דרומה בעקבות המלחמה.

לפי הדיווח, "ביידן ויועציו טרם קיבלו החלטה לגבי הצבת תנאים לשימוש בנשק אמריקני", אך שיח על הצבת תנאים מסוג זה כעת מצביעים על דאגה גוברת בקרב הממשל האמריקני ממשבר שכזה ברצועה, ברקע חוסר ההסכמות בין ירושלים לוושינגטון באשר לפעולה ברפיח בהיעדר תוכנית סדורה לפינוי האוכלוסייה מהמקום בבטחה.

"ישראל צריכה להבין שרמת התסכול של ממשל ביידן מהטיפול הלא נכון במצב ההומניטרי בעזה הגיעה לקצה", אמר שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, מרטין אינדיק, והוסיף: "אם ישראל תפתח במתקפה ברפיח מבלי להגן כראוי על האוכלוסייה האזרחית באזור, זה עלול להביא למשבר חסר תקדים ביחסי ארה"ב-ישראל, גם בנושא אספקת נשק".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

על-פי הדיווח, ממשל ביידן חושש שתוכנית ישראל לתקיפה ברפיח לא גמורה - ובעקבות כך עשוייה "להחמיר את המצב ההומניטרי הקשה ברצועה מבלי לסיים את המלחמה". גורמים בממשל האמריקני שצוטטו בדיווח טענו כי לא קיבלו מישראל תוכנית ברורה כיצד תגן על יותר ממיליון העזתים שנמצאים באזור רפיח.

Screenshot 2023 07 27 231438
רה"מ נתניהו והנשיא ביידן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90 / רויטרס

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בפגישות שקיים בימים האחרונים בארה"ב השר בני גנץ, הביעו בכירי ממשל ביידן חוסר אמון בממשלה ובמהלכיה, בין היתר סביב הסוגייה ההומניטרית ברצועה, שלגביה סבורים בוושינגטון כי ישראל צריכה לעשות יותר - וגם באשר למתקפה ברפיח.

הבכירים האמריקנים אמרו לגנץ: "הובטח לנו על-ידי נתניהו ודרמר בסוף ינואר שהמלחמה תעבור לשלב ג'. בפועל זה ממש לא מה שקורה, אלא להיפך: אתם צפויים להרחיב את הפעילות הצבאית לרפיח". גנץ הסביר לבכירים באופן מפורש שישראל לא יכולה לוותר על הכניסה לרפיח וכי המהלך הכרחי.

הבכירים האמריקנים הוסיפו: "אנחנו עוצרים את אירופה, בדגש על בריטניה, מלהטיל עיצומים נגד ישראל בעניין אספקת הנשק". במקרה שאכן יוטלו עיצומים כאלה, בארה"ב אומרים: "לא נוכל להתעלם מזה, ונצטרך לפעול גם כן, גם אם לא בסוגייה זו".  גנץ אמר להם: "אל תשתמשו בקלף הזה. אל תעצרו משלוחים". הבכירים האמריקנים ציינו עוד כי חרף הזעם כלפי ההתנהלות הישראלית, אין כרגע כוונה לפגוע בחימושים.

השר בני גנץ עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
השר בני גנץ עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס | צילום: מתוך טוויטר

כמו כן, ביום ראשון פורסם במהדורה המרכזית כי התבטאויות של גורמים המעורים בקשר מול הממשל בארצות הברית, מעידים על משבר עמוק ואובן אמון ביחסים בין ממשל ביידן לבין ממשלת ישראל. הגורמים שדיברו עם חדשות 13, חלקם מקצועיים, משתמשים במונחים של "תסכול עמוק" ו"ייאוש". בכיר המעורה בפרטים מסר כי "יש תסכול גובר מישראל, הם (הממשל האמריקני) התייאשו מהממשלה בהיבטים ההומניטריים. הובטחו להם דברים והם פשוט לא התקיימו. הם מרגישים שכל הזמן מורחים אותם ושמדובר בדיבורים ותירוצים".