ראש המוסד שב לארץ; קטר: "לא קרובים לעסקה, אך אופטימיים"

ביום שאחרי קיום השיחות בין צוות המו"מ הישראלי לבין המתווכות בקטר, משרד החוץ הקטרי מסר כי "אנחנו לא קרובים לעסקה להפסקת אש, אך מלאי תקווה". עוד נמסר כי כעת המטרה היא "לגבש ושלוח הצעה נגדית לחמאס"

זמן צפייה: 07:40

אמש דן צוות המשא ומתן הישראלי בראש ראש המוסד דדי ברנע עם המתווכחות בקטר, כחלק מהניסיון לגבש עסקת חטופים, והיום (שלישי) משרד החוץ הקטרי מסר כי "ישנה אופטימיות זהירה לגבי שיחות הפסקת האש בעזה", וכי המשא ומתן נמשך. עם זאת, נמסר כי "אנחנו לא קרובים לעסקה, אך נשארים מלאי תקווה".

משרד החוץ הביע חשש מפעולה צבאית של ישראל ברפיח שבדרום רצועת עזה, וטען כי פעולה שכזו "תשפיע לרעה על המגעים לשחרור החטופים". דובר משרד החוץ הוסיף כי "המטרה העיקרית הבאה של המגעים היא לגבש ולשלוח הצעה נגדית לחמאס".

ברקע המו"מ מסר השר בני גנץ: "כמו בפעם הקודמת שקיימנו מו"מ, אם תהיה הזדמנות אמיתית להחזיר אותם, נממש אותה. לא נחמיץ אותה. יהיה לכך מחיר והוא יכאב. כן, יש לנו שיקולים רחבים. וכן, יכולים להיות הבדלי גישות. חבריי ואני נוודא, שההחלטות יתקבלו אך ורק ממניעים של טובת העניין והמדינה".

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני | צילום: קובי גדעון / לע"מ

הקבינט אישר בלילה שבין ראשון לשני את המנדט למשלחת הישראלית טרם יציאתה לקטר. בשבת אושר מסמך עקרוני בקרב ראשי מערכת הביטחון, אשר כולל את הדרישות להן ישראל מסכימה, ובישיבת הקבינט אושר המסמך באופן סופי, לקראת יציאת המשלחת לקטר. אחד השרים שנכחו בדיון אמר כי "הרושם הוא שמלבד בן גביר, ואולי סמוטריץ', לא צפויה שום התנגדות בקבינט לעסקת חטופים, לכשתובא כזו".

בראשון אמר בכיר ישראלי כי "אנחנו לפני משא ומתן ארוך ומורכב, כל נקודת שינוי צריכה לעבור דרך מנהרת חמאס". עוד הוסיף הבכיר: "ההצעה לא טובה מבחינת ישראל, ואנחנו הולכים לסגור בקטר פרטים גדולים ועמוקים שיקחו זמן. צוות המו"מ לא קיבל את כל מה שביקש מהקבינט באשר למרחב תמרון, אך התקבל מספיק תוכן ומסגרת על מנת להתניע מו"מ עניייני וחשוב".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: פלאש 90

ברקע יציאת המשלחת הישראלית לקטר, אמש פורסם המהדורה המרכזית כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' איימו בשיחות סגורות כי "במידה וישוחררו עשרות מחבלים עם דם על הידיים - לא נישאר בממשלה".

יש לציין כי קיימת תמיכה רחבה מאד בעסקה המתהווה, גם בקרב הדרג המקצועי, בהם ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומתאם השבויים והנעדרים ניצן אלון, וגם בדרג הפוליטי - שבו הרוב המוחלט של השרים בקבינט והממשלה תומכים במתווה. עם זאת, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד לא הגיע להחלטה בנושא.