ארה"ב נגד נתניהו: "הטענה שהחלטת האו"ם פגעה בשיחות לא מדויקת"

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, הגיב על דברי ראש הממשלה אתמול, שלפיהם החלטת מועצת הביטחון בנוגע להפסקת אש - שלגביה ארה"ב לא הטילה וטו לטובת ישראל - פגעה בקידום עסקת חטופים. "הטענה הזו לא מדויקת", אמר והוסיף כי "תשובת חמאס הוכנה לפני ההצבעה"

נתניהו, ביידן ומועצת הביטחון של האו"ם
נתניהו, ביידן ומועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, הגיב הערב (שלישי) על דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול, שלפיהם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להפסקת אש - שעבר הלאחר שארה"ב לא הטילה וטו לטובת ישראל - פגעה בקידום עסקת חטופים. "הטענה הזו לא מדויקת", אמר מילר. "תשובת חמאס להצעה לשחרור החטופים הוכנה לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, כבר ביום שני". הוא הוסיף כי "ארה"ב תמשיך לפעול למען שחרור החטופים".

בעקבות הצעד האמריקני, הודיע נתניהו על ביטול יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון, שאמורה הייתה לדון במבצע ברפיח. על כך אמר דובר מחלקת המדינה: "מבצע רחב ברפיח יפגע בביטחון האזורי ובפלסטינים רבים, ועלול להותיר את ישראל מבודדת".

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

לאחר החלטת מועצת הביטחון, גורמים מדיניים מטעם ראש הממשלה אמרו לחדשות 13 כי "ארה"ב צריכה לבדוק מי בירך על ההחלטה שלה". אחד מהם הוסיף כי וושינגטון "פגעה בקידום עסקת חטופים". גורם אחר אמר כי "משהו השתנה בימים האחרונים בהתנהלות האמריקנית. היינו חייבים לתת איתות חזק על זה".

כזכור, אתמול אישרה מועצת הביטחון של האו"ם ברוב של 14 מדינות החלטה שקוראת להפסקת אש בלחימה למשך שארית חודש רמדאן, לצד קריאה לשחרור החטופים. בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה, ארה"ב לא הטילה וטו על ההחלטה כאמור - אך היא גם לא הצביעה בעדה.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

ברקע המשבר בין וושינגטון וירושלים, בכיר אמריקני אמר: "תגובת ישראל מוגזמת, בסוף השבוע חלה התקדמות בשיחות על הפסקת אש ועסקה". עוד הוסיף הבכיר: "ביידן לא מתכנן להתקשר לנתניהו נכון לרגע זה, וגם נתניהו לא דיבר עם הנשיא ביידן עדיין. ייתכן כי מתחים פוליטיים מקומיים בישראל הם האחראים להחלטתו של נתניהו". כמו כן, בהתייחסו לסוגיית רפיח, אמר: "המתקפה הישראלית באזור לא נראית קרובה, יש עדיין זמן לפתור דברים מול ארה"ב".

לאחר התרעומת בישראל, דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר בנוגע לאי-הטלת הווטו: "ההצבעה שלנו לא משנה את המדיניות שלנו. אנחנו עדיין תומכים בהפסקת אש במסגרת עסקת חטופים. רצינו לתמוך בהחלטה אבל בגלל שלא היה בה גינוי ברור של חמאס - לא יכולנו לתמוך בה, ונמנענו מלהצביע בעד". עוד אמר קירבי על אי-הגעת המשלחת הישראלית לוושינגטון: "אנחנו מאוכזבים מאוד שהמשלחת הישראלית לא תגיע לוושינגטון. נדון עם שר הביטחון גלנט על רפיח".