"נתניהו ייאלץ להתגמש בפילדלפי": לקראת "המתווה האחרון" של ביידן

בימים הקרובים צפוי הבית הלבן לפרסם את "ההצעה האחרונה". לפי בכירים ישראלים ששוחחו עם חדשות 13, המתווה יכלול נסיגה מפילדלפי ממערב למעבר רפיח. נתניהו לתקשורת הזרה: "אם נצא משם - החטופים לא יחזרו; עסקה כזו תהרוג אותנו"

זמן צפייה: 04:55

המאמצים להגיע לעסקת שחרור חטופים יתמקדו בימים הקרובים בבית הלבן, משם צפוי הנשיא ג'ו ביידן להציע לצדדים מתווה שאותו מכנים האמריקנים "ההצעה האחרונה". הממשל האמריקני צפוי להציג מתווה חדש ביממות הקרובות. לפי בכירים ישראלים ששוחחו הערב (רביעי) עם חדשות 13, המתווה האמריקני יכלול נסיגה מפילדלפי ממערב למעבר רפיח - ויצריך "גמישות נוספת מצד נתניהו".

בנוסף, האמריקנים צפויים להעביר את המתווה לאישור המתווכות וחמאס - ורק אז לאישור ישראל. בניסיון להפעיל לחץ נוסף על נתניהו, פנו גורמים בארה"ב לממשל ביידן בבקשה שיפעל לשחרור חטופים אמריקנים "אם ישראל לא מעוניינת בעסקה".

מפגינים למען החטופים ונגד הממשלה בת"א
מפגינים למען החטופים ונגד הממשלה בת"א | צילום: איתי רון, פלאש 90

בתוך כך, נתניהו קיים הערב הצהרה לתקשורת הזרה, בה התייחס להמשך הלחימה ברצועה, המגעים לעסקה חטופים - והתחייב פעם נוספת שלא יאשר נסיגה מציר פילדלפי. "חילקנו את המבצע לשלושה חלקים. ראשית, התחלנו בפירוק התשתית הממשלית והצבאית של חמאס, לאחר מכן הצבנו את מטרת השבת חטופינו - ושלישית נמנע את שיקום חמאס", אמר רה"מ בפתח ההצהרה.

בהתייחסות לציר פילדלפי הוסיף: "כדי להגשים את כל המטרות אנו צריכים להיות בציר פילדלפי. אם חמאס יתחמש מחדש דרך ציר פילדלפי, הוא גם יאיים שוב על אזרחי רצועת עזה. אם נחזיר את המסדרון הזה, מי יבטיח שחמאס לא יבריח חטופים למדבר סיני?".

"כשנרצה לחזור, נשלם מחיר כבד מאוד בזירות רבות, בעיקר בחיי אנשנו. אנחנו קיבלנו את ההחלטה, אנחנו לא נעזוב", המשיך נתניהו, במסרים דומים לאלו שהשמיע במסיבת העיתונאים בעברית שערך שלשום.

הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו, יחיא סינוואר, חטופים
הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו, יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

בהמשך אמר נתניהו: "אני הסכמתי להפחית את מספר החיילים על ציר פילדלפי, אנחנו לא צריכים אוגדה וחצי על שטח כזה קטן. כמות החיילים יכולה למנוע הברחות ולשמור על הגבול. אמרתי שנפחית את מספר החיילים ועשינו את זה. השאלה היא מה יקרה בשלב השני. אנחנו הסכמנו לנהל משא ומתן להפסקת אש, אך התנאי שלנו הוא שציר פילדלפי צריך להיות מאויש - אם יש לכם מישהו תביאו לי. אני לא רואה את זה קורה, אבל ציר פילדלפי לא ישאר לא מאויש, אנחנו שם".