המגעים לעסקה: במצרים זועמים על ישראל; נתניהו וביידן שוחחו

ברקע הקושי בהשגת עסקה, נשיא ארצות הברית שוחח עם ראש הממשלה על הפסקת האש ועל שחרור החטופים. גם הסגנית האריס נכחה בשיחה, בה ככל הנראה דנו הצדדים גם על סוגיית ציר פילדלפי. עד כה מסרב נתניהו לדרישת חמאס לסגת מהאזור, למרות שגורמים טוענים כי ניתן יהיה לחזור לשטח

זמן צפייה: 04:37

ברקע הקושי במגעים לעסקה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (רביעי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מהבית הלבן נמסר כי השניים דנו על הפסקת האש, שחרור החטופים והנמכת המתיחות באזור. גם סגנית הנשיא והמועמדת לנשיאות קמלה האריס השתתפה בשיחה.

השלושה דנו ככל הנראה גם על פינוי ציר פילדלפי, הנחשב לסוגייה קריטית במשא ומתן לעסקה. בעוד חמאס דורש את פינוי הציר, וגורמים בישראל טוענים כי ניתן לחזור להילחם בשטח גם לאחר נסיגה - ראש הממשלה עומד על דעתו ולא מוכן שצה"ל יפנה את האזור.

ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע
ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, בכירים ישראלים במערכת הביטחון ביקרו במצרים לאורך הימים האחרונים, וחזרו לדרג המדיני באמירה ברורה כי במצרים העבירו מסר שהם מאוכזבים מההתנהלות הישראלית, וכי לטענתם העמדה הישראלית הלכה אחורה ונסוגה מכמה נקודות שלהן כבר הסכימה במסגרת הפסגה בקטר.

נטען כי מדובר בעיקר בעניין המחלוקת סביב ציר פילדלפי. עד כה, בדיונים הצוות הישראלי בקטר, הצוות ככל הנראה הציג עמדה גמישה יותר מזו שהוצגה אתמול ושלשום בקהיר, ומבחינת מצרים נטען כי במצב הנוכחי אי אפשר להתקדם במגעים. הפסגה שאמורה להתקיים בקרוב בקהיר בנוכחות הצוות הישראלי, טרם נקבעה באופן רשמי, ומסמנת את הקושי במגעים. בנוסף, בכירים ישראלים טוענים כי לפי אינדיקציות שיש בישראל, המתווכות עדיין לא העבירו את הטיוטה שגובשה בקטר לידי חמאס, מכיוון שטרם הושג סיכום בין ישראל לבין המתווכות.

לפי מקורות פלסטינים, מנהיג חמאס יחיא סינוואר הצליח להעביר מסרים לבכירי חמאס שנמצאים בקטר, והם כוללים את הקווים האדומים של חמאס לגבי המתווה. במצרים יזמנו נציג מארגון הטרור שיגיע לקהיר, כדי להבין היכן ניתן להתגמש כדי להתמודד עם הפערים מול ישראל. לפי הבנה של מצרים, סינוואר לא רוצה לשחרר את כל החטופים החיים, כדי להשאיר בידיו, לטענתו, "נכסים".

ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים
ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים | צילום: אורן כהן, פלאש 90

המגעים לעסקת חטופים נמשכו במהלך השבוע, וביום שני קיים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סבב שיחות בארץ, בו דן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בערב נשא הצהרה בפני הציבור הישראלי וטען כי נתניהו מכיר במתווה שהגישה ארה"ב והסכים לו, וכי כעת על חמאס להסכים לו גם כן. עם זאת, עדיין ישנם חילוקי דעות בין הגורמים השונים.

בלינקן מבין את הדרישה הישראלית לא לסגת באופן מלא מציר פילדלפי, אך מפציר ברה"מ ובשר הביטחון לפשרות ישראליות כדי להוביל לעסקה. גורם מדיני מסר הערב לחדשות 13: "נצא מפילדלפי ונוכל להסתדר, אך עמדת ראש הממשלה היא כי אם נצא לא נוכל לחזור".