היסטוריה בכנסת: יו"ר הסנאט במרוקו יגיע לביקור ראשון בארץ

יו"ר הסנאט המרוקני, אלנעם מיארה, יהפוך לאחד מהמנהיגים המוסלמים הבודדים שהגיעו לביקור במשכן הכנסת בתולדות המדינה. הוא צפוי להתארח אצל יו"ר הכנסת אוחנה. מדובר באירוע משמעותי, שכן מדובר בביקור דו צדדי ראשון בין יו"ר הכנסת לאחד מסמלי השלטון במרוקו

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הודיע היום (ראשון) כי יו"ר הסנאט של מרוקו אלנעם מיארה יגיע בסוף השבוע לראשונה לביקור ממלכתי בכנסת, ובכך הוא יהיה מהמנהיגים המוסלמים היחידים שהגיעו למשכן בתולדות המדינה. מיארה הוזמן לביקור באופן אישי על-ידי יאוחנה, שאמר: "זה ביקור תקדימי שמעיד על העידן החדש שנוצר ביחסי ישראל-מרוקו".

ביקור זה נחשב למשמעותי וראשון מסוגו הן בשל העובדה שמדובר בביקור דו-צדדי ראשון, בין יו"ר כנסת ישראלי לבין אחד מסמלי השלטון המרוקאי שמתקיים במשכן הכנסת, והן בשל היותו המפגש הרשמי הראשון שנערך בישראל בהשתתפות מנהיגים רמי דרג משתי המדינות - לאחר ההכרה הישראלית בסהרה המערבית.

מליאת הכנסת לפני תחילת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות
מליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהכנסת נמסר כי מדובר בביקור גומלין לאחר ביקורו של אוחנה במרוקו לפני כשלושה חודשים, אז הוא היה ליו"ר הכנסת הראשון שהוזמן אי-פעם לביקור ממלכתי במדינה מוסלמית בכלל ובפרלמנט ובסנאט של הממלכה המרוקאית בפרט.

יו"ר הסנאט המרוקאי צפוי להתקבל בשטיח אדום ובמשמר כבוד על פי כל כללי הטקס. מיד לאחר טקסי קבלת הפנים הרשמיים, צפויים יו״ר הכנסת וחברי המשלחת המרוקאית לקיים ישיבת עבודה בלשכתו, ולאחריה צפויים השניים למסור הצהרה פומבית לאמצעי התקשורת.

יו''ר הכנסת אמיר אוחנה
יו''ר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אוחנה מסר: "זהו ביקור תקדימי שמעיד על העידן החדש שנוצר ביחסי ישראל-מרוקו. בעבר, ניתן היה רק לחלום על הגעתו של סמל שלטון מרוקאי לביקור ממלכתי בישראל. היום זוהי מציאות מלאת תקווה, שיש בה כדי ללמד על האפשרויות להרחבת מעגלי השלום במזרח התיכון. אני מברך את ידידי יו"ר הסנאט מיארה על היותו סמל השלטון המרוקאי הראשון שמגיע לביקור היסטורי בכנסת. אין מתבקש יותר מכך שהקשר החם בין העמים יתבטא בקשר חם בין הפרלמנטרים המייצגים אותם".

נשיא הסנאט של מרוקו משמש גם כנשיא האסיפה הפרלמנטרית של הים-התיכון, אשר חבריה, המייצגים פרלמנטים ממדינות הים התיכון, מגיעים יחד עמו לביקור אזורי. הארגון, שהוקם בשנת 2005 הוא בעל מעמד מיוחד באו"ם,  ועוסק בשיתופי פעולה אזוריים בנושאים ביטחוניים, כלכליים, זכויות אדם, הגירה ועוד.