הקונגרס אישר את חבילת הסיוע לישראל; ביידן לסנאט: "תמהרו"

אחרי עיכוב של יותר מחודשיים, ברוב של 366 תומכים מול 58 מתנגדים, אישר בית הנבחרים של ארה"ב את חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן - בסך 95 מיליארד דולר. ביידן דחק בסנאט: "אשרו את החבילה במהירות"

זמן צפייה: 01:38

לאחר עיכוב של יותר מחודשיים: בית הנבחרים של ארצות הברית אישר הערב (שבת) חבילת סיוע צבאי לישראל בשווי של 26 מיליארד דולר. בית הנבחרים הצביע על ארבע חבילות סיוע נפרדות בסך 95 מיליארד דולר לישראל, אוקראינה וטייוואן, ובנוסף על חבילת סיוע הומניטרי לאזרחים באזורי מלחמה, ביניהם תושבי רצועת עזה. ההצבעות על חבילות סיוע לטייוואן ואוקראינה עברו גם הן ברוב קולות. הנשיא ביידן פנה לסנאט לאחר ההצבעה, וקרא להם "לאשר במהירות את חבילת הסיוע לישראל". ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על המהלך בקונגרס: "האישור ברוב מוחץ מדגים את התמיכה החזקה בישראל. תודה לכם, חברים, תודה, אמריקה".

החבילה שהובאה להצבעה מורכבת מסיוע של כ-26 מיליארד דולר לישראל, 61 מיליארד דולר לאוקראינה, 8 מיליארד דולר לטייוואן ו-9 מיליארד דולר לאזרחים הנמצאים באזורי מלחמה. הצעת החקיקה של בית הנבחרים קובעת ש-10 מיליארד דולר מסכום חבילת הסיוע לאוקראינה מוגדרים כ"הלוואה", כחלק מפשרה עם חברי הקונגרס הרפובליקנים שמהססים לאשר סיוע נוסף למדינה.

כמו כן, החבילה לישראל כוללת 4 מיליארד דולר עבור מערכות ההגנה "כיפת ברזל" ו"קלע דוד"; 1.2 מיליארד דולר עבור מערכת ההגנה "מגן אור"; 4.4 מיליארד דולר לחידוש מוצרי הגנה ושירותים ביטחוניים הניתנים לישראל; 3.5 מיליארד דולר לרכישת מערכות נשק מתקדמות ופריטים אחרים, ו-9.2 מיליארד דולר בסיוע הומניטרי.

הקונגרס האמריקני בזמן הנאום
בית הנבחרים האמריקני | צילום: רויטרס

אישור חבילת הסיוע לאוקראינה מסיימת עימות בן חודשיים בקונגרס בראשות נציגים רפובליקנים, המסרבים להמשיך לתמוך במימון ההגנה הצבאית של אוקראינה במלחמתה מול רוסיה, ודורשים שכספי הממשל יופנו לענייני פנים - ובייחוד למשבר הפליטים בגבול ארה"ב-מקסיקו.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ בירך על אישור חבילת הסיוע לישראל, וכתב באנגלית בחשבון הטוויטר שלו: "תודה לך, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, על מנהיגותך שהובילה את המאמצים להעביר את חבילת הסיוע לישראל בבית הנבחרים היום, ותודה למנהיג המיעוט בבית הנבחרים האקים ג'פריס שתמך בו. ההצבעה על חבילה לישראל עם תמיכה דו-מפלגתית גורפת מוכיחה את הקשרים החזקים והשותפות האסטרטגית בין ישראל לארה"ב, ומשדרת מסר חזק לאויבינו. אני מקווה שההצעה תעבור את הסנאט בקרוב עם תמיכה דו-מפלגתית חזקה".

ארבע חבילות הסיוע עברו אתמול מכשול פרוצדורלי מרכזי לפני ההצבעה הסופית הערב, לאחר ש-316 חברי בית הנבחרים תמכו בקידומן להצבעה מול 94 שהתנגדו, כאשר 165 דמוקרטים ו-151 רפובליקנים תמכו בהצעה. החבילות שיעברו את ההצבעה בקונגרס יעברו להצבעה נוספת בסנאט הנשלט על-ידי הדמוקרטים, ואז יועברו לחתימתו של הנשיא ביידן.

יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון מהמפלגה הרפובליקנית, היה צריך להסתמך על קולות של חברי קונגרס דמוקרטים על מנת להשיג רוב ולהצליח להעביר את ההצעה הפרוצדורלית, ועשה זאת שוב הערב כדי להעביר בהצלחה את חבילת הסיוע לאוקראינה. הסתמכותו של ג'ונסון על קולות של דמוקרטים כדי להעביר חקיקה כה מרכזית גרמה לתרעומת בקרב רפובליקניים קיצוניים. "אין לנו יותר רוב בבית הנבחרים - יושב הראש שלנו נשלט על-ידי הדמוקרטים ונותן להם את כל מה שהם רוצים", כתבה חברת הקונגרס הרפובליקנית מרג'ורי טיילור גרין.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בטור מיוחד שפרסם ביום רביעי בוול סטריט ג'ורנל תחת הכותרת "זמן האמת של אוקראינה וישראל", הנשיא ביידן התייחס למלחמות המתמשכות בשתי המדינות, וקרא לקונגרס להעביר את חבילות סיוע החוץ לבעלות בריתה של וושינגטון. הוא התייחס למתקפה האיראנית על ישראל, ואמר כי "גם אוקראינה וגם ישראל ניצבות בפני אויבים המבקשים להשמידם", וכי "המשטר האיראני רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מהמפה - אמריקה לעולם לא תקבל את זה".

"לא יעלה על הדעת שנעמוד מנגד במידה ומערכות ההגנה הישראליות יחלשו ואיראן תוכל לזרוע את ההרס שהיא מבקשת. אנחנו יכולים למנוע זאת באמצעות חימוש מחדש של ההגנה הישראלית והעברת סיוע צבאי עכשיו - כדי שהיא תוכל להמשיך להגן על עצמה במלוא העוצמה", אמר נשיא ארה"ב. ביידן הבהיר כי סיוע אמריקני שיישלח לישראל ולאוקראינה לא יינתן כ'צק ריק'. לדבריו, הממשל שלו יישלח לירושלים ולקייב ציוד מהאספקה הקיימת של צבא ארה"ב, ולאחר מכן יחדש את המלאי באמצעות הכספים שהקונגרס יאשר, אשר ישמשו לרכישה מספקים ויצרנים אמריקניים.