אבו מאזן על הווטו האמריקני: "נבחן מחדש את היחסים עם ארה"ב"

אבו מאזן אמר כי הרשות הפלסטינית "תשקול מחדש" את היחסים עם ארה"ב, לאחר שבקשת הפלסטינים להכרה נפלה בשל וטו של וושינגטון. יו"ר הרשות אמר כי המהלך של ממשל ביידן מהווה "תוקפנות נגד הפלסטינים", והזהיר כי "העמדות העוינות" של ארה"ב יכולות לגרור את האזור ל"אי-יציבות נוספת, אנרכיה וטרור"

זמן צפייה: 00:18

לאחר שהממשל האמריקני הטיל וטו נגד ההצעה הפלסטינית לקבלתה כחברה מלאה באו"ם והכרתה כמדינה, נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר היום (שבת) כי ההנהגה שוקלת מחדש את היחסים עם ארצות הברית, "במטרה להבטיח את השמירה על האינטרסים, הזכויות והסוגייה הפלסטינית".

בריאיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא", אמר אבו מאזן כי הטלת הווטו על-ידי האמריקנים "מהווה תוקפנות כנגד זכויות העם הפלסטיני, וכנגד ההיסטוריה, האדמה והמקומות הקדושים שלהם". עוד טען נשיא הרש"פ כי ארה"ב "הפרה את כל הבטחותיה לגבי פתרון שתי המדינות והשגת שלום באזור", וכי הממשל מאפשר לישראל להחליש את הרשות הפלסטינית.

בנוסף, אבו מאזן איים כי "העמדות העוינות" של הממשל האמריקני גורמות ל"כעס חסר תקדים ברחוב הפלסטיני ועמי הסביבה, שיכול לדחוף את האזור לעבר אי-יציבות נוספת, אנרכיה וטרור". נשיא הרשות הודיע כי ההנהגה הפלסטינית תניח בקרוב אסטרטגיה חדשה על השולחן לשמירה על האינטרסים הפלסטיניים, ולא לפי אג'נדות אמריקניות או אחרות. "לא נישאר שבויים בידי גישות מדיניות שהוכיחו את כישלונן", הדגיש.

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו״ם | צילום: רויטרס

ההצעה להכיר ברשות הפלסטינית כחברה מן המניין באו"ם נפלה ביום חמישי במועצת הביטחון של האו"ם, אחרי שארצות הברית, כאמור, הטילה וטו. לפי האמריקנים, הכרה במדינה פלסטינית דורשת משא ומתן ישיר בין ישראל לרשות, ולא החלטה של האו"ם. מתוך 15 המדינות החברות במועצה, 12 תמכו בהצעה, בריטניה ושוויץ נמנעו - וארה"ב בלמה את המהלך. שר החוץ ישראל כ"ץ כינה את ההצעה "מעוותת" ובירך על החלטת ארה"ב להטיל וטו: "מקומם שגם חצי שנה אחרי טבח 7 באוקטובר - מועצת הביטחון נכשלה בלגנות את הפשעים הנוראיים של החמאס. לא יהיו פרסים לטרור".

זיאד אבו-עמר, שליחו של אבו-מאזן לאו"ם, שאל בדיון האו"ם את ארצות הברית: "איך קבלת הבקשה הפלסטינית תפגע בסיכויים לשלום בינינו לבין ישראל?", והוסיף: "אלו שמנסים לשבש את קבלת חברותנו באו"ם לא עוזרים לקידום השלום במזרח התיכון". הוא ציין כי חברות באו"ם אינה מהווה תחליף למגעים ושיח עמוק בנושא פתרון שתי המדינות, אך עם זאת, "קבלת הבקשה תעניק לעם הפלסטיני תקווה לחיים הוגנים ועצמאיים".