בכירה בבית הלבן: "ישראל בעלת ברית קרובה מכדי שנשהה אספקת נשק"

אחרי האיום האמריקני על הגבלת משלוחי הנשק לישראל אם הסיוע לעזה לא יוגבר, ב"פוליטיקו" דווח כי השליחה המיוחדת של נשיא ארה"ב לעניינים הומניטריים במזרח התיכון אמרה לנציגי ארגוני סיוע בעזה כי ארה"ב לא תמנע נשק מישראל, וטענה: "נשקול טקטיקות אחרות"

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

השליחה המיוחדת של נשיא ארה"ב לעניינים הומניטריים במזרח התיכון, ליז גרנדה, אמרה בסוף אוגוסט לנציגי ארגוני סיוע בעזה בפגישה משותפת כי ארה"ב לא תטיל אמברגו נשק על ישראל, משום שהאחרונה היא "בעלת ברית קרובה מדיי" - כך דווח הבוקר (חמישי) ב"פוליטיקו" האמריקני מפי גורמים המעורים בנושא.

הדיווח מגיע ברקע איומם של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין כי כמות הנשק שארה"ב מעבירה לישראל תופחת - אם הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה לא תתגבר תוך 30 ימים. לפי דיווחים, שני בכירי הממשל האמריקני שיגרו את האיום במכתב לשר הביטחון יואב גלנט ולשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ביום ראשון.

הריסות בח'אן יונס אחרי הפצצות חיל האוויר
הריסות בח'אן יונס | צילום: רויטרס

לפי הדיווח ב"פוליטיקו", בפגישה בין גרנדה למנהיגים של יותר מתריסר ארגוני סיוע שנערכה ב-29 באוגוסט בוושינגטון, היא אמרה כי ארה"ב "עשויה לשקול טקטיקות אחרות כדי לגרום לישראל להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה, כמו הפעלת לחץ באמצעות האו"ם" - אך הדגישה כי "הממשל ימשיך לתמוך בישראל, ולא יעכב או יעצור את משלוחי הנשק".

אחד מנציגי ארגוני הסיוע שהשתתף בפגישה אמר כי השליחה המיוחדת של ביידן ציינה כי "ישראל היא אחת ממספר מועט מאוד של בעלות ברית שארה"ב לא תעכב משהו שהיא זקוקה לו", והוסיף כי היא טענה ש"עם בעלות ברית מסוימות, אנו לא יכולים לשחק את 'השוטר הרע'".

נציגי ארגוני הסיוע שהשתתפו בפגישה בת השעתיים אמרו כי טענו בפני גרנדה כי ישראל מפרה את המשפט ההומניטרי הבינלאומי בכך שהיא מגבילה את הכנסת הסיוע לעזה, והוסיפו כי "היו מזועזעים" מאמירותיה, לאחר שלדבריהם טענה כי "הכללים לא חלים על ישראל".

גלנט עם אוסטין בפנטגון
השר גלנט והמזכיר אוסטין בפנטגון | צילום: רויטרס
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

כאמור, בלינקן ואוסטין איימו ביום ראשון כי ארה"ב תגביל את משלוחי הנשק לישראל, וטענו: "הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה הופחת בכ-50% בחודשים האחרונים - ובספטמבר נכנסה הכמות נמוכה ביותר בשנה האחרונה. זוהי עבירה על חוקי ארצות הברית - שתמנע מממשל ביידן להעביר לישראל נשק".

עוד כתבו כי בוושינגטון מודאגים עמוקות מהסיטואציה ומבקשים "פעילות דחופה מהממשלה הישראלית - כדי לשפר את הכנסת הסיוע ההומניטרי ולעמוד בהתחייבויותיה לארצות הברית". כמו כן, האולטימטום האמריקני יפוג לאחר 5 בנובמבר - תאריך הבחירות לנשיאות ארה"ב.

משאיות סיוע הומינטרי במעבר "ארז"
משאיות סיוע הומינטרי במעבר "ארז" | צילום: דובר צה"ל

לאחר האיום האמריקני, צה"ל הודיע אתמול כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, הועברו 50 משאיות המכילות סיוע הומניטרי הכולל מזון, מים, ציוד רפואי וציוד למחסות מטעם ירדן לצפון רצועת עזה". נכתב כי הסיוע הועבר דרך מעבר אלנבי אל מעבר 'ארז מערב' "במסגרת המחויבת להעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה", ובצבא הדגישו כי "כלל הסיוע הועבר לאחר בידוק ביטחוני מוקפד".

"צה"ל, באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי - על מנת לאפשר ולהקל על המענה ההומניטרי לרצועת עזה", נכתב.